Gemeente Arnhem

Bezoekers positief over binnenstad Arnhem (19-06-2007) Binnenstad krijgt een ruime 7 als rapportcijfer

Over de binnenstad van Arnhem - die in de nationale top tien van winkelcentra staat - denken bezoekers positiever dan twee jaar geleden. Uitgedrukt in een rapportcijfer is de waardering van het winkelend en ander publiek gestegen van een 7- naar een 7+: om precies te zijn van 6,9 naar 7,2. Het is voor het eerst in tien jaar tijd, dat de beoordeling van de binnenstad door bezoekers beter is geworden.

Dit blijkt uit de Binnenstadsmonitor 2006, waarvoor op een woensdag, donderdagavond en zaterdag in november bijna 1.200 centrumbezoekers zijn ondervraagd en de aantallen voetgangers en geparkeerde voertuigen zijn geteld. Het bezoek aan de binnenstad is in twee jaar met 20 % gegroeid, mede door de komst van het Musiskwartier: 40% meer bezoekers aan het oostelijke deel van de binnenstad. Het totale aantal van ruim 100.000 bezoekers op de drie winkeldagen heeft zich bijna hersteld tot het niveau van 2002. De toename van de bezoekersstroom bestaat vooral uit Arnhemmers; het aandeel niet-Arnhemmers is iets gedaald. De bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden krijgen van mensen, die met de auto komen, nu een voldoende. Bijna een jaar geleden, toen het werk aan Musiskwartier en Centrumring nog in uitvoering was, waren de ondernemers zelf in de bedrijvenpeiling nog negatief gestemd over de bereikbaarheid en het parkeren.

Lichte omzetgroei
Daarnaast heeft de Kamer van Koophandel onder 118 ondernemers in de binnenstad in 2006 een economische monitor uitgevoerd. Daaruit blijkt een omzetgroei in de Arnhemse binnenstad van 0,3%. In 2005 was er nog een daling (- 0,1%). De grootste toename boekt de horeca (+ 5%). Het noordelijke deel van de binnenstad doet het t best, in de hoofdwinkelstraten is er nauwelijks groei. Door de bank genomen is de positie en het vertrouwen van de ondernemers sterk gegroeid: dat komt naar voren uit de groei van de werkgelegenheid in de Arnhemse binnenstad (1,4 %), de toename met 10% van het aantal winstgevende bedrijven (in 2006 77%) en uit het feit dat een meerderheid van de voedingswaren- en goederenzaken in 2006 investeringen heeft gepleegd.
In de Binnenstadsmonitor zeggen drie op de vijf ondervraagde bezoekers dat zij aankopen in winkels hebben gedaan: daarbij is hun gemiddelde bestedingsbedrag vergeleken met 2004 12 euro gegroeid. Ook op de markt en in de horeca zijn de bestedingen toegenomen, met enkele euros per bezoeker. De bezoeker verblijft nu gemiddeld dik twee uur in de binnenstad: 132 minuten, dat is liefst 20 minuten langer dan twee jaar terug.

Bereikbaarheid en parkeren
De grootste winst heeft de Arnhemse binnenstad de afgelopen twee jaar bereikt op het punt van bereikbaarheid. Het rapportcijfer voor de bereikbaarheid van het centrum per auto steeg van een onvoldoende (4,9) naar bijna een voldoende (5,6). Mensen die met de auto komen, zijn op dit punt positiever gestemd (cijfer: 6,2) dan mensen die niet met de auto komen, niet-Arnhemmers positiever dan Arnhemmers, mensen uit Arnhem-Zuid positiever dan mensen uit Arnhem-Noord. Een grote sprong vooruit maakte de waardering van de parkeermogelijkheden: nu een 6+ (het hoogste rapportcijfer ooit), en vooral van de parkeergarages: een 7-. Het aantal mensen dat in een garage parkeert, is met enkele procenten toegenomen tot bijna 40%, het aantal mensen dat betaald op straat parkeert, is evenredig afgenomen tot ruim 30%. Het aantal plaatsen in parkeergarages is de afgelopen jaren met 450 toegenomen, het aantal plaatsen op straat is met 300 afgenomen. De binnenstad van Arnhem biedt nu 3.900 betaalde parkeerplaatsen (op zaterdag 4.300). Ruim 90% heeft zn parkeerplaats (erg) gemakkelijk gevonden, ruim 70% meteen. De enige echte onvoldoende (4+) geven automobilisten aan de parkeertarieven. Bezoekers die met de fiets naar de binnenstad komen, beoordelen de bereikbaarheid weer wat positiever: met een 8-. Ook het cijfer voor de stallingmogelijkheden bereikt een record: 7+. De komst van de gratis fietsenstalling bij V&D speelt daarin een rol: driekwart kent de stalling en alle gebruikers vinden de kwaliteit ervan goed tot zeer goed. Ook de waardering van het openbaar vervoer naar de binnenstad is hoog: een 7½.
Voor de meeste bezoekers (34%) is de auto het vervoermiddel naar de binnenstad, gevolgd door bus en trein (30%), lopen (19%) en de fiets (17%). Van de Arnhemmers zelf gaat de grootste groep (31%) te voet naar de binnenstad.

Hoge kwaliteit
De kwaliteit van de winkels en horecazaken, de variatie en het aanbod, sfeer en gezelligheid halen in de Binnenstadsmonitor 2006 allemaal een dikke 7. De inrichting en de veiligheid zijn in de beleving van bezoekers een halve punt omhoog gegaan naar een 7. De culturele voorzieningen in de binnenstad scoren een 7-. Het laagst is het waarderingscijfer voor de netheid, ook al is dat iets verbeterd: naar bijna een 6½. Als bezoekers gevraagd wordt waarover zij ontevreden zijn, staat netheid bovenaan.

Conclusies
De gemeente Arnhem concludeert dat de maatregelen voor de bereikbaarheid, parkeermogelijkheden en kwaliteit van de binnenstad resultaat hebben gehad. De afgenomen aantrekkingskracht van de Arnhemse binnenstad op bewoners van buiten Arnhem vraagt om sterker promotie in de regio. Bovendien is de omzetgroei in de Arnhemse binnenstad lager dan in vergelijkbare steden, maar liggen de investeringen en de werkgelegenheidsgroei hier weer boven het landelijke peil. In overleg met de ondernemersverenigingen en de Kamer van Koophandel onderzoekt de gemeente, wat de kracht en zwakte is van de kwaliteit en het aanbod van winkels in de verschillende binnenstadsdelen. Dan zijn er gerichter winkelkeuzes voor versterking van het winkelklimaat mogelijk voor Rijnboog en Arnhem Centraal. Acties als het kauwgomvrij maken van de binnenstad, het in natuursteen herbestraten van de hoofdstraten (zoals in de Roggestraat) en de verdubbelde inzet van de binnenstad-straatmanager dragen bij aan een opgeruimder binnenstad.