Bezoekers positief over binnenstad Arnhem (19-06-2007)
Binnenstad krijgt een ruime 7 als rapportcijfer
Over de binnenstad van Arnhem - die in de nationale top tien van
winkelcentra staat - denken bezoekers positiever dan twee jaar
geleden. Uitgedrukt in een rapportcijfer is de waardering van het
winkelend en ander publiek gestegen van een 7- naar een 7+: om precies
te zijn van 6,9 naar 7,2. Het is voor het eerst in tien jaar tijd, dat
de beoordeling van de binnenstad door bezoekers beter is geworden.
Dit blijkt uit de Binnenstadsmonitor 2006, waarvoor op een woensdag,
donderdagavond en zaterdag in november bijna 1.200 centrumbezoekers
zijn ondervraagd en de aantallen voetgangers en geparkeerde voertuigen
zijn geteld. Het bezoek aan de binnenstad is in twee jaar met 20 %
gegroeid, mede door de komst van het Musiskwartier: 40% meer bezoekers
aan het oostelijke deel van de binnenstad. Het totale aantal van ruim
100.000 bezoekers op de drie winkeldagen heeft zich bijna hersteld tot
het niveau van 2002. De toename van de bezoekersstroom bestaat vooral
uit Arnhemmers; het aandeel niet-Arnhemmers is iets gedaald. De
bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden krijgen van mensen, die met
de auto komen, nu een voldoende. Bijna een jaar geleden, toen het werk
aan Musiskwartier en Centrumring nog in uitvoering was, waren de
ondernemers zelf in de bedrijvenpeiling nog negatief gestemd over de
bereikbaarheid en het parkeren.
Lichte omzetgroei
Daarnaast heeft de Kamer van Koophandel onder 118 ondernemers in de
binnenstad in 2006 een economische monitor uitgevoerd. Daaruit blijkt
een omzetgroei in de Arnhemse binnenstad van 0,3%.
In 2005 was er nog een daling (- 0,1%). De grootste toename boekt de
horeca (+ 5%). Het noordelijke deel van de binnenstad doet het t best,
in de hoofdwinkelstraten is er nauwelijks groei.
Door de bank genomen is de positie en het vertrouwen van de
ondernemers sterk gegroeid: dat komt naar voren uit de groei van de
werkgelegenheid in de Arnhemse binnenstad (1,4 %), de toename met 10%
van het aantal winstgevende bedrijven (in 2006 77%) en uit het feit
dat een meerderheid van de voedingswaren- en goederenzaken in 2006
investeringen heeft gepleegd.
In de Binnenstadsmonitor zeggen drie op de vijf ondervraagde bezoekers
dat zij aankopen in winkels hebben gedaan: daarbij is hun gemiddelde
bestedingsbedrag vergeleken met 2004 12 euro gegroeid.
Ook op de markt en in de horeca zijn de bestedingen toegenomen, met
enkele euros per bezoeker. De bezoeker verblijft nu gemiddeld dik twee
uur in de binnenstad: 132 minuten, dat is liefst 20 minuten langer dan
twee jaar terug.
Bereikbaarheid en parkeren
De grootste winst heeft de Arnhemse binnenstad de afgelopen twee jaar
bereikt op het punt van bereikbaarheid. Het rapportcijfer voor de
bereikbaarheid van het centrum per auto steeg van een onvoldoende
(4,9) naar bijna een voldoende (5,6). Mensen die met de auto komen,
zijn op dit punt positiever gestemd (cijfer: 6,2) dan mensen die niet
met de auto komen, niet-Arnhemmers positiever dan Arnhemmers, mensen
uit Arnhem-Zuid positiever dan mensen uit Arnhem-Noord.
Een grote sprong vooruit maakte de waardering van de
parkeermogelijkheden: nu een 6+ (het hoogste rapportcijfer ooit), en
vooral van de parkeergarages: een 7-. Het aantal mensen dat in een
garage parkeert, is met enkele procenten toegenomen tot bijna 40%, het
aantal mensen dat betaald op straat parkeert, is evenredig afgenomen
tot ruim 30%. Het aantal plaatsen in parkeergarages is de afgelopen
jaren met 450 toegenomen, het aantal plaatsen op straat is met 300
afgenomen. De binnenstad van Arnhem biedt nu 3.900 betaalde
parkeerplaatsen (op zaterdag 4.300). Ruim 90% heeft zn parkeerplaats
(erg) gemakkelijk gevonden, ruim 70% meteen. De enige echte
onvoldoende (4+) geven automobilisten aan de parkeertarieven.
Bezoekers die met de fiets naar de binnenstad komen, beoordelen de
bereikbaarheid weer wat positiever: met een 8-. Ook het cijfer voor de
stallingmogelijkheden bereikt een record: 7+. De komst van de gratis
fietsenstalling bij V&D speelt daarin een rol: driekwart kent de
stalling en alle gebruikers vinden de kwaliteit ervan goed tot zeer
goed. Ook de waardering van het openbaar vervoer naar de binnenstad is
hoog: een 7½.
Voor de meeste bezoekers (34%) is de auto het vervoermiddel naar de
binnenstad, gevolgd door bus en trein (30%), lopen (19%) en de fiets
(17%). Van de Arnhemmers zelf gaat de grootste groep (31%) te voet
naar de binnenstad.
Hoge kwaliteit
De kwaliteit van de winkels en horecazaken, de variatie en het aanbod,
sfeer en gezelligheid halen in de Binnenstadsmonitor 2006 allemaal een
dikke 7. De inrichting en de veiligheid zijn in de beleving van
bezoekers een halve punt omhoog gegaan naar een 7. De culturele
voorzieningen in de binnenstad scoren een 7-. Het laagst is het
waarderingscijfer voor de netheid, ook al is dat iets verbeterd: naar
bijna een 6½. Als bezoekers gevraagd wordt waarover zij ontevreden
zijn, staat netheid bovenaan.
Conclusies
De gemeente Arnhem concludeert dat de maatregelen voor de
bereikbaarheid, parkeermogelijkheden en kwaliteit van de binnenstad
resultaat hebben gehad. De afgenomen aantrekkingskracht van de
Arnhemse binnenstad op bewoners van buiten Arnhem vraagt om sterker
promotie in de regio. Bovendien is de omzetgroei in de Arnhemse
binnenstad lager dan in vergelijkbare steden, maar liggen de
investeringen en de werkgelegenheidsgroei hier weer boven het
landelijke peil. In overleg met de ondernemersverenigingen en de Kamer
van Koophandel onderzoekt de gemeente, wat de kracht en zwakte is van
de kwaliteit en het aanbod van winkels in de verschillende
binnenstadsdelen. Dan zijn er gerichter winkelkeuzes voor versterking
van het winkelklimaat mogelijk voor Rijnboog en Arnhem Centraal.
Acties als het kauwgomvrij maken van de binnenstad, het in natuursteen
herbestraten van de hoofdstraten (zoals in de Roggestraat) en de
verdubbelde inzet van de binnenstad-straatmanager dragen bij aan een
opgeruimder binnenstad.
Gemeente Arnhem