Gemeente Arnhem

Arnhemse ondernemers geven 7- aan stadsimago (19-06-2007) Bedrijvenpeiling: vergunningverlening, verkeer en netheid zijn verbeterpunten

Arnhemse ondernemers zijn over het algemeen tevreden over het vestigingsklimaat in Arnhem en de dienstverlening van de gemeente. Aan het imago van Arnhem geven zij het rapportcijfer 6,7. Dit blijkt uit de Bedrijvenpeiling, waaraan in de zomer van het vorig jaar 1.455 Arnhemse ondernemers (dat is één op de vijf) hebben meegedaan. De bereikbaarheid en het parkeren noemen de bedrijven, vooral die in de binnenstad, het belangrijkste onderwerp én het grootste knelpunt. De peiling werd uitgevoerd, toen de werkzaamheden in de binnenstad aan de Centrumring en het Musiskwartier nog volop in uitvoering waren. De Binnenstadsmonitor, die in het najaar van 2006 werd gehouden, laat zien dat bezoekers van het centrum de bereikbaarheid en het parkeren positiever zijn gaan waarderen.

In de bedrijvenpeiling noemen ondernemers als minpunten in de gemeentelijke dienstverlening de lange doorlooptijd en het gebrek aan interne coördinatie bij de vergunningverlening. De lokale en regionale arbeidsmarkt wordt door de deelnemende ondernemers gezien als een minder belangrijke factor voor het vestigingsklimaat. Hierbij heeft mogelijk een rol gespeeld, dat veel zelfstandige ondernemers zonder personeel aan de peiling hebben meegedaan.

Verbeteracties
De ondernemersverenigingen City Centrum Arnhem (CCA) en Ondernemers Kontakt Arnhem (OKA) en de gemeente hebben de uitkomsten van de bedrijvenpeiling besproken. Als verbeterpunten hebben zij de volgende acties afgesproken:

* Stroomlijning van de gemeentelijke dienstverlening en verbetering van de informatievoorziening door het Ondernemersloket: de vergunningen (en de regels) worden eenvoudiger, er komt een omgevingsvergunning als all in-bouw/verbouw-, milieu- en gebruiksvergunning

* Verdere verbetering van de Centrumring in 2008 (aansluiting Nieuwe Plein-Weerdjesstraat en kruising
Oranjewachterstraat-Westervoortsedijk-Eusebiusbuitensingel)
* Beheers- en onderhoudsafspraken voor de binnenstad tussen ondernemers en gemeente

* Verbetering van de bevoorradingsroutes in de binnenstad op basis van gemaakte afspraken met ondernemers, vervoerders en verladers
* Voortzetting van de stadsmarketingcampagne Made in . Vier op de vijf ondernemers vinden de profilering van de stad belangrijk.