Arnhemse ondernemers geven 7- aan stadsimago (19-06-2007)
Bedrijvenpeiling: vergunningverlening, verkeer en netheid zijn
verbeterpunten
Arnhemse ondernemers zijn over het algemeen tevreden over het
vestigingsklimaat in Arnhem en de dienstverlening van de gemeente. Aan
het imago van Arnhem geven zij het rapportcijfer 6,7. Dit blijkt uit
de Bedrijvenpeiling, waaraan in de zomer van het vorig jaar 1.455
Arnhemse ondernemers (dat is één op de vijf) hebben meegedaan. De
bereikbaarheid en het parkeren noemen de bedrijven, vooral die in de
binnenstad, het belangrijkste onderwerp én het grootste knelpunt. De
peiling werd uitgevoerd, toen de werkzaamheden in de binnenstad aan de
Centrumring en het Musiskwartier nog volop in uitvoering waren. De
Binnenstadsmonitor, die in het najaar van 2006 werd gehouden, laat
zien dat bezoekers van het centrum de bereikbaarheid en het parkeren
positiever zijn gaan waarderen.
In de bedrijvenpeiling noemen ondernemers als minpunten in de
gemeentelijke dienstverlening de lange doorlooptijd en het gebrek aan
interne coördinatie bij de vergunningverlening.
De lokale en regionale arbeidsmarkt wordt door de deelnemende
ondernemers gezien als een minder belangrijke factor voor het
vestigingsklimaat. Hierbij heeft mogelijk een rol gespeeld, dat veel
zelfstandige ondernemers zonder personeel aan de peiling hebben
meegedaan.
Verbeteracties
De ondernemersverenigingen City Centrum Arnhem (CCA) en Ondernemers
Kontakt Arnhem (OKA) en de gemeente hebben de uitkomsten van de
bedrijvenpeiling besproken. Als verbeterpunten hebben zij de volgende
acties afgesproken:
* Stroomlijning van de gemeentelijke dienstverlening en verbetering
van de informatievoorziening door het Ondernemersloket: de
vergunningen (en de regels) worden eenvoudiger, er komt een
omgevingsvergunning als all in-bouw/verbouw-, milieu- en
gebruiksvergunning
* Verdere verbetering van de Centrumring in 2008 (aansluiting Nieuwe
Plein-Weerdjesstraat en kruising
Oranjewachterstraat-Westervoortsedijk-Eusebiusbuitensingel)
* Beheers- en onderhoudsafspraken voor de binnenstad tussen
ondernemers en gemeente
* Verbetering van de bevoorradingsroutes in de binnenstad op basis
van gemaakte afspraken met ondernemers, vervoerders en verladers
* Voortzetting van de stadsmarketingcampagne Made in . Vier
op de vijf ondernemers vinden de profilering van de stad
belangrijk.
Gemeente Arnhem