Gemeente Spijkenisse
Gezocht: Buurtbemiddelaar
20 juni 2007
Buurtbemiddeling Spijkenisse zoekt gemotiveerde vrijwilligers om als
buurtbemiddelaar aan de slag te gaan. Mensen die goed kunnen
luisteren, geduld hebben en het leuk vinden om met mensen om te gaan.
Wie geĂŻnteresseerd is kan in buurtbemiddeling een zinvolle en leerzame
tijdsbesteding vinden. Buurtbemiddeling Spijkenisse biedt
vrijwilligers een speciale training en begeleiding, zodat ze hun taak
goed kunnen uitvoeren. Het project is een initiatief van de gemeente
Spijkenisse en de woningcorporaties Woonbron, De Leeuw van Putten en
Maasdelta.
Buurtbemiddeling is een voorziening waar buren hun conflicten met
elkaar oplossen met tussenkomst van een buurtbemiddelaar. De
conflicten kunnen bijvoorbeeld gaan over irritatie over heggen of
schuren, overlast van kinderen of herrie. De buurtbemiddelaars
proberen beide partijen aan tafel te krijgen en helpen de buren om
zelf hun onderlinge problemen uit te praten en tot een oplossing te
komen. De buurtbemiddelaar geeft geen oordeel, maar helpt de
communicatie tussen de buren op gang te brengen. Zodat beide partijen
zelf samen naar een goede oplossing kunnen zoeken. De buurtbemiddelaar
speelt dus geen rechter, maar is gespreksleider.
Bemiddelen, hoe werkt dat?
Bewoners kunnen rechtstreeks met hun probleem terecht bij het
buurtbemiddelingskantoor in wijkcentrum De Akkers. Veelal worden zij
daarnaar doorverwezen door een woningcorporatie, door de politie of
door een andere wijkorganisatie. De projectleider voert het eerste
gesprek met de aanmelder en legt uit wat buurtbemiddeling inhoudt en
hoe het werkt. Het bemiddelingsteam bespreekt of de kwestie
bemiddelbaar is. Is dat niet het geval, dan zorgt de projectleider
voor een adequate doorverwijzing.
Het vrijwilligersteam kiest uit zijn middelen twee bemiddelaars. Zij
nemen contact op met beide partijen en praten met ieder van hen
afzonderlijk. Als een van de buren geen gesprek wil stopt de
bemiddeling. In een derde gesprek komen de buren samen aan tafel onder
begeleiding van de bemiddelaars.
Vervolgens krijgen de buren een uitnodiging voor een gezamenlijk
gesprek onder begeleiding van de bemiddelaars. Ieder krijgt om de
beurt de ruimte om zijn eigen verhaal te vertellen. De bemiddelaars
stimuleren dit proces. Door actief te luisteren en doorvragen zoeken
zij naar de belangen achter de standpunten. Emoties horen bij
conflicten en die mogen ook getoond worden, mits dat gebeurt met
respect naar elkaar. Schelden, dreigen en discriminerende opmerkingen
zijn taboe, dat hoort bij de bemiddelingsetiquette.
Interesse als bemiddelaar?
Neem dan contact op met Buurtbemiddeling Spijkenisse
Wijkcentrum De Akker
Lenteakker 5
tel: (0181) 680 177.
Bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 10.00 uur tot 22.00 uur en
op zaterdag van 10.00 uur tot 13.00 uur.