Deelgemeente Feijenoord Rotterdam
Boulevardfonds voor quick wins met
De commissie Algemene Zaken en de Rekening (AZR) adviseerde donderdag
14 juni 2007 positief over de instelling van een Boulevardfonds en
-bestuur.
Anderhalf miljoen
Het fonds heeft voor de komende jaren een budget van zon anderhalf
miljoen euro, bestemd voor extra inspanningen voor verbetering van de
wervingskracht en de uitstraling van het winkelgebied Boulevard Zuid.
Ook het schoonhouden en de veiligheid worden gefinancierd uit het
fonds.
Samenstelling
Het Boulevardbestuur is samengesteld uit twee leden vanuit de gemeente
Rotterdam, twee leden vanuit de deelgemeente Feijenoord, en vier leden
uit de kring van ondernemers en eigenaren van commercieel vastgoed
Boulevard Zuid.
Verbeterprogramma
Het bestuur heeft onder meer als taak een jaarlijks verbeterprogramma
op te stellen en dat ter goedkeuring voor te leggen aan ondernemers en
eigenaren. Omdat het Boulevardfonds een voorziening is op de begroting
van de deelgemeente Feijenoord, worden opdrachten voor de uitvoering
van het verbeterprogramma formeel verstrekt door de deelgemeente.
Middelen
Gemeente en deelgemeente voeden het Boulevardfonds met de middelen die
zij beschikbaar hebben voor Veilig Ondernemen (in totaal 97.000 euro
per jaar). Daarnaast is er een aanzienlijke bijdrage uit het OZB-fonds
dat onderdeel is van de Kansenzone (380.000 euro per jaar in 2007 en
2008).
Verplichte bijdrage
Ondernemers en eigenaren voeden het fonds vanaf 2008 met een
verplichte bijdrage via een toeslag op de basistarieven
Precariobelasting en Reclamebelasting (begroot op 62.000 euro per
jaar). Het aandeel van ondernemers en eigenaren wordt door de gemeente
aangevuld met een gelijk bedrag uit het OZB-fonds.
Uniek in Nederland
Wout Gelderloos, projectleider hotspots bij de deelgemeente
Feijenoord, lichtte in de commissievergadering namens het dagelijks
bestuur toe dat het Boulevardfonds kansen biedt om naast de bestaande
inzet voor Schoon en Veilig ook de uitstraling van het winkelgebied op
te fleuren door bijvoorbeeld groen en meer eenduidigheid in
reclame-uitingen. De samenwerkingsvorm met ondernemers, eigenaars en
overheid is uniek in Nederland.
Ondernemers enthousiast
De eigenaren en ondernemers zijn enthousiast, vulde Gelderloos aan.
Het plan voor het Boulevardfonds en -bestuur is in oktober 2006 goed
ontvangen tijdens de eerste Boulevardlounge. De aanwezigen stemden
unaniem in met de belastingtoeslag.
Bereidheid neemt toe
In het verleden was het moeilijk om eigenaren en ondernemers mee te
krijgen om mee te betalen voor Veilig en Schoon. Volgens de
projectleider neemt de bereidheid om afspraken te maken, over
bijvoorbeeld winkeluitstallingen en openingstijden, toe.
Value for money
Het dagelijks bestuur prees de plannen aan als value voor money voor
de deelgemeente. Immers, Feijenoord draagt bij het bestaande budget
voor Veilig Ondernemen bij met 62.000 euro per jaar, terwijl in totaal
gemiddeld 500.000 euro per jaar beschikbaar komt voor de Boulevard.
Verbetering panden
Portefeuillehouder René Kronenberg tekende aan dat het budget,
weliswaar fors, niet voldoende zal zijn om de grote problematiek aan
te pakken. Los hiervan worden plannen gemaakt voor fysieke verbetering
van de panden. Uit het Boulevardfonds worden quick wins gefinancierd.
Branchering
Voor de langere termijn komt er een RES (Ruimtelijke Economische
Structuur) voor de Boulevard Zuid. Daarin wordt ook de branchering
opgepakt. Vanuit de commissie AZR werd vooral op dat laatste punt
gehamerd. Wat is de meerwaarde van de Mediamarkt?, vroeg Serdar Çiçek
(PvdA). Een lange rij shoarmazaken en belwinkels nodigen niet uit om
op de Boulevard te gaan kijken, aldus Jan Smit (Leefbaar Rotterdam).
(foto: Boulevard Zuid, het gedeelte Groene Hilledijk.)