Deelgemeente Feijenoord Rotterdam

Boulevardfonds voor quick wins met

De commissie Algemene Zaken en de Rekening (AZR) adviseerde donderdag 14 juni 2007 positief over de instelling van een Boulevardfonds en
-bestuur.

Anderhalf miljoen
Het fonds heeft voor de komende jaren een budget van zon anderhalf miljoen euro, bestemd voor extra inspanningen voor verbetering van de wervingskracht en de uitstraling van het winkelgebied Boulevard Zuid. Ook het schoonhouden en de veiligheid worden gefinancierd uit het fonds.

Samenstelling
Het Boulevardbestuur is samengesteld uit twee leden vanuit de gemeente Rotterdam, twee leden vanuit de deelgemeente Feijenoord, en vier leden uit de kring van ondernemers en eigenaren van commercieel vastgoed Boulevard Zuid.

Verbeterprogramma
Het bestuur heeft onder meer als taak een jaarlijks verbeterprogramma op te stellen en dat ter goedkeuring voor te leggen aan ondernemers en eigenaren. Omdat het Boulevardfonds een voorziening is op de begroting van de deelgemeente Feijenoord, worden opdrachten voor de uitvoering van het verbeterprogramma formeel verstrekt door de deelgemeente.

Middelen
Gemeente en deelgemeente voeden het Boulevardfonds met de middelen die zij beschikbaar hebben voor Veilig Ondernemen (in totaal 97.000 euro per jaar). Daarnaast is er een aanzienlijke bijdrage uit het OZB-fonds dat onderdeel is van de Kansenzone (380.000 euro per jaar in 2007 en 2008).

Verplichte bijdrage
Ondernemers en eigenaren voeden het fonds vanaf 2008 met een verplichte bijdrage via een toeslag op de basistarieven Precariobelasting en Reclamebelasting (begroot op 62.000 euro per jaar). Het aandeel van ondernemers en eigenaren wordt door de gemeente aangevuld met een gelijk bedrag uit het OZB-fonds.

Uniek in Nederland
Wout Gelderloos, projectleider hotspots bij de deelgemeente Feijenoord, lichtte in de commissievergadering namens het dagelijks bestuur toe dat het Boulevardfonds kansen biedt om naast de bestaande inzet voor Schoon en Veilig ook de uitstraling van het winkelgebied op te fleuren door bijvoorbeeld groen en meer eenduidigheid in reclame-uitingen. De samenwerkingsvorm met ondernemers, eigenaars en overheid is uniek in Nederland.

Ondernemers enthousiast
De eigenaren en ondernemers zijn enthousiast, vulde Gelderloos aan. Het plan voor het Boulevardfonds en -bestuur is in oktober 2006 goed ontvangen tijdens de eerste Boulevardlounge. De aanwezigen stemden unaniem in met de belastingtoeslag.

Bereidheid neemt toe
In het verleden was het moeilijk om eigenaren en ondernemers mee te krijgen om mee te betalen voor Veilig en Schoon. Volgens de projectleider neemt de bereidheid om afspraken te maken, over bijvoorbeeld winkeluitstallingen en openingstijden, toe.

Value for money
Het dagelijks bestuur prees de plannen aan als value voor money voor de deelgemeente. Immers, Feijenoord draagt bij het bestaande budget voor Veilig Ondernemen bij met 62.000 euro per jaar, terwijl in totaal gemiddeld 500.000 euro per jaar beschikbaar komt voor de Boulevard.

Verbetering panden
Portefeuillehouder René Kronenberg tekende aan dat het budget, weliswaar fors, niet voldoende zal zijn om de grote problematiek aan te pakken. Los hiervan worden plannen gemaakt voor fysieke verbetering van de panden. Uit het Boulevardfonds worden quick wins gefinancierd.

Branchering
Voor de langere termijn komt er een RES (Ruimtelijke Economische Structuur) voor de Boulevard Zuid. Daarin wordt ook de branchering opgepakt. Vanuit de commissie AZR werd vooral op dat laatste punt gehamerd. Wat is de meerwaarde van de Mediamarkt?, vroeg Serdar Çiçek (PvdA). Een lange rij shoarmazaken en belwinkels nodigen niet uit om op de Boulevard te gaan kijken, aldus Jan Smit (Leefbaar Rotterdam).

(foto: Boulevard Zuid, het gedeelte Groene Hilledijk.)