SGP


SGP » jongeren >>
20 - 06 - 07 | Debat beleidsprogramma 2007â2011

'Wacht op onze daden' is door het kabinet -tot op heden althans- niet waargemaakt.
Wel hoge verwachtingen gewekt, maar niet, of maar zeer beperkt waargemaakt
SGP mist concrete maatregelen op het punt van de
- islamisering van Nederland,

- wettelijke waarborg gewetensbezwaarde ambtenaren,
- beloofde abortusalternatieven,

- een volwaardig kindgebonden budget.
Positief lijkt te zijn dat gemeenten nu tóch bordelen kunnen weren. Positief is óók dat nu serieus werk lijkt te worden gemaakt van de leerwerkplicht.
De SGP dringt aan op onder meer:

- een officieel staatsbezoek aan Israel ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan in 2008;

- vernietiging van de besluiten van gemeenten die gewetensbezwaarde ambtenaren in de ban hebben gedaan;

- dwingende maatregelen om 'verloederende' uitzendingen te voorkomen. Had Balkenende-2 als motto: eerst het zuur, dan het zoet, Balkenende-4 lijkt uit te gaan van 'eerst het zoet, dan het zuur'.

Debat beleidsprogramma 2007â2011
19 juni 2007
Van der Vlies

Mevrouw de Voorzitter! âWacht op onze daden.â Vice-premier Rouvoet citeerde deze woorden van de liberale staatsman Thorbecke bij de start van diens kabinet in 1849. Thorbeckeâs eminente tegenstander, Groen van Prinsterer vond dat het veel te lang duurde voordat de regering met voorstellen kwam. Hij zei: âMen verwachtte inlichtingen omtrent het voornemen (â¦) der Regering, met betrekking tot een regelmatig afwerken der bij de grondwet opgelegde taak; mededeeling van Gouvernementswege nopens den vermoedelijken gang van het gemeen overleg. Wat gebeurt er? Niets gebeurt er! De Kamer wordt, als of er overvloed van tijd en gebrek aan werk ware, verdaagd. Bijeengekomen, wordt ze met de Postwet (dus ook tóen al), de Muntwet, het wijzen op de scheepvaartwetten, bezig en attent gehouden.â Einde citaat. Voorzitter, dat gevoel bekroop ook óns in de voorbije weken.

Bij de behandeling van de Postwet in 1850 vatte Groen van Prinsterer zijn kritiek bondig samen: âDit is een kabinet dat de zinspreuk âwacht op mijne dadenâ, bijkans tot een blijvend motto schijnt gekozen te hebbenâ Toegegeven, later kwam er een stroom van wetten op gang die nog steeds staan als een huis. Met andere woorden: het kan dus nog goed komenâ¦.

Mevrouw de Voorzitter! Ook wij hebben reikhalzend uitgezien naar de beloofde uitwerking van het coalitieakkoord. De verwachtingen waren, mede door het kabinet zelf, hoog opgeschroefd. Diverse signalen uit het volk zijn opgepikt en suggesties ingewacht. Op zichzelf is die aanpak niet verkeerd. Maar dit kan verkeren. Immers, niet alles wat de burgers hebben geopperd, is doorgeleid. Daar kunnen goede redenen voor zijn. Welke filter is er gebruikt? Hoe en waar wordt het terzijde gelegde verantwoord?

Het valt op dat in het beleidsprogramma geen enkele opmerking wordt gemaakt over de zorgen die veel mensen hebben over wat ik nu maar noem de islamisering van grote delen van onze samenleving. Het is toch moeilijk voorstelbaar dat helemaal niemand van de burgers met wie het kabinet sprak, daarover iets heeft gezegd. Is dit thema, waarvan uit diverse onderzoeken blijkt dat dit veel mensen in stadswijken en gaandeweg ook steeds meer mensen in de regio beroert, dan helemaal niet aangedragen? In dat verband is het tekenend dat er nog steeds geen reactie van het kabinet is op het meer dan een jaar geleden gepresenteerde WRR-rapport over de islam. Mag ik vragen waar die reactie nu toch blijft?

Voorzitter, de brandhaarden in de wereld geven grote zorg. We steunen de regering als zij uitspreekt hier een verantwoordelijkheid voor Nederland te zien. Dat vraagt offers, nu in Afghanistan ook wel heel persoonlijk. Dat treft diep, vooral de nabestaanden. Naar hen gaat onze deelneming uit. Volgend jaar bestaat de staat Israël zestig jaar. Gelet op het aangevochten bestaansrecht van Israël zou het heel goed zijn als het kabinet aan dit jubileum positieve aandacht zal besteden. De SGP zou u de suggestie aan de hand willen doen om dit jubileum namens Nederland luister bij te laten zetten door bijvoorbeeld een officieel staatsbezoek met koningin Beatrix.

Het kabinet heeft er alles aan gedaan om het beleidsprogramma aantrekkelijk te presenteren. Een regeerakkoord met plaatjes, een document met aardige quootjes van burgers. Een novum. Op zichzelf prima. Toch vind mijn fractie dat het kabinet grote risicoâs heeft genomen. In deze benadering heerst de âmediacratieâ bij cruciale momenten in het verkeer tussen kabinet en parlement over de parlementaire democratie. Deze zaal âhét podium voor het parlementair debat- wordt uit het centrum van âhet gebeurenâ gedrongen door het gazon van het Catshuis. Wij vinden dit ongewenst. Een show op een gazon te stelen is één, een confrontatie in het parlement glansrijk te doorstaan is twee. Staatsrechtelijk gaat het om dÃe confrontatie. Dat is de âkoninklijke wegâ. Dat getuigt van respect voor de staatsrechtelijke verhoudingen tussen regering en parlement en verhoogt ook het aanzien van beide. Is de regering zich deze aspecten voldoende bewust geweest? Gaat deze gazon-benadering de nieuwe trend worden?

Niet ontkend kan worden dat het beleidsprogramma concrete diverse doelen stelt en inzicht geeft in de gekozen en gezochte middelen, ook financiële. Tegelijk moet worden vastgesteld dat er veel niet in staat, wat wij er wel in hadden verwacht. Daarover zijn we teleurgesteld. Een concreet voorbeeld: Op 25 april gaf dit kabinet aan niet voor 1 mei met het beleidskader te komen op de motie-Van der Staaij over een sluitende aanpak van de nazorg, maar na de 100 dagen. Het is er nog niet. Wanneer kunnen we dat nu verwachten?

We erkennen dat de concentratie op de zes pijlers samenhang brengt en kan uitgroeien tot een frisse beleidsvernieuwing. De verdeling van het investeringsgeld over de enveloppen is uiteraard politieke keuze en intern gevecht. Het valt wél op dat er een p.m. staat bij één van de speerpunten van nieuw beleid, de wijken. Dat geeft geen blijk van voortvarendheid. Ook moet nog heel veel nader worden ingevuld na overleg met betrokkenen in het veld. Niet ongebruikelijk aan het begin van een âritâ, maar er was anders voorgegeven met de honderd-dagentoer.

Maar, voorzitter, bij dit type punten zit niet de kern van onze teleurstelling. Die zit veel meer bij het feit dat enkele voor ons wezenlijke themaâs niet, of verkeerd worden aangepakt. Neem de prioriteit van het kabinet bij vrouwen- en homo-emancipatie. Het kabinet zet alles in het werk om nog meer vrouwen de arbeidsmarkt op te jagen. Terwijl we nu juist hoopten dat het belang van de beschikbaarheid voor onze kinderen en de begeleiding van onze jeugd weer voorop zouden komen te staan. De aandacht voor jongeren kan niet beperkt zijn tot maatregelen en activiteiten buiten het gezin. De harmonisatie van de kinderopvang en de peuterspeelzalen bijvoorbeeld met een financieel plus van 700 miljoen.

We waarderen de maatregelen om vrijblijvendheid voorbij te komen via geïntegreerde jeugdhulp, het weer in het spoor krijgen van uit de band gesprongen jongeren, een harde aanpak van onaangepast of onwelvoeglijk gedrag. De alcoholconsumptie onder zeer jeugdigen móet terug, softdrugs uit de publieke ruimte, fatsoenlijke omgangsvormen hersteld en zo is nog veel meer te noemen. We zijn voor de leerwerkplicht, een punt al van het vorige kabinet, wij steunen de maatschappelijke stage en willen met de regering het voortijdige schoolverlaten uitbannen. Maar geef ouders en opvoeders de ruimte en het geld om hun onvervreemdbare taak van de opvoeding van de aan hun zorgen toevertrouwde kinderen zelf uit te voeren. Laat deze mentale roeping en plicht waar nodig opnieuw rijpen. Het gaat in de opvoeding echt om veel diepere lagen dan alleen het uitwendige gedrag! Ouders die deze roeping in het honderd laten lopen, moeten hierop krachtig worden aangesproken. Daarom ons pleidooi voor een volwaardig kindgebonden budget, dus inclusief de gelden voor kinderopvang. Niet het slappe aftreksel dat voor aanstaande donderdag op de agenda staat!

Een actuele kwestie waar dringend heldere afspraken over gemaakt moeten worden, is de positie van gewetensbezwaarde ambtenaren van de burgerlijke stand. Dat hebben de achterliggende maanden wel uitgewezen. Hierover zwijgt het beleidsprogramma in alle talen. Onterecht! De problemen zijn er intussen volop. Het coalitieakkoord moet daarom daadkrachtig worden uitgevoerd. Een heldere vraag daarover: is de minister van Binnenlandse Zaken bereid om de besluiten van gemeentebesturen die de gewetensbezwaarde ambtenaren âin de ban hebben gedaanâ ter vernietiging voor te dragen bij de Kroon?

Wat betreft de palliatieve zorg, wordt de lijn van intensivering van de vorige kabinetten, terecht doorgetrokken. Maar over abortus zegt het beleidsprogramma hoegenaamd niets, terwijl nu juist beloofd is om alternatieven voor abortus aan te reiken. Iets over verstoten tienermoeders, hoe vermeldenswaardig dat op zichzelf is, dekt bij lange na niet de afspraak over dit thema van het coalitieakkoord. Dit is dus onvoldoende. Graag een ferme toezegging.

Om een halt toe te roepen aan de verloedering in videoclips en sommige programmaâs grijpt het kabinet opnieuw naar het middel van zelfregulering, nu in de vorm van gedragscodes. Dat is op zichzelf goed, maar zelfregulering alleen, bleek tot nu toe niet te werken. Van dit kabinet had verwacht mogen worden dat er nu eindelijk gegrepen zou zijn naar een wettelijke stok achter de deur. Tast nu toch eens door! Wat moet er verder nog gebeuren om u van het doodlopende pad van de vrijblijvendheid af te brengen?! Daarbij gaat het ook om internet. Dat ligt inderdaad een slag ingewikkelder, vanwege de internationale dimensie. Maar ook hierover moet om diverse redenen (terrorisme, radicalisering, criminaliteit) bovenop worden gezeten.

Voorzitter, nog een punt. De waarden-en-normendiscussie. Die moet gewoon doorgaan. Front tegen asociaal gedrag en dergelijke. Burgerschapsvorming. Er wordt gekomen tot een breed gedragen Handvest verantwoordelijk burgerschap. Prima. Tenminste, als daarin de wortels van onze cultuur en traditie, onmiskenbaar gelegen in het joods-christelijke gedachtegoed, helder doorklinken. Kan dat klip en klaar worden toegezegd? In dat verband nog een vraag: heb ik het goed begrepen dat dit kabinet een wettelijke basis gaat leggen voor gemeenten die geen bordeel binnen hun gemeentegrenzen wensen te accepteren? Dat zou pure winst zijn!
|
Het is duidelijk dat het beleidsprogramma zonder de medewerking van de sociale partners niet goed uit de verf kan komen. De uitnodiging voor de participatietop is vandaag eindelijk de deur uit. Op die top moeten écht zaken worden gedaan. Afwachten hoe de sociale partners reageren. Vooralsnog is er volop kritiek. Het onderwijsveld heeft kritiek (bezuiniging op brede scholengemeenschappen), de wenkbrauwen rondom de financiële taakstelling rond defensie zijn gefronst, en ook de REA heeft kritiek op de financieel-economische degelijkheid van het beleid. Er zullen nog forse bezuinigingen moeten komen. De SGP-fractie constateert dat het vorige kabinet eerst het zuur gaf en daarna het zoet. Voorzitter, het lijkt erop dat dit kabinet de volgorde heeft omgedraaid: eerst het zoet en dan het zuur.
Debat beleidsprogramma 2007â2011