Gemeente Beuningen
Programmarekening
Bij de begrotingsbehandeling in november stelt de raad de
programmabegroting vast voor het komende jaar. Het college van
Burgemeester en Wethouders is vervolgens belast met de uitvoering van
het voorgenomen beleid, binnen de daarvoor vastgestelde kaders en
beschikbaar gestelde budgetten. Gedurende het jaar wordt via
bestuursrapportages verslag gedaan van de stand van zaken. Na afloop
van het jaar wordt de jaarrekening opgesteld over dat boekjaar. Deze
wordt vervolgens door de raad in juni vastgesteld. Omdat deze
jaarrekening dezelfde indeling in programma's heeft als de begroting
spreken we ook van de programmarekening. Hiermee legt het college
verantwoording af aan de raad over het afgelopen jaar.
Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)
De programmarekening dient te voldoen aan allerlei wettelijke
voorschriften. Deze zijn door het Ministerie van Binnenlandse Zaken
vastgelegd in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Hierin is
onder andere opgenomen hoe deze programmarekening ingedeeld dient te
worden, welke informatie er minimaal in moet staan en welke
overzichten en specificaties verplicht zijn.
De programmarekening bestaat uit het jaarverslag en de jaarrekening.
In het jaarverslag wordt per programma verslag gedaan van de mate
waarin het voorgenomen beleid is gerealiseerd. Daarbij wordt tevens
aangegeven of dit binnen de beschikbare budgetten is uitgevoerd. Dit
bestaat uit de budgetten van de oorspronkelijke (primaire) begroting,
alsmede de budgetten die gedurende het jaar door de raad extra
beschikbaar zijn gesteld (begrotingswijzigingen). Deze financiële
toelichting is hoofdzakelijk gericht op de afwijkingen tussen de
ramingen en de werkelijke uitgaven, meer nog dan op de absolute hoogte
van de uitgaven. Verder staan in dit jaarverslag de wettelijk
voorgeschreven paragrafen.
In de jaarrekening staan met name de financiële gegevens zoals de
balans per 31 december , de resultatenrekening over het boekjaar, de
kredieten ten behoeve van investeringwerken en recapitulatiestaten.
Accountantscontrole
Voordat het college van Burgemeester en Wethouders de
programmarekening aanbieden aan de raad, wordt deze gecontroleerd door
de accountant. De accountant voert de controle in opdracht van de raad
uit. De accountant controleert onder andere of de programmarekening
voldoet aan de eisen die het BBV stelt. Naast de gangbare onderdelen
van een accountantscontrole, kan de raad de accountant ook vragen om
aan bepaalde onderdelen speciale aandacht te schenken en hierover
uitgebreider te rapporteren.
Uitgaven 2006
De uitgaven over 2006 bedroegen in grote lijnen:
Algemeen bestuur (EUR 3,8 miljoen)
Dit zijn met name de kosten van de gemeenteraad, het college van B&W,
griffie, controller, secretariaat, voorlichting en bestuurlijke
samenwerking. Ook de kosten van de centrale balie zijn hier opgenomen.
De verplichte instelling van een Rekenkamer heeft in 2006
plaatsgevonden. Ook de voorgenomen instelling van een (extern)
toezichtorgaan is inmiddels een feit.
Integrale veiligheid (EUR 1,2 miljoen)
In het streven naar een veilige leefomgeving worden uitgaven gedaan
voor de brandweer, de regionale brandweer, ambulancediensten en
rampenbestrijding. De vastgestelde prioriteiten ten behoeve van de
brandweer zijn in 2006 uitgevoerd, alleen de noodzakelijke
aanpassingen van de brandweerkazerne zijn uitgesteld. Dit wordt
meegenomen bij de toekomstige aanpassingen van de gehele gemeentewerf.
Verkeer en Vervoer (EUR 2,7 miljoen)
De gemeente verricht deze uitgaven voor het vernieuwen en onderhouden
van wegen, fietspaden, voetpaden, bruggen, tunnels etc. In 2006 zijn
door de raad extra middelen beschikbaar gesteld teneinde nog aanwezig
achterstallig onderhoud uit te voeren en het toekomstig
onderhoudsniveau op een acceptabel niveau te houden. Zo zijn voor het
onderhoud en vervanging van lichtmasten en armaturen nieuwe
beheersplannen opgesteld. Daarnaast is achterstallig onderhoud
uitgevoerd aan met name de houten bruggen in de gemeente. De extra
beschikbaar gestelde gelden voor het fietspad Beuningen-Wijchen en het
kruispunt Plakstraat-van Heemstraweg zijn gereserveerd, omdat de
uitvoering ervan naar een later stadium is geschoven. Tot slot is geld
gereserveerd om de parkeerregulering van het centrum gestalte te
geven. In dit kader wordt onder andere in juni 2007 de blauwe zone
ingevoerd.
Economische Zaken (EUR 0,4 miljoen)
Naast de uitgaven om een goed ondernemersklimaat te creëren, worden
hier de uitgaven opgenomen voor de weekmarkt en nutsbedrijven. De
extra gelden die de gemeente heeft ontvangen van Vitens voor de oude
aandelen WMG die de gemeente bezat, zijn gereserveerd.
Jaarlijks valt hiervan een deel vrij en deze worden mede aangewend om
het verlies te compenseren nu de gemeente geen jaarlijks dividend meer
ontvangt.
Onderwijs (EUR 2,9 miljoen)
De gemeente tracht te zorgen voor een goede huisvesting voor alle
scholen en deze gebouwen ook goed te onderhouden. Daarnaast zorgt de
gemeente voor allerlei overige onderwijsvoorzieningen zoals
schoolvervoer, schoolzwemmen en gymnastiekonderwijs. In 2006 is de
verbouw van de Hoeven naar tevredenheid afgerond. De voorbereidingen
voor de multifunctionele accommodatie in Ewijk zijn nog in volle gang.
Voor 2007 staat onder andere de huisvesting van de Wegwijzer in
Winssen op de planning. De noodlokalen aan de Leigraaf die jarenlang
voor diverse doeleinden zijn ingezet, zijn in 2006 gesloopt.
Welzijn (EUR 3,4 miljoen)
De gemeente verricht diverse uitgaven teneinde de deelname aan kunst,
cultuur, sport en recreatie te bevorderen. Deze uitgaven bestaan
hoofdzakelijk uit subsidies aan verenigingen en instellingen. De in
2006 hiervoor extra toegekende subsidies zijn uitbetaald. Daarnaast
draagt de gemeente vaak bij in een adequate huisvesting van
verenigingen. De beschikbaar gestelde bijdrage opslagruimtes van WVW
en v.v.Ewijk zijn in 2006 gereserveerd omdat de aanpassingen nog niet
zijn uitgevoerd. Wel zijn de toegekende bijdrages in de verbouw
clubhuis Winsetters, materiaalkosten zwemvereniging De Dolfijnen en 3e
kunstgrasveld MHC Beuningen uitbetaald. Ook is een
sprinklerinstallatie aangebracht in de molen Winssen. De prioriteit
inzake de verplaatsing v.v.Beuningse Boys is ingetrokken omdat deze
middelen beschikbaar dienen te komen bij de exploitatieopzet renovatie
Hutgraaf.
Ook worden hier verantwoord de uitgaven openbaar groen, welke
grotendeels begrepen zitten in groenbestekken welke voor een periode
van 3 jaar zijn aanbesteed. De uitvoering van het speelruimteplan
2003-2008 loopt wat achter op de vooraf opgestelde planning van de
jaarlijks te renoveren speelplaatsen.
Sociale voorzieningen, kinderopvang, volksgezondheid en zorg (EUR 11,0
miljoen)
De gemeente probeert op diverse manieren ervoor te zorgen dat de
inwoners optimaal deel kunnen nemen aan de samenleving. Dit kan onder
andere middels re-integratietrajecten en bijstandsuitkeringen.
Daarnaast kunnen inwoners een beroep doen op de bijzondere bijstand.
De uitgaven hiervoor bleven in 2006 ruim binnen de beschikbare
budgetten. Verder is met de invoering van de wet WMO de verstrekking
van voorzieningen voor mensen met een lichamelijke beperking
uitgebreid met huishoudelijke zorg, naast de al langer bekende
vervoers- en rolstoelvoorzieningen alsmede woningaanpassingen. Voor de
inrichting van het zorgloket zijn de nodige uitgaven gedaan.
Aan diverse verenigingen en instellingen die werkzaam zijn op dit
welzijnsterrein verstrekt de gemeente subsidie. De voor 2006 extra
toegekende subsidies aan de NIM en de stichting Vluchtelingenwerk zijn
uitgekeerd. Het onderzoek naar mogelijke samenwerking met de gemeentes
Wijchen en Heumen is voorlopig stopgezet.
Milieu (EUR 3.7 miljoen)
Het streven naar behoud en verbetering van het milieu vindt met name
plaats middels het inzamelen van afval, het beheer van het
rioolstelsel en de verstrekking van milieuvergunningen. De evaluatie
van het in 2005 ingevoerde systeem van afvalinzameling met containers
is in november 2006 in de raad behandeld. De nieuwe werkwijze werkt
naar tevredenheid en bleek minder duur dan vooraf was ingeschat.
Gevolg hiervan is dat 2005 en 2006 sloten met een voordelig resultaat,
en om die reden de verschillende tarieven met ingang van 2007 zijn
verlaagd. Voor de diverse investeringen in nieuwe rioleringen en
verbeteringen van bestaande rioleringen is in 2002 een gemeentelijk
rioleringsplan opgesteld. Hierin staan alle noodzakelijke
investeringen in verband met aangescherpte milieuwetgeving. In 2008
zal het plan worden geactualiseerd.
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting (EUR 24 miljoen)
Voor een duurzame inrichting van de ruimte op Beunings grondgebied,
ontwikkelt de gemeente nieuwbouwplannen, actualiseert zij structuur-
en bestemmingsplannen en worden bouwvergunningen verstrekt. Door de
versnelde woningbouw zijn de uitgaven op dit programma aanzienlijk
toegenomen. De financiële verslaglegging van deze grondexploitatie
(met name nieuwbouwplannen) vindt plaats via een afzonderlijke
administratie, namelijk het gemeentelijk grondbedrijf. Er vinden naast
deze programmarekening nog diverse afzonderlijke verantwoordingen
plaats door dit grondbedrijf inzake de exploitatieopzetten van deze
projecten (complexen).
De bestemmingsplannen dienen periodiek herzien te worden, waarvoor
geld in de begroting is opgenomen. De planning is om jaarlijks 3
plannen te herzien. De reconstructie van woonwagencentrum Wilgenoord
heeft vertraging opgelopen.
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorziene uitgaven (EUR 4,7 miljoen)
Onder dit programma worden de rentekosten opgenomen, alsmede de kosten
van invordering van de gemeentelijke belastingen en de onvoorziene
uitgaven. Tot slot worden hier de reserveringen opgenomen. Het college
van B&W kan de raad voorstellen om bepaalde gelden een specifieke
bestemming te geven en hiervoor een reserve in het leven te roepen.
Ook wanneer gelden worden onttrokken aan bestemmingsreserves die
eerder zijn gevormd, worden deze hier verantwoord.
Aan de inkomstzijde van dit programma staan de belangrijkste
(algemene, dus vrij te besteden) inkomstenbronnen van de gemeente. Dit
zijn de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de OZB.
Resultaat 2006
De totale uitgaven over 2006 bedroegen EUR 57,8 miljoen, terwijl de
inkomsten EUR 59,7 miljoen bedroegen. Het boekjaar 2006 is afgesloten
met een totaal voordelig resultaat van EUR 1,9 miljoen. Het
gemeentelijk grondbedrijf (de woningbouwprojecten) sloot met een
voordelig saldo van EUR 0,7 miljoen, de algemene dienst (alle overige
gemeentelijke programma's) sloot met een voordelig resultaat van EUR
1,2 miljoen.
Voordat dit resultaat tot stand kwam, is er in totaliteit voor een
bedrag van EUR 1.6 miljoen specifiek bestemd en gestort in reserves.
De belangrijkste onderdelen hiervan zijn de boekwinst op de aandelen
Vitens en de reservering ten behoeve van de invoering van een
organisatiebreed vergunningensysteem.
Ten opzichte van de begrotingen (totaal was voordelig EUR 0,2 miljoen
geraamd) valt dit resultaat van EUR 1,9 miljoen zeer voordelig uit.
Dit is niet alleen het resultaat van goed waken voor
budgetoverschrijdingen, maar zeker ook het gevolg van enkele grote
meevallers. Deze meevallers zijn echter voornamelijk van incidentele
aard. Kort samengevat zaten de grootste meevallers in de uitgaven voor
salarissen (0,2), diverse zorgtrajecten (0,2), algemene en bijzondere
bijstand (EUR 0,1) en budgetten voor loon- en prijsstijgingen (0,1).
Aan de inkomstenkant waren de meevallers met name de
dividendopbrengsten (0,1), de vrijval van een viertal eerder gevormde
reserves en voorzieningen(0,2), het budget werkdeel WWB (0,1) en tot
slot het voordelige resultaat grondexploitatie (0,7).
Zowel de mutaties met de bestemmingsreserves als de bestemming van het
uiteindelijke rekeningsresultaat dienen door de raad te worden
vastgesteld. Dit gebeurt gedurende het jaar of bij de vaststelling van
deze programmarekening.
Algemene bedrijfsreserve
Nadat alle specifieke bestemmingen van gelden via de reserves hebben
plaatsgevonden, wordt het uiteindelijke resultaat gestort in of
onttrokken aan de algemene bedrijfsreserve. Dit is het reservepotje
wat gevormd wordt door alle resultaten van eerdere jaren en is vrij
beschikbaar. Deze reserve dient als buffer om met name toekomstige
tekorten en mogelijke financiële tegenvallers (de risico's) af te
kunnen dekken.
Eind 2006 bedroeg deze algemene reserve voor de algemene dienst EUR
4,1 miljoen. Voor het gemeentelijk grondbedrijf was deze nog negatief
0,7 miljoen, maar zal door het afsluiten van winstgevende complexen in
2007 ook positief worden.