Ingezonden persbericht


Persbericht

C1000 prijzenslag voor vlees is slag voor dierenwelzijn en milieu

De door C1000 ingezette prijzenactie voor vlees (aanbod van de 2e kilo vlees voor ¤ 0,10) gaat over de rug van dieren en milieu en is daarom onethisch. Overmatige consumptie van goedkoop vlees is schadelijk voor mens, dier en milieu en verdient daarom zeker geen promotie.

Onlangs heeft Stichting Varkens in Nood supermarkten juist opgeroepen om te stoppen met het prijsstunten met vlees uit de bio-industrie. Zij publiceerde een rapport Vlees als lokmiddel dat ingaat tegen de veel te lage prijzen voor vlees en tegen het lokken van klanten over de ruggen van dieren.

Bodemprijzen

Door deze bodemprijzen is er voor de boeren geen ruimte om te investeren in dierenwelzijn en milieumaatregelen, sterker, door de acties wordt de veehouderij steeds massaler. C1000 en andere supermarkten ontkennen hun verantwoordelijkheid terwijl zij door het gestunt met vlees direct verantwoordelijk zijn voor extra dierenleed, broeikaseffect, milieuvervuiling, verwoesting van natuur en honger in de wereld.

Want de massaproductie van vlees:

* is verantwoordelijk voor een groot deel van het broeikaseffect (18%); meer dan al het transport bij elkaar en bijvoorbeeld 9 maal meer dan het vliegverkeer
* zorgt voor de verwoesting van enorme stukken oerwoud, waarvoor een monocultuur van gemodificeerde soja in plaats komt, met een groot verlies aan biodiversiteit
* veroorzaakt vervuiling van lucht, water en grond door mest. In Nederland alleen al wordt 70 miljard kilo mest per jaar geproduceerd.
* is de aanjager van de ontvolking van het platteland en van het toenemen van de honger in derde wereldlanden
* gebruikt veel water: een kilo kip kost 2900 liter water, een kilo rundvlees zelfs 100.000 liter.
* zorgt voor veel dierenleed

Supermarkten gedragen zich onethisch

Supermarkten geven allemaal dezelfde reden op voor het stunten met vlees: hun concurrentiepositie. Hoog tijd om onderling te besluiten hier een eind aan te maken. Vlees behoort een luxeproduct te zijn en geen wegwerpartikel. Voor vlees behoort een behoorlijk bedrag aan de boer betaald te worden, zodat deze de financiële ruimte krijgt om het dierenwelzijn te verbeteren en milieumaatregelen te nemen. Nu houden de supermarkten elkaar, de boeren en de dieren in een wurggreep.

Daarom aan de retailers van Nederland de oproep: stop uw onethische gedrag, stop het gestunt met vlees!

Stichting Varkens in Nood
varkensinnood.nl
Tel: 020 - 61 777 57
Fax: 020 - 417 78 50