Socialistische Partij
Keihard oordeel over geblunder rond HSL moet gevolgen hebben
20-06-2007 * SP-verkeerswoordvoerder Emile Roemer wil dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat geen grote infrastructurele projecten start, voordat de bezem door het departement is gegaan. De Algemene Rekenkamer concludeert dat het ministerie geen grip had en heeft op de aanleg van de snelle treinverbinding HSL-Zuid. Ook vindt Roemer dat oud-minister Peijs alsnog conclusies moet trekken uit de puinhoop die zij heeft achtergelaten.
Het is nog altijd de vraag wanneer de HSL-Zuid opengaat. Pas in september komt hier duidelijkheid over, terwijl de eerste treinen dit voorjaar al hadden moeten rijden. De Rekenkamer, dat op verzoek van de Tweede Kamer onderzoek deed, geeft aan dat veel problemen aan het departement zijn te wijten. De HSL-Zuid is aanbesteed door een ingewikkeld stelsel van contracten. In combinatie met een gebrek aan regie, heeft dit het 'adequaat' managen van risico's en tegenvallers bij de aanleg en de exploitatie bemoeilijkt, laat de Rekenkamer weten. Er moet rekening gehouden worden met veel minder reizigers dan de exploitant HSA veronderstelde bij het sluiten van het contract. "Mede daardoor zal het mogelijk een verliesgevende onderneming zijn." Ook zijn er nog grote problemen met het beveiligingssysteem.
SP-Kamerlid Emile Roemer: "Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet na alle schandalen van beneden naar boven onderzocht worden en daarna van boven naar beneden schoongeveegd. Tot die tijd moet dit ministerie niet nog meer geld over de balk smijten met slecht beheerde projecten." De kostenoverschrijdingen van infrastructurele projecten zijn gigantisch en structureel. Zo wordt het bedrag dat in 1996 voor de HSL-Zuid in guldens als maximum werd genoemd (7 miljard) uiteindelijk bijna hetzelfde bedrag in euro's. Bij de Betuweroute en het Geluidsisolatieproject rond Schiphol verdubbelden de kosten ook ruim.
Roemer: "Nog steeds zet de regering in op het betrekken van zoveel mogelijk marktpartijen bij projecten. De Rekenkamer laat nu zien dat de contracten die met deze marktpartijen gesloten worden juist het managen van het project bemoeilijken. Daarnaast is de regie slecht. Zo kunnen we dus geen nieuwe infrastructurele projecten gaan starten, zoals de Zuiderzeelijn, Tweede Maasvlakte, kilometerheffing en de Amsterdamse Zuidas."
Dat de problemen rond de HSL-Zuid grotendeels zijn te wijten aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat, kan niet zonder politieke consequenties blijven, vindt Roemer. "De vorige verkeersminister, Karla Peijs, heeft zwaar geblunderd. Inmiddels is ze Commissaris van de Koningin, dus ik kan haar niet wegsturen, maar als je er zo'n potje van hebt gemaakt in een publieke functie, moet je daar volgens mij consequenties uit trekken. Volgens het staatsrecht zou ik de nieuwe minister Eurlings moeten wegsturen, maar dat zou niet uit te leggen zijn, die zit er net en wil juist schoon schip maken."