abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
20 juni 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2007/4638 -
Onderwerp
Invoering van een transparante tariefstructuur voor de straattaxi
Geachte voorzitter,
In het overleg met uw Kamer op 31 mei 2007, heb ik toegezegd de invoering van
de transparante tariefstructuur met 3 maanden uit te stellen en u schriftelijk te
informeren over mijn voornemen om in deze periode de regelgeving aan te passen.
Met deze brief wil ik die toezegging nakomen en u informeren over het resultaat van
het nadere overleg met de taxameterfabrikanten. Deze hebben mij (mondeling en
schriftelijk) laten weten dat er 1 maand meer nodig is, om de aanpassing van de
taxameters te ontwikkelen en vervolgens in de meters aan te brengen. Dat betekent
dat 1 november 2007 de taxameters aangepast kunnen zijn.
Wijziging van de regelgeving
Tijdens het overleg bleek opnieuw dat uw Kamer de doelstellingen en de principiële
uitgangspunten van de vereenvoudiging van de tariefstructuur voor de straattaxi
onderschrijft.
Zoals ik tijdens dit overleg heb aangegeven, deel ik de zorg van uw Kamer over de
wachttijd (op verzoek van de klant) in de nieuwe tariefstructuur. Ik zal daarom op
korte termijn de regelgeving op dit punt aanpassen. Het betreft hier de aanpassing
van de Regeling Maximumtarief en bekendmaking tarieven taxivervoer (Stcrt. 2006,
nr. 235, hierna: de regeling) waarmee per 1 januari 2007 transparante tarieven voor
het taxivervoer zijn ingevoerd. Ik hecht er belang aan uw Kamer erop te wijzen dat de
wijziging van de regeling alleen betrekking zal hebben op `de wachttijd voorafgaand
aan de rit', zoals ik tijdens het overleg heb aangegeven.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2007/4638
Om in de regelgeving de mogelijkheid op te nemen dat voor deze vorm van wachten
op verzoek van de klant een tarief in rekening kan worden gebracht, moet de
betreffende regeling op een aantal punten worden aangepast.
Modeltariefkaart
Ten eerste dient, vanuit het oogpunt van transparantie, de mogelijkheid voor het in
rekening brengen van een tarief voor bedoelde vorm van wachten vooraf duidelijk
aan de klant kenbaar te worden gemaakt (bij voorkeur via de modeltariefkaart). Ik zal
hiertoe de opzet van de tariefkaart aanpassen en dat aangepaste model, zoals ook nu
het geval is, gratis aan de taxibranche ter beschikking stellen. Ten aanzien van de
leesbaarheid blijft goede leesbaarheid op een afstand van 5 meter uitgangspunt.
Registratie in de taxameter
Ten tweede dient een goede registratie van de door de klant gewenste wachtperiode
plaats te vinden door een geijkt apparaat, zoals de taxameter. Deze tijdregistratie
dient, vanwege de fraudebestendigheid, dan wel los te staan van de ritprijsopbouw
(als basis van de nieuwe transparante tariefstructuur) in de taxameter. Ook de
taxibranche heeft hiertoe enkele voorstellen gedaan, bijvoorbeeld door middel van een
`tijdmeter' (een soort stopwatch) in de taxameter. De wachtperiode kan dan objectief
vastgelegd worden, hetgeen ook in het belang is van de consument. Net als voor de
ritprijs op basis van de nieuwe tariefstructuur, dient voor de klant na afloop van de rit
(voortvloeiende uit de bestaande regels van het Burgerlijk Wetboek), de prijs voor de
wachtperiode op een kwitantie (`bonnetje') te worden vermeld.
De taxameterfabrikanten zullen in een eerste fase de nieuwe software voor de optie
`wachten voorafgaand aan de rit op verzoek van de klant' moeten ontwikkelen.
Daarna zullen alle taxameters aangepast moeten worden aan de nieuwe
tariefstructuur. Ik ben na het algemeen overleg waarin ik met u heb afgesproken het
tarief voor deze vorm van wachten via de taxameter te registreren, in overleg gegaan
met de taxameterfabrikanten. Daaruit is gebleken dat het op 1 oktober 2007 de
aanpassing van de taxameters aan de nieuwe tariefstructuur (inclusief de optie
wachttarief) gereed te hebben een te korte termijn is, en dat 1 november 2007 wel
een realistische datum is waarop de totale aanpassing van de taxameters aan de
transparante structuur gereed kan zijn.
Ik zeg u hierbij toe dat ik de wijziging van de regeling zo spoedig mogelijk zal
realiseren. Ik verschaf de branche op deze manier zo snel mogelijk duidelijkheid. In
de regeling zal een overgangstermijn worden opgenomen die eindigt op
31 oktober 2007, om de fabrikanten voldoende tijd te geven voor aanpassing van
taxameters aan het bedoelde wachttarief. Vanaf 1 november 2007 zal dan de
verplichting om ook daadwerkelijk de transparante tariefstructuur te gaan voeren
gelden. Bedrijven die het tarief bij wachten voorafgaand aan de rit op verzoek van de
klant willen hanteren, zijn vanaf diezelfde datum verplicht om daarvoor de aangepaste
taxameter te gebruiken.
---
VenW/DGP-2007/4638
Maximumtarief
Ten derde: om excessief hoge wachttarieven te voorkomen acht ik het noodzakelijk
dat het tarief voor de hier aan de orde zijnde vorm van wachten op verzoek van de
klant door mij in de regeling wordt gemaximeerd.
Subsidie en voorlichtingscampagne
Taxiondernemers konden hun taxameters in de afgelopen periode kosteloos laten
aanpassen aan de nieuwe structuur. Nu de feitelijke invoering van de transparante
tariefstructuur is opgeschort, ligt het voor de hand om ook de subsidieperiode te
verlengen tot 1 november 2007. Zowel de aanpassing van de taxameter met, als de
aanpassing zonder de optie wachttarief, wordt door mij vergoed.
Tenslotte ben ik voornemens om in een uitgebreide voorlichtingscampagne de
consument over de mogelijkheid ten aanzien van de wachttijd voorafgaand aan de rit
te informeren. Zo wordt bereikt dat de klant (voorafgaand aan de taxirit) op de
hoogte is van het feit dat met de chauffeur een dergelijk tarief kan worden
afgesproken en in rekening gebracht, waardoor mogelijke discussies met de chauffeur
kunnen worden voorkomen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat