MediaPlaza
Innovatie is vooral een kwestie van doen, menen de auteurs van het
boek 'Ideeën genoeg, slagvaardig innoveren in de dienstverlening'.
Tijdens het seminar Ideeën genoeg dat wordt georganiseerd door Media
Plaza en ING zullen de auteurs, allen ervaren innovators, hun
praktijkervaringen met innovatie met u delen. Succesvolle verhalen,
blunders en mislukkingen komen aan bod. Tevens krijgt u een kijkje in
de keuken bij ING die als grote financiële dienstverlener een radicale
innovatie heeft uitgevoerd.
Als primeur ontvangt u na afloop van dit seminar een exemplaar van het
boek 'Ideeën genoeg'.
14.30 - 15.00 Ontvangst met koffie, thee en fris
15.00 - 15.10 Opening door dagvoorzitter
15.10 - 15.30 Ideeën genoeg, slagvaardig innoveren in de
dienstverlening
Wichert van Engelen, directeur Innovatie ING
15.30 - 16.10 Het gebruiken van trends om innovaties te implementeren
Adjiedj Bakas, trendwatcher
16.10 - 16.40 Kunnen grote bedrijven wel innoveren?
Djeevan Schiferli, IBM
16.40 - 16.55 Pauze
16.55 - 17.30 Implementeren van innovaties in een grote dienstverlener
-
Ron van Kemenade, directeur Postbank
17.30 - 17.50 Case-study: Second life - Our Virtual Holland
Gertjan Kaaij, business innovation manager
17.50 - 18.00 Boekpresentatie
18.00 - 18.30 Borrel
Sprekers
Wichert van Engelen (1957) Als project-,
programma- en interimmanager heeft
hij veel onderdelen van ING gezien. Naast zijn managementwerkzaamheden
is
Wichert een veelgevraagd brainstormbegeleider en dagvoorzitter. Zijn
huidige functie
van directeur Innovatie binnen ING Retail Nederland leidt tot
regelmatige optredens
als gastspreker over het operationaliseren van innovatie. Wichert
schreef eerder een
breed scala aan cursusmateriaal, interne handboeken en
computergerelateerde boeken.
Hij noemt zichzelf analytisch, mensgericht, enthousiasmerend en een
flapuit.
Naast zijn deeltijdfunctie besteedt Wichert veel tijd aan zijn
passies: videobewerking,
Afrikaanse olifanten, decorbouw en schaatsen.
Adjiedj Bakas (1963) is trendwatcher. Hij schreef
de bestsellers: Megatrends Nederland;
Megatrends Europe; De toekomst van God; Megatrends van grimlach tot
ironie;
Nieuw Stout (megatrends intimiteit) en Leven zonder olie (megatrends
energie, natuur
en vervoer). Zijn boeken verschijnen in twintig talen en hij is een
veelgevraagd spreker.
Djeevan Schiferli gelooft in het schappen van
een klimaat van vertrouwen en een
ecosysteem dat samenwerken stimuleert voor partijen en individuen. Hij
adviseert
IBM en haar klanten over nieuwe ontwikkelingen op technologisch,
sociaal en economisch
gebied, de impact ervan en hoe zij zich moeten transformeren om in de
toekomst een rol te
kunnen blijven spelen. Als innovation officer voor IBM Global Services
Europe heeft hij
diverse innovatieve initiatieven opgesteld voor deelname door IBM's
klanten zoals
Top Stage programma, Extreme Bleu en de Centers for Advantage Studies.
Ron van Kemenade (1966) is directeur van de
Postbank. Hij volgde een studie
bestuurskunde en bedrijfskunde aan de Universiteit van Twente. Voor de
Postbank
bekleedde Ron bij KPN verschillende financiële functies en was hij
tenslotte
directeur internet.
Gertjan Kaaij (1970) werkt dit jaar 10 jaar bij de
ING. Na 8 jaar als lijnmanager
binnen verschillende ING afdelingen werkzaam te zijn geweest, maakte
hij vorig jaar
de radicale switch om zich binnen ING als business innovation manager
te gaan bezig
houden met radicale Innovaties. Een van de onderwerpen waar hij zich
op dit moment
mee bezighoud is virtuele werelden en in het bijzonder Second Life.
Buiten zijn ING werk
organiseert Gertjan als vinoloog af en toe wijnproeverijen. Tot op
heden prefereert hij een
goed glas wijn in Real Life boven een glas in Second Life.
Een deel van de opbrengsten van dit seminar komen ten goede aan
Unicef/ING Chances for Children.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Djoeke Duivenvoorden
via djoeke.duivenvoorden@mediaplaza.nl of 030 291 4117.