GroenLinks

Pak chaos HSL aan in belang van reiziger

20 juni 2007

Het is rond de HSL een chaos op het ministerie van V&W. Het Rekenkamerrapport bevestigt de stoutste vermoedens van GroenLinks. Dat leidt tot hoge extra kosten en tot een flinke vertraging. Minister Eurlings moet ingrijpen en zorgen dat de reiziger niet de prijs betaalt voor de chaotische en commerciële aansturing van de HSL.

De Rekenkamer constateert dat het aan politieke regie en politieke sturing heeft ontbroken. Ook na eerdere kritiek van de parlementaire onderzoekscommissie Duivesteijn is er kennelijk niets veranderd. Gevolg is honderden miljoenen euros schade voor de belastingbetaler en een vertraging bij de oplevering van minimaal anderhalf jaar.

Minister Eurling moet onmiddellijk orde op zaken stellen. Hij moet de grote resterende risicos aanpakken. Het grootste risico zit in de exploitatie: er dreigt een faillissement van de HSL (beheerd door de High Speed Alliance). De puur commerciële verhouding tussen het ministerie en de beheerder HSA moet worden herzien. Het doel van het kabinet moet niet langer zijn om de HSA maximaal te laten betalen voor het spoor. Dat leidt namelijk tot een bontjassen-trein met erg dure kaartjes en tot een HSA die op de rand van een faillissement staat.

De maatschappelijke betekenis van de HSL moet centraal komen te staan: als de lijn er straks ligt, moet er een maximaal aantal reizigers tegen een redelijk tarief gebruik van kunnen maken. V&W dient genoegen te nemen met een lagere opbrengst uit de concessie. De kosten voor het Rijk kunnen worden gefinancierd uit de uitpuilende budgetten voor de aanleg van nieuwe wegen.

Wijnand Duyvendak