Rapport: Maatschappij profiteert van BredeSchool
woensdag 20 juni 2007
Wanneer de effecten van de BredeSchool worden uitgedrukt in euros profiteert
vooral de maatschappij als geheel daarvan. Dat blijkt uit onderzoek.
Bureau Berenschot heeft, in samenwerking met Oberon en de Stichting
Atlas voor Gemeenten een model ontwikkeld dat de kosten en baten van
investeringen in een BredeSchool in kaart brengt. Na toepassing van
deze zogenaamde Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse (MKBA), die mede
is gebaseerd op beredeneerde aannames, blijkt dat deze investeringen
over het algemeen maatschappelijk rendabel zijn.
Ruim 80% van de maatschappelijke baten is volgens de onderzoekers het
gevolg van betere onderwijsprestaties van leerlingen op een
BredeSchool, die daardoor later hun kansen op de arbeidsmarkt beter
benutten. Indirecte en externe effecten voor de ouders en de
veiligheid/leefbaarheid in de wijk voegen daar zon 20% aan toe. Uit
interviews in het land blijkt dat de meeste BredeScholen
ontmoetingsplekken zijn, waar de hele wijk van profiteert.
Het MKBA-model toont aan dat het positieve effect dat de BredeSchool
heeft op kinderen en jongeren het meeste oplevert. Leerlingen van
brede basisscholen hebben een betere fysieke en mentale gezondheid,
wat hen later een betere positie op de arbeidsmarkt kan opleveren.
BredeScholen in het voortgezet onderwijs hebben niet alleen
toegevoegde waarde op wijkniveau, maar leveren ook een bijdrage aan de
vermindering van schooluitval, jeugdcriminaliteit en overlast.
Uit de verdelingseffecten blijkt dat vooral de rijksoverheid (de
maatschappij) veel baat heeft bij de BredeSchool. Het saldo voor
gemeenten is gematigder positief. Kortom: het investeren in en het
goed begeleiden van kinderen in een vroeg stadium komt met name de
samenleving als geheel ten goede. De financiële effecten voor de
school en de organisaties binnen de BredeSchool vallen negatief
uit.Investeringen in een kleine basisschool in een
niet-achterstandswijk leveren een negatief saldo van ongeveer 100.000
euro op. Andere schooltypen scoren daar positief. Het saldo van
bijvoorbeeld investeringen in een kleine BredeSchool voor voortgezet
onderwijs in een achterstandswijk kan echter over een periode van
veertig jaar oplopen tot ongeveer 6 miljoen euro.
In meer dan de helft der Nederlandse gemeenten wordt gewerkt aan het
realiseren van BredeScholen in het primair onderwijs. In het
voortgezet onderwijs noemt 40% van de scholen zich inmiddels breed. Om
de opbrengsten van de mogelijke effecten inzichtelijk te maken heeft
het ministerie van OCW Berenschot de opdracht gegeven een
Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse van de BredeSchool te maken. OCW
wilde weten of de BredeSchool maatschappelijk gezien meer financiële
baten dan lasten oplevert. De conclusie is dat dit over het algemeen
zo is.
Klik hier om het rapport Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse
BredeSchool te downloaden.