20.06.2007 / 09:35 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Anno

Anno

Orde van GIS II is uit: webgame over spannende tijd West-Indische Compagnie

De nieuwe webgame van de Orde van GIS is vandaag gestart: het geheim van de Swarte Aerent. De Orde van GIS is een geheime club van vier kinderen die samen mysterieuze zaken uit de geschiedenis onderzoeken. Alle kinderen in Nederland kunnen zich bij hen aansluiten via www.ordevangis.nl . GIS staat voor Geheim Interessant Speurwerk, maar betekent ook: Geschiedenis Is Spannend! Dit maal draait het allemaal om het geheim van De Swarte Aerent en een verloren schat van de West-Indische Compagnie. Wie het spel uitspeelt, maakt kans op een Playstation 3 of een berg Tony Chocolonely chocoladerepen voor de hele school! Anno, het promotiebureau voor Nederlandse geschiedenis wil met dit spel kinderen tussen 8 en 13 jaar oud bereiken en spelenderwijs hun band met geschiedenis vergroten. Met het vorige avontuur van de Orde van GIS won Anno in 2006 de Cinekid Nieuwe Media Award.

Gestolen schatkaart uit Maritiem Museum

Uit het Maritiem Museum is een map met 17e-eeuwse kaarten gestolen. Maar het gekke is: er zijn andere objecten in het museum die veel meer waard zijn! Wat moet iemand met zulke oude kaarten? De diefstal is een raadsel voor de politie. De Orde van GIS ruikt onraad. De map kaarten blijkt oorspronkelijk afkomstig van 'de Swarte Aerent', een 17e-eeuws koopvaardijschip dat naar de West voer. Wat is er gebeurd aan boord van dit schip? Kwam het in zware storm terecht? Ging de bemanning muiten? Kwamen er slaven in opstand? Lagen er piraten op de loer? Verwijzen de kaarten misschien naar een schat? www.ordevangis.nl

Samenwerking met diverse culturele instellingen

Anno werkte voor het internetspel samen met verschillende culturele instellingen zoals het Maritiem Museum, het Nationaal Archief, het Geldmuseum, het Tropenmuseum en stichting Ninsee. Samen met Kidsweek heeft Anno een kleurrijk magazine rond het spel gemaakt met historische weetjes uit de periode van de WIC. Dit wordt op 22 juni aan de abonnees van Kidsweek verstuurd en is ook verkrijgbaar bij de samenwerkingspartners.

Een Anno-project

Anno is het promotiebureau voor Nederlandse geschiedenis. Anno maakt geschiedenis toegankelijk voor een breed publiek en het onderwijs, door inzet van evenementen en media. Kijk voor andere projecten van Anno op www.anno.nl .