Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

2007

Wegwijzer klachtrecht op kiesBeter.nl

19 juni 2007

Een klacht indienen tegen een zorgverlener is meestal niet eenvoudig. De website kiesBeter.nl biedt sinds kort een wegwijzer klachtrecht. Deze wegwijzer is bedoeld voor iedereen met vragen, twijfels of klachten na contact met een zorgverlener. Ook als het gaat om een zorgverzekeraar of gemeente biedt de wegwijzer uitkomst.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) constateerde vorig jaar dat het stelsel van klachtmogelijkheden in de praktijk niet optimaal werkt. Er zijn genoeg mogelijkheden om klachten te bespreken of in te dienen, maar patiënten kennen die vaak onvoldoende. En ze weten niet goed wat ze ermee kunnen bereiken.

De wegwijzer op kiesBeter.nl geeft aan de hand van diverse situaties aan, hoe de procedure in zijn werk gaat. De bezoeker van de website krijgt uitleg over mogelijke (vervolg)stappen en de gevolgen daarvan. Op die manier kan een patiënt weloverwogen besluiten om wel of geen klacht in te dienen. Ook wordt duidelijk bij welke partijen en organisaties patiënten terecht kunnen met vragen.

De wegwijzer is ontwikkeld in samenwerking met het expertisecentrum voor klachtenmanagement in de zorgsector SOKG en andere partners, in opdracht van het ministerie van VWS.

KiesBeter.nl
KiesBeter.nl is een product van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en wordt ontwikkeld in samenwerking met vele andere organisaties in de zorg. De site biedt sinds begin 2005 onafhankelijke informatie over zorg en gezondheid, die de consument in staat stelt keuzes te maken. Op de site kunnen zorgpolissen, maar ook ziekenhuizen en andere instellingen met elkaar worden vergeleken. KiesBeter.nl geeft antwoord op vragen zoals: wat houdt mijn aandoening in? Wat voor behandelingen zijn mogelijk? Waar kan ik daarvoor terecht? Moet ik bijbetalen voor mijn behandeling of medicijnen? Of wat zijn mijn rechten als er een medische fout is gemaakt?

Links
www.sokg.nl, www.npcf.nl, www.zorgbelang-nederland.nl

EINDE BERICHT