2007
Wegwijzer klachtrecht op kiesBeter.nl
19 juni 2007
Een klacht indienen tegen een zorgverlener is meestal niet eenvoudig.
De website kiesBeter.nl biedt sinds kort een wegwijzer klachtrecht.
Deze wegwijzer is bedoeld voor iedereen met vragen, twijfels of
klachten na contact met een zorgverlener. Ook als het gaat om een
zorgverzekeraar of gemeente biedt de wegwijzer uitkomst.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) constateerde vorig jaar dat
het stelsel van klachtmogelijkheden in de praktijk niet optimaal
werkt. Er zijn genoeg mogelijkheden om klachten te bespreken of in te
dienen, maar patiënten kennen die vaak onvoldoende. En ze weten niet
goed wat ze ermee kunnen bereiken.
De wegwijzer op kiesBeter.nl geeft aan de hand van diverse situaties
aan, hoe de procedure in zijn werk gaat. De bezoeker van de website
krijgt uitleg over mogelijke (vervolg)stappen en de gevolgen daarvan.
Op die manier kan een patiënt weloverwogen besluiten om wel of geen
klacht in te dienen. Ook wordt duidelijk bij welke partijen en
organisaties patiënten terecht kunnen met vragen.
De wegwijzer is ontwikkeld in samenwerking met het expertisecentrum
voor klachtenmanagement in de zorgsector SOKG en andere partners, in
opdracht van het ministerie van VWS.
KiesBeter.nl
KiesBeter.nl is een product van het RIVM (Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu) en wordt ontwikkeld in samenwerking met
vele andere organisaties in de zorg. De site biedt sinds begin 2005
onafhankelijke informatie over zorg en gezondheid, die de consument in
staat stelt keuzes te maken. Op de site kunnen zorgpolissen, maar ook
ziekenhuizen en andere instellingen met elkaar worden vergeleken.
KiesBeter.nl geeft antwoord op vragen zoals: wat houdt mijn aandoening
in? Wat voor behandelingen zijn mogelijk? Waar kan ik daarvoor
terecht? Moet ik bijbetalen voor mijn behandeling of medicijnen? Of
wat zijn mijn rechten als er een medische fout is gemaakt?
Links
www.sokg.nl, www.npcf.nl, www.zorgbelang-nederland.nl
EINDE BERICHT