Nieuwe merkidentiteit geeft VNU Media nieuw gezicht

19.06.2007 / 00:04 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Creative venue

Creative venue

nieuwe merkidentiteit weerspiegelt zelfbewustzijn, ambities en multimediastrategie VNU MEDIA LAAT MET NIEUW LOGO EINDELIJK ECHTE GEZICHT ZIEN

Haarlem, 19 juni 2007 - Na een reis van Haarlem naar Manhattan en weer terug in Haarlem, is VNU Media met een compleet nieuw logo en merkidentiteit pas echt terug op Nederlands bodem en zichtbaar aan de voorkant van een toekomst van multimediale ambities en marktkansen. Dat verklaarde ceo Erik Hoekstra vanochtend bij de presentatie van het nieuwe logo en merkidentiteit aan de ruim 450 eigen medewerkers en aanwezige vertegenwoordigers van de Nederlandse pers. VNU Media kan zich nu - na de verzelfstandiging eerder dit jaar uit The Nielsen Company - pas echt richting adverteerders en arbeidsmarkt profileren: oer-Hollands, zakelijk en als multimediaal uitgever, met een ijzersterke merkenportfolio van print en online activiteiten.

In drie maanden wist het internationale designbureau VBAT uit Amsterdam het bedrijf te voorzien van een compleet nieuwe merkidentiteit. Het nieuwe zakelijk ogende logo wordt toegepast in combinatie met een kleurrijke explosie van 'bollen' en 'sterren'. Volgens Hoekstra grijpt het nieuwe gezicht zowel terug naar diepgewortelde gevoelens en herinneringen die de naam VNU bij velen oproept, als toont het de ware aard en positie van het moderne uitgeefbedrijf dat VNU Media: dynamisch, succesvol en innovatief gepositioneerd aan de voorkant van multimediale ontwikkelingen in de uitgeefwereld.

'Bij het zien van de eerste schetsen werd mij duidelijk dat de nieuwe visuele identiteit in de vorm van het nieuwe logo en de integrale toepassing ervan, exact uitdrukte wie we als organisatie al enkele jaren waren', zegt Hoekstra. 'Alleen konden we dat niet onder de vleugels van ons voormalige concern, naar buiten toe laten zien. Noch aan adverteerders, noch aan lezers en heel belangrijk ook niet aan toekomstige medewerkers.

'Make your Mark'
Onder het merkmotto 'Make your Mark' treedt VNU Media vanaf deze week ook indringend naar buiten als werkgever. De groei en het succes noopt VNU Media het komende kwartaal tientallen mensen aan te nemen waaronder redacteurs, marketeers, commerciële professionals, IT- en internetspecialisten. Hoekstra meent dat het thema zowel een belofte als een propositie is: 'VNU Media biedt met haar crossmedia merkenportfolio en bedrijfscultuur een geweldig platform om als adverteerder en medewerker een eigen 'footprint' achter te laten. We zijn er heel erg van overtuigd dat we interessantere mogelijkheden bieden dan andere uitgevers. Het is belangrijk dat de markt dat onderscheid steeds beter realiseert.

In de eveneens door VBAT ontwikkelde recruitmentcampagne speelt internet een belangrijke rol. Er worden advertenties en IM's geplaatst om geïnteresseerde medewerkers te 'triggeren' naar de speciaal ontwikkelde site te gaan: 'makeyourmarkhere.nl'. In de advertenties spelen medewerkers van VNU Media de hoofdrol en vertellen hier hun missie en target. Hun ambassadeursfunctie wordt pas echt duidelijk op de site waar geïnteresseerden via een 'blog' een indruk kunnen krijgen wat werken bij VNU Media in de dagelijkse praktijk betekent. Zij houden een dagboek bij waardoor er een echt 'kijkje in de keuken' ontstaat. Om te solliciteren moet men direct zijn eigen 'stempel drukken' en naast een persoonlijk CV, ook de eigen missie en targets meesturen.

'The Source': een nieuwe merkidentiteit
Onder de creatieve leiding van Design director Lilian Vos van brand designbureau VBAT uit Amsterdam werd de omvangrijke identiteitoperatie ontwikkeld. 'VNU Media is een belangrijke zender van content waarbij diverse kanalen worden ingezet, zowel offline als online. Als gevolg hiervan ontstaat een niet aflatende en actuele stroom van informatie. Dit fenomeen is symbolisch gevat in het nieuwe identiteitconcept, genaamd 'The Source'. Het concept bestaat uit twee onderdelen: een zakelijke deel dat het b2b karakter van VNU Media onderstreept, en een dynamische deel dat 'The Source' verbeeldt', aldus Vos.

Het zakelijke deel: logo en typografie. Dit is de basis. Het logo straalt kwaliteit uit. Het heeft een moderne typografie en wordt altijd verticaal en in zwart op een witte ondergrond afgebeeld. Ook de opmaak van teksten is strak en zakelijk. Het nieuwe lettertype dat in alle uitingen wordt gebruikt is de 'Fago'.

Het dynamische deel. Het concept 'The Source' wordt visueel tastbaar gemaakt door twee patronen die een 'big bang' verbeelden. Er is een patroon met bollen en één met sterren. Beide patronen kunnen ge-'morphed' worden zodat er weer nieuwe vormen ontstaan. De bollen en sterren verbeelden de titels en websites van VNU Media en geven de stijl een dynamisch en modern imago.

Kleur. Kleur is een heel belangrijk onderdeel van de nieuwe identiteit van VNU Media. Het logo en de typografie zijn zwart. De patronen worden afgebeeld in Cyaan, Magenta en Yellow (samen met zwart de basiskleuren voor drukwerk). Wanneer Cyaan, Magenta en Yellow transparant over elkaar geplaatst worden, ontstaan Rood, Groen en Blauw: de basiskleuren voor beeldschermen. Zo zijn print en online ook in kleur vertegenwoordigd. Het concept zal doorgevoerd worden in de totale 'branding' van VNU Media, van briefpapier tot banier, van receptie tot website, tot recruitmentcampagne.

Ambitie
De verzelfstandiging van VNU Media eerder dit jaar biedt het uitgeefbedrijf verschillende mogelijkheden om de komende jaren verder te groeien. De focus ligt op groei in 'online' uitgeefactiviteiten, zowel op basis van bestaande merken als van nieuw te lanceren merken. Het bedrijf sluit aanvullende acquisities en strategische partnerships niet uit en heeft de ambitie om de leidende positie op de recruitment markt (in print en online) verder uit te bouwen en te groeien van 30% online omzet in 2006, naar 50% in 2009.

Einde bericht

Fotobijschrift
'Met een nieuw logo, merkidentiteit en het uitdagende motto 'Make your mark' laat VNU Media vanaf deze week haar nieuwe gezicht aan nieuwe medewerkers en adverteerders zien'.


------------

Over VNU Media
VNU Media, voorheen VNU Business Publications (VNU BP), is één van de toonaangevende zakelijke uitgevers in Nederland. Vanaf maart 2007 is VNU Media onderdeel van private equity onderneming 3i. De nieuwe naam markeert een terugkeer naar het echte Nederlandse uitgeefbedrijf. De organisatie is met ruim 400 medewerkes in Nederland marktleider in de recruitment markt. VNU Media heeft een sterk merkenportfolio met Intermediair, IntermediairFW, IntermediairPW, IntermediairPubliekeZaken, CRN, NationaleVacaturebank.nl, Management Team, Tweakers.net, Computable, Emerce, Computer Idee, PCM, Power Unlimited, Gizmodo, Koopinfo, SchoenVisie, Sprout, Textilia, TheInquirer.net en VNUnet. Met een snelgroeiende online portfolio is het bedrijf inmiddels ook een leidende speler op het gebied van zakelijke online informatie.

Perscontacten

VNU Media
Erik Hoekstra, CEO Europe & Managing Director NL
Ceylonpoort 5-25, Haarlem

023 - 5463718

Creative Venue communicatieadvies & PR
Frank Witte
Pilotenstraat 37, Amsterdam

020 - 4525225