Nieuwe merkidentiteit geeft VNU Media nieuw gezicht
19.06.2007 / 00:04 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Creative venue
Creative venue
nieuwe merkidentiteit weerspiegelt zelfbewustzijn, ambities en multimediastrategie
VNU MEDIA LAAT MET NIEUW LOGO EINDELIJK ECHTE GEZICHT ZIEN
Haarlem, 19 juni 2007 - Na een reis van Haarlem naar Manhattan en weer terug in Haarlem,
is VNU Media met een compleet nieuw logo en merkidentiteit pas echt terug op Nederlands
bodem en zichtbaar aan de voorkant van een toekomst van multimediale ambities en
marktkansen. Dat verklaarde ceo Erik Hoekstra vanochtend bij de presentatie van het
nieuwe logo en merkidentiteit aan de ruim 450 eigen medewerkers en aanwezige
vertegenwoordigers van de Nederlandse pers. VNU Media kan zich nu - na de
verzelfstandiging eerder dit jaar uit The Nielsen Company - pas echt richting
adverteerders en arbeidsmarkt profileren: oer-Hollands, zakelijk en als multimediaal
uitgever, met een ijzersterke merkenportfolio van print en online activiteiten.
In drie maanden wist het internationale designbureau VBAT uit Amsterdam het bedrijf te
voorzien van een compleet nieuwe merkidentiteit. Het nieuwe zakelijk ogende logo wordt
toegepast in combinatie met een kleurrijke explosie van 'bollen' en 'sterren'. Volgens
Hoekstra grijpt het nieuwe gezicht zowel terug naar diepgewortelde gevoelens en
herinneringen die de naam VNU bij velen oproept, als toont het de ware aard en positie
van het moderne uitgeefbedrijf dat VNU Media: dynamisch, succesvol en innovatief
gepositioneerd aan de voorkant van multimediale ontwikkelingen in de uitgeefwereld.
'Bij het zien van de eerste schetsen werd mij duidelijk dat de nieuwe visuele identiteit
in de vorm van het nieuwe logo en de integrale toepassing ervan, exact uitdrukte wie we
als organisatie al enkele jaren waren', zegt Hoekstra. 'Alleen konden we dat niet onder
de vleugels van ons voormalige concern, naar buiten toe laten zien. Noch aan
adverteerders, noch aan lezers en heel belangrijk ook niet aan toekomstige medewerkers.
'Make your Mark'
Onder het merkmotto 'Make your Mark' treedt VNU Media vanaf deze week ook indringend naar
buiten als werkgever. De groei en het succes noopt VNU Media het komende kwartaal
tientallen mensen aan te nemen waaronder redacteurs, marketeers, commerciële
professionals, IT- en internetspecialisten. Hoekstra meent dat het thema zowel een
belofte als een propositie is: 'VNU Media biedt met haar crossmedia merkenportfolio en
bedrijfscultuur een geweldig platform om als adverteerder en medewerker een eigen
'footprint' achter te laten. We zijn er heel erg van overtuigd dat we interessantere
mogelijkheden bieden dan andere uitgevers. Het is belangrijk dat de markt dat onderscheid
steeds beter realiseert.
In de eveneens door VBAT ontwikkelde recruitmentcampagne speelt internet een belangrijke
rol. Er worden advertenties en IM's geplaatst om geïnteresseerde medewerkers te
'triggeren' naar de speciaal ontwikkelde site te gaan: 'makeyourmarkhere.nl'. In de
advertenties spelen medewerkers van VNU Media de hoofdrol en vertellen hier hun missie en
target. Hun ambassadeursfunctie wordt pas echt duidelijk op de site waar
geïnteresseerden via een 'blog' een indruk kunnen krijgen wat werken bij VNU Media
in de dagelijkse praktijk betekent. Zij houden een dagboek bij waardoor er een echt
'kijkje in de keuken' ontstaat. Om te solliciteren moet men direct zijn eigen 'stempel
drukken' en naast een persoonlijk CV, ook de eigen missie en targets meesturen.
'The Source': een nieuwe merkidentiteit
Onder de creatieve leiding van Design director Lilian Vos van brand designbureau VBAT uit
Amsterdam werd de omvangrijke identiteitoperatie ontwikkeld. 'VNU Media is een
belangrijke zender van content waarbij diverse kanalen worden ingezet, zowel offline als
online. Als gevolg hiervan ontstaat een niet aflatende en actuele stroom van informatie.
Dit fenomeen is symbolisch gevat in het nieuwe identiteitconcept, genaamd 'The Source'.
Het concept bestaat uit twee onderdelen: een zakelijke deel dat het b2b karakter van VNU
Media onderstreept, en een dynamische deel dat 'The Source' verbeeldt', aldus Vos.
Het zakelijke deel: logo en typografie. Dit is de basis. Het logo straalt kwaliteit uit.
Het heeft een moderne typografie en wordt altijd verticaal en in zwart op een witte
ondergrond afgebeeld. Ook de opmaak van teksten is strak en zakelijk. Het nieuwe
lettertype dat in alle uitingen wordt gebruikt is de 'Fago'.
Het dynamische deel. Het concept 'The Source' wordt visueel tastbaar gemaakt door twee
patronen die een 'big bang' verbeelden. Er is een patroon met bollen en één
met sterren. Beide patronen kunnen ge-'morphed' worden zodat er weer nieuwe vormen
ontstaan. De bollen en sterren verbeelden de titels en websites van VNU Media en geven de
stijl een dynamisch en modern imago.
Kleur. Kleur is een heel belangrijk onderdeel van de nieuwe identiteit van VNU Media. Het
logo en de typografie zijn zwart. De patronen worden afgebeeld in Cyaan, Magenta en
Yellow (samen met zwart de basiskleuren voor drukwerk). Wanneer Cyaan, Magenta en Yellow
transparant over elkaar geplaatst worden, ontstaan Rood, Groen en Blauw: de basiskleuren
voor beeldschermen. Zo zijn print en online ook in kleur vertegenwoordigd.
Het concept zal doorgevoerd worden in de totale 'branding' van VNU Media, van briefpapier
tot banier, van receptie tot website, tot recruitmentcampagne.
Ambitie
De verzelfstandiging van VNU Media eerder dit jaar biedt het uitgeefbedrijf verschillende
mogelijkheden om de komende jaren verder te groeien. De focus ligt op groei in 'online'
uitgeefactiviteiten, zowel op basis van bestaande merken als van nieuw te lanceren
merken. Het bedrijf sluit aanvullende acquisities en strategische partnerships niet uit
en heeft de ambitie om de leidende positie op de recruitment markt (in print en online)
verder uit te bouwen en te groeien van 30% online omzet in 2006, naar 50% in 2009.
Einde bericht
Fotobijschrift
'Met een nieuw logo, merkidentiteit en het uitdagende motto 'Make your mark' laat VNU
Media vanaf deze week haar nieuwe gezicht aan nieuwe medewerkers en adverteerders zien'.
------------
Over VNU Media
VNU Media, voorheen VNU Business Publications (VNU BP), is één van de
toonaangevende zakelijke uitgevers in Nederland. Vanaf maart 2007 is VNU Media onderdeel
van private equity onderneming 3i. De nieuwe naam markeert een terugkeer naar het echte
Nederlandse uitgeefbedrijf. De organisatie is met ruim 400 medewerkes in Nederland
marktleider in de recruitment markt. VNU Media heeft een sterk merkenportfolio met
Intermediair, IntermediairFW, IntermediairPW, IntermediairPubliekeZaken, CRN,
NationaleVacaturebank.nl, Management Team, Tweakers.net, Computable, Emerce, Computer
Idee, PCM, Power Unlimited, Gizmodo, Koopinfo, SchoenVisie, Sprout, Textilia,
TheInquirer.net en VNUnet. Met een snelgroeiende online portfolio is het bedrijf
inmiddels ook een leidende speler op het gebied van zakelijke online informatie.
Perscontacten
VNU Media
Erik Hoekstra, CEO Europe & Managing Director NL
Ceylonpoort 5-25, Haarlem
023 - 5463718
Creative Venue communicatieadvies & PR
Frank Witte
Pilotenstraat 37, Amsterdam
020 - 4525225