Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)
KNV: HOOG TIJD VOOR BEREIKBAARHEIDSOFFENSIEF
Kabinet zet samenwerking bedrijfsleven op het spel
Den Haag, 19 juni 2007 Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is zwaar
teleurgesteld in de beleidsvoornemens van het kabinet Balkenende. De
noodzaak om fors in te zetten op verbetering van de bereikbaarheid wordt
niet onderkend. Investeringen in uitbreiding van transportinfrastructuur
blijven achter. Dit ontmoedigt het bedrijfsleven om samen te werken met de
overheid.
Handen uit de mouwen
Bij het aantreden van de nieuwe regering is letterlijk gezegd: "Na honderd
dagen gaan de handen uit de mouwen en de schop in de grond". Daarvan lijkt
weinig terecht te komen. De verlenging van de A4 en de verbreding van de
A6/A9 zijn inmiddels door verschillende oorzaken op de lange baan
geschoven. Met lapmiddelen wordt getracht de ergste filepijn te verzachten.
Concrete plannen om op korte termijn de knelpunten op te lossen, komen in
de beleidsplannen niet voor.
Infrastructurele capaciteit
In de laatste decennia zijn de investeringen in transportinfrastructuur
flink afgenomen. In 1990 werd er nog 1,5% van het Bruto Nationaal Product
(BNP) besteed aan het aanleggen en verbeteren van wegen, in 2005 was dit
gedaald tot minder dan 0,8% van het BNP. Deze dalende trend wordt door het
nieuwe kabinet niet omgebogen. Dat bevreemdt KNV, omdat de noodzaak van
maatregelen door ministers en kamerleden wel wordt beleden. Het is hoog
tijd deze woorden om te zetten in daden. Meer doelgroepstroken, investeren
in energie-efficiënte infrastructuur, uitbreiding van railinfrastructuur,
maatregelen ter bevordering van het collectief personenvervoer. Kortom: een
echt bereikbaarheidsoffensief is nodig om de impasse te doorbreken.
Samen werken
De overheid verwacht samenwerking van het bedrijfsleven op verschillende
onderwerpen. Anders Betalen voor Mobiliteit, Schoon en Zuinig en het
Convenant stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering, zijn hiervan
voorbeelden. Het bedrijfsleven neemt hier zijn verantwoordelijkheid om in
overleg met ministeries tot werkzame oplossingen te komen voor
capaciteitsbeleid en maatregelen ter bevordering van de luchtkwaliteit.
Koninklijk Nederlands Vervoer vindt het moeilijk vol te houden om op deze
punten samen te werken, terwijl de overheid aan de andere kant te weinig
doet om economische schade als gevolg van congestie tegen te gaan.
Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het
beroepsgoederenvervoer over de weg en voor het beroepspersonenvervoer:
openbaar vervoer, taxi en touringcarvervoer. Bij de federatie Koninklijk
Nederlands Vervoer (KNV) zijn aangesloten: KNV Goederenvervoer, Mobis, KNV
Busvervoer en KNV Taxi.
Voor nadere informatie (