Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


KNV: HOOG TIJD VOOR BEREIKBAARHEIDSOFFENSIEF

Kabinet zet samenwerking bedrijfsleven op het spel

Den Haag, 19 juni 2007 Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is zwaar teleurgesteld in de beleidsvoornemens van het kabinet Balkenende. De noodzaak om fors in te zetten op verbetering van de bereikbaarheid wordt niet onderkend. Investeringen in uitbreiding van transportinfrastructuur blijven achter. Dit ontmoedigt het bedrijfsleven om samen te werken met de overheid.

Handen uit de mouwen
Bij het aantreden van de nieuwe regering is letterlijk gezegd: "Na honderd dagen gaan de handen uit de mouwen en de schop in de grond". Daarvan lijkt weinig terecht te komen. De verlenging van de A4 en de verbreding van de A6/A9 zijn inmiddels door verschillende oorzaken op de lange baan geschoven. Met lapmiddelen wordt getracht de ergste filepijn te verzachten. Concrete plannen om op korte termijn de knelpunten op te lossen, komen in de beleidsplannen niet voor.

Infrastructurele capaciteit
In de laatste decennia zijn de investeringen in transportinfrastructuur flink afgenomen. In 1990 werd er nog 1,5% van het Bruto Nationaal Product (BNP) besteed aan het aanleggen en verbeteren van wegen, in 2005 was dit gedaald tot minder dan 0,8% van het BNP. Deze dalende trend wordt door het nieuwe kabinet niet omgebogen. Dat bevreemdt KNV, omdat de noodzaak van maatregelen door ministers en kamerleden wel wordt beleden. Het is hoog tijd deze woorden om te zetten in daden. Meer doelgroepstroken, investeren in energie-efficiënte infrastructuur, uitbreiding van railinfrastructuur, maatregelen ter bevordering van het collectief personenvervoer. Kortom: een echt bereikbaarheidsoffensief is nodig om de impasse te doorbreken.

Samen werken
De overheid verwacht samenwerking van het bedrijfsleven op verschillende onderwerpen. Anders Betalen voor Mobiliteit, Schoon en Zuinig en het Convenant stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering, zijn hiervan voorbeelden. Het bedrijfsleven neemt hier zijn verantwoordelijkheid om in overleg met ministeries tot werkzame oplossingen te komen voor capaciteitsbeleid en maatregelen ter bevordering van de luchtkwaliteit. Koninklijk Nederlands Vervoer vindt het moeilijk vol te houden om op deze punten samen te werken, terwijl de overheid aan de andere kant te weinig doet om economische schade als gevolg van congestie tegen te gaan.

Koninklijk Nederlands Vervoer is de werkgeversorganisatie voor het beroepsgoederenvervoer over de weg en voor het beroepspersonenvervoer: openbaar vervoer, taxi en touringcarvervoer. Bij de federatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zijn aangesloten: KNV Goederenvervoer, Mobis, KNV Busvervoer en KNV Taxi.
Voor nadere informatie (