Gemeente Hengelo

Digitaal loket Hengelo scoort hoog

Het gaat goed met de digitale dienstverlening van de gemeente Hengelo. Dat blijkt uit een benchmarkonderzoek van Ernst & Young EDP Audit, waarbij de digitale loketten van alle Nederlandse gemeenten met elkaar zijn vergeleken. Hengelo staat in deze benchmark op een gedeelde 4^e plaats in de top 10 van de gemeenten met het meest volwassen digitale loket. In 2006 eindigde Hengelo op plek 15. Het onderzoek van Ernst & Young EDP Audit is uitgevoerd in de periode maart en april 2007. Het bureau heeft onder meer gekeken naar de volwassenheid van de digitale dienstverlening richting de burger, de verschillende betalingsmogelijkheden voor burgers en de wijzen van verificatie.

Interactief

De nadruk van het onderzoek lag op de mate van interactiviteit van de dienstverlening. Ofwel: in hoeverre kan de burger van huis uit producten en diensten afnemen. Hiermee wijkt de score sterk af van de score in een andere monitor: advies.overheid.nl (plaats 85). Deze weegt ook andere aspecten mee, zoals bijvoorbeeld transparantie (het hebben opgenomen van een privacystatement of beleidstukken).

Gezond verstand

Volgens de onderzoekers wordt de Hengelose aanpak van het digitale loket gekenmerkt door gezond verstand, pragmatiek en gebruik van bewezen technieken. De gemeente biedt de beoordeelde producten allemaal al geruime tijd aan via het digitale loket. Wel zijn ze in het afgelopen jaar voorzien van onder andere de mogelijkheid tot betalen (via Ideal) en identificatie (DigiD).

Digitale loket

Het digitale loket biedt verschillende diensten en producten digitaal aan. Zo kunt u via het digitale loket op www.hengelo.nl bijvoorbeeld uw verhuizing doorgeven, een afspraak maken voor een nieuw rijbewijs of paspoort of een vergunning voor een buurt-/straatfeest aanvragen. De diensten van het digitale loket breiden zich nog steeds uit.

Klik hier om het rapport 'Benchmark digitaal loket (Ernst & Young) 2007' te bekijken. U vindt het rapport onder 'Overig'.