Gemeente Hengelo
Digitaal loket Hengelo scoort hoog
Het gaat goed met de digitale dienstverlening van de gemeente Hengelo.
Dat blijkt uit een benchmarkonderzoek van Ernst & Young EDP Audit,
waarbij de digitale loketten van alle Nederlandse gemeenten met elkaar
zijn vergeleken. Hengelo staat in deze benchmark op een gedeelde 4^e
plaats in de top 10 van de gemeenten met het meest volwassen digitale
loket. In 2006 eindigde Hengelo op plek 15. Het onderzoek van Ernst &
Young EDP Audit is uitgevoerd in de periode maart en april 2007. Het
bureau heeft onder meer gekeken naar de volwassenheid van de digitale
dienstverlening richting de burger, de verschillende
betalingsmogelijkheden voor burgers en de wijzen van verificatie.
Interactief
De nadruk van het onderzoek lag op de mate van interactiviteit van de
dienstverlening. Ofwel: in hoeverre kan de burger van huis uit
producten en diensten afnemen. Hiermee wijkt de score sterk af van de
score in een andere monitor: advies.overheid.nl (plaats 85). Deze
weegt ook andere aspecten mee, zoals bijvoorbeeld transparantie (het
hebben opgenomen van een privacystatement of beleidstukken).
Gezond verstand
Volgens de onderzoekers wordt de Hengelose aanpak van het digitale
loket gekenmerkt door gezond verstand, pragmatiek en gebruik van
bewezen technieken. De gemeente biedt de beoordeelde producten
allemaal al geruime tijd aan via het digitale loket. Wel zijn ze in
het afgelopen jaar voorzien van onder andere de mogelijkheid tot
betalen (via Ideal) en identificatie (DigiD).
Digitale loket
Het digitale loket biedt verschillende diensten en producten digitaal
aan. Zo kunt u via het digitale loket op www.hengelo.nl bijvoorbeeld
uw verhuizing doorgeven, een afspraak maken voor een nieuw rijbewijs
of paspoort of een vergunning voor een buurt-/straatfeest aanvragen.
De diensten van het digitale loket breiden zich nog steeds uit.
Klik hier om het rapport 'Benchmark digitaal loket (Ernst &
Young) 2007' te bekijken. U vindt het rapport onder 'Overig'.