Strategische samenwerking DaimlerChrysler Truck Group & Fiat Powertrain
Technologies
(6/19/2007)
De DaimlerChrysler Truck Group en Fiat Powertrain Technologies hebben
bekend gemaakt dat zij een overeenkomst hebben gesloten voor een
strategische samenwerking op het gebied van aandrijflijntechnologie.
Het gaat daarbij in eerste instantie om de levering van FPT F1C
dieselmotoren voor lichte vrachtwagens aan Mitsubishi Fuso Bus & Truck
Corporation (MFTBC). De motoren zijn bestemd voor de Canter, de lichte
truck die bestemd is voor de belangrijke afzetmarkten zoals Europa en
Japan.
Vanaf 2009 zal Fiat Powertrain Technologies (FPT) ca. 80.000 F1C
motoren per jaar aan Mitsubishi Fuso leveren. In de daaropvolgende
jaren zal dit leveringsvolumen nog verder stijgen.
De huidige Canter serie werd in 2002 geïntroduceerd en is één van
de meest succesvolle lichte bedrijfswagens in Azië. In 2006 werden
van deze serie 132.000 stuks in meer dan 106 landen verkocht. Dit
fantastische succes, en het feit dat dit voertuigtype tot de
kernactiviteiten van MFTBC behoort, maken MFTBC tot wereldwijd
Competence Centre voor lichte trucks binnen de DaimlerChrysler Truck
Group.
In het kader van deze strategische leveringsovereenkomst onderzoeken
beide ondernemingen of er nog meer samenwerkingspotentieel bestaat in
andere markten, bijvoorbeeld in Zuidoost-Azië.
'Deze overeenkomst is een doorslaggevende stap in ons voornemen om
binnen het gehele concern de strategische samenwerkingsverbanden uit
te breiden', zegt Sergio Marchionne, CEO van de Fiat Group. 'Onze
samenwerking met DaimlerChrysler bewijst dat we twee jaar geleden de
juiste beslissing hebben genomen door onze aandrijflijnactiviteiten te
bundelen. En dat wij over de producten en technische kennis beschikken
die voldoen aan de behoeften van een veeleisende markt'.
Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van DaimlerChrysler
AG en verantwoordelijk voor de Mercedes Car Group benadrukt: 'Om te
kunnen voldoen aan de huidige en toekomstige emissievoorschriften zijn
grote investeringen en gespecialiseerde technologie noodzakelijk. Deze
overeenkomst is een toegevoegde waarde voor zowel de Fiat Group als
DaimlerChrysler'.
Andreas Renschler, in de raad van bestuur van DaimlerChrysler AG
verantwoordelijk voor de Truck Group voegt daar aan toe: 'De
DaimlerChrysler Truck Group heeft vandaag in velerlei opzichten een
mijlpaal bereikt. Door het aangaan van deze alliantie hebben wij de
beste beslissing getroffen voor onze Fuso-klanten, want we bieden hen
hiermee de modernste en technologisch meest geavanceerde en
milieuvriendelijke motor voor lichte vrachtwagens aan. En naast een
groot vermogen heeft de motor ook een uiterst concurrerend
brandstofverbruik'.
'Deze overeenkomst weerspiegelt het hoogstaande niveau van onze
technologie en ondersteunt de strategische rol, die FPT bij de
uitbreiding van deze activiteiten buiten hun oorspronkelijke
thuismarkt speelt', aldus Alfredo Altavilla, voorzitter van Fiat
Powertrain Technologies. 'We hebben er vertrouwen in dat deze
leveringsovereenkomst een goede basis is voor een langdurige en voor
beide partijen positieve samenwerking'.
BedrijfsautoRAI