Economisch herstel binnenstad Nijmegen
19/06/2007
De Nijmeegse binnenstad staat er in 2006 aanzienlijk beter voor dan
twee jaar geleden. Het aantal banen en de investeringen nemen toe. Ook
de omzet van winkels en horecabedrijven en het percentage van
bedrijven met voldoende rendement blijven verder stijgen.
Dat staat in de Stadscentrummonitor Nijmegen 2006/2007 die in opdracht
van de gemeente is uitgevoerd. Uit de monitor blijkt bovendien dat
meer dan de helft van de bezoekers vindt dat de binnenstad er op
vooruit is gegaan in de afgelopen jaren, 8 procent constateert een
terugval. Bijna 80 procent verwacht in toekomst verdere vooruitgang of
een stabiele situatie. Belangrijkste reden voor dit optimisme is het
zichtbaar werken aan het opknappen van straten en gebouwen. Bezoekers
waarderen de binnenstad van Nijmegen met een 7,4. Vooral het aanbod
van horeca, de kwaliteit van winkels en de sfeer scoren hoog. Lager
scoren de autobereikbaarheid en de hoeveelheid groen in het
stadscentrum. Zaken waarin de gemeente Nijmegen de komende jaren
stevig wil investeren met de bouw van onder meer extra parkeergarages,
een transferium bij Ressen en het project `Groene allure'.
Vanaf 2004 groeit het aantal banen in het stadscentrum met 350. Alleen
in de detailhandel loopt het aantal banen terug. De sterke groei van
de commerciële dienstensector compenseert die daling. Ook de
bouwinvesteringen in de binnenstad nemen weer toe. Vorig jaar
bedroegen die ruim 22,5 miljoen euro voor 34 projecten tegen iets
minder dan 5,5 miljoen euro voor 28 projecten in 2004. Voorbeelden van
investeringen in 2006 zijn: de herinrichting van het Stationsplein en
de woningbouw bij de St. Josefhof en het voormalige postkantoor aan de
Van Schevichavenstraat.
Het vertrouwen van winkeliers en horeca in de Nijmeegse binnenstad
ligt lager dan het landelijke gemiddelde. Van de ondernemers verwacht
47 procent meer omzet in 2007 tegen 56 procent in de gemiddelde
Nederlandse binnenstad. Toch volgt de omzet van bestaande bedrijven in
de horeca en detailhandel in grote lijnen het landelijke beeld. Dat
geldt ook voor het percentage bedrijven met voldoende rendement.
Het aantal bezoekers aan de binnenstad stijgt licht sinds 2002. De
groep die uit de regio en de rest van Nederland het stadscentrum
bezoekt groeide de afgelopen twee jaar met 5 procent. Mensen blijven
gemiddeld iets langer in het winkelgebied en besteden bijna 50 euro
per persoon. De verbeterde rondloopmogelijkheden rond de Moenenstraat
en de Marikenstraat waardeert het winkelpubliek zeer. Ruim tweederde
van de mensen stemt daar zijn routekeuze op af. Dat gaat ten koste van
onder meer Plein 1944 en de Augustijnenstraat.
De stadscentrummonitor Nijmegen is een tweejaarlijks onderzoek naar
het stadscentrum. De meeste gegevens komen uit enquêtes en tellingen
die in het najaar van 2006 in de kern van de binnenstad zijn gehouden.
Er zijn 1040 enquêtes afgenomen. Daarnaast is onder meer gebruik
gemaakt van parkeerafzetcijfers, inventarisaties van het winkelaanbod,
werkgelegenheidsgegevens en de registratie van bouwvergunningen.
Gemeente Nijmegen