Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Burgers positief over '100 dagen plan' kabinet, negatief over realisatie doelstellingen
'Sociale samenhang' en 'Veiligheid & Respect' belangrijkste hoofdthema's, 'Buitenland' minst belangrijkst.
Rotterdam 19 juni 2007. Ruim 70% van Nederlanders is van mening het een (zeer) goede zet van het kabinet geweest om 100 dagen in gesprek te gaan met "de samenleving" ter voorbereiding van de regeringsplannen. Onder andere naar aanleiding van deze gesprekken presenteerde het kabinet vorige week haar 6 hoofdthema's. Met name de hoofdthema's 'Sociale samenhang' (43%) en 'Veiligheid & Respect' (28%) worden volgens de Nederlandse bevolking daarin belangrijk gevonden. Het thema 'Buitenland' is volgens hun het minst belangrijk (1%). Een opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat het merendeel van de bevolking denkt dat bijna geen enkele doelstelling van het kabinet gerealiseerd zal worden. Daarentegen blijken de wijkagent, de veiligheidshuizen en de gedragscodes zeer welkome maatregelen te zijn. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het onderzoek Woonkennis van USP Marketing Consultancy onder ruim 800 Nederlanders.
Burger enthousiast over "100 dagen plan"
Ongeveer 7 op de 10 burgers (72%) is van mening dat het kabinet er zeer verstandig aan heeft gedaan om 100 dagen in gesprek te treden met de Nederlandse samenleving om daarmee een gevoel te krijgen over wat er leeft onder het Nederlandse volk. Slechts 10% vindt het een onverstandige zet. Bovendien verkrijgt het kabinet door deze actie, volgens ruim een derde (35%) van de Nederlanders, meer vertrouwen dan de vorige kabinetten.
'Sociale samenhang' en 'Veiligheid & Respect' veruit de belangrijkste hoofdthema's, 'Buitenland' minst belangrijk
Vorige week presenteerde het kabinet haar zes hoofdthema's. Opvallend is het grote verschil in belang dat de Nederlandse bevolking hecht aan deze thema's. Zo is het thema 'Sociale samenhang' veruit het belangrijkste thema: 43% van Nederlanders kiest voor dit thema. 'Veiligheid & Respect' staat op de tweede plaats (28%). Opvallend is vooral dat het thema 'Buitenland' het minst belangrijke thema is, slechts 1% van de Nederlanders kiest voor dit thema. Aspecten als 'Afghanistan (Timo Smeehuizen)' en 'de EU' kunnen hieraan mogelijk ten grondsslag liggen. De thema's 'Duurzaamheid' en 'Innovatie economie' krijgen beide 13% van de stemmen. Een 'Dienstbare overheid' slechts 3%.
Burgers geen vertrouwen in de realisatie van de doelstellingen van het kabinet.
Ondanks dat de bevolking positief is over het 100 dagen plan, heeft het merendeel geen vertrouwen in de realisatie van de belangrijkste doelstellingen zoals geformuleerd door het kabinet. Alleen van de 2% energiebesparing per jaar denkt meer dan de helft van de Nederlands dat dit de regering daadwerkelijk lukt. Het minste vertouwen heeft men in het terugdringen van fietsendiefstal (14%) en het terugdringen van de criminaliteit (16%). Hieruit blijkt dat de bevolking nog steeds weinig vertrouwen heeft in de daadkracht heeft van de politiek.
Wijkagenten, veiligheidshuizen en gedragscodes blijken schot in de roos
Ondanks de verwachting dat het het kabinet niet lukt om de doelstellingen te realiseren blijkt het volk zeer te spreken over de doelstellingen die betrekking hebben op het thema 'Veiligheid & Respect'. Met name het aanstellen van de 500 wijkagenten is volgens 82% van de bevolking een (zeer) gewenste maatregel. Drie kwart (75%) is tevens van mening dat deze maatregel ervoor zorgt dat het in meer of mindere mate veiliger wordt in Nederland. Ook de veiligheidshuizen en de gedragscodes blijken een schot in de roos: respectievelijk 59% en 58% van de bevolking is het eens met de invoering van deze maatregelen. Ook is het merendeel van mening dat de invoering van deze maatregel in meer of mindere mate tot gevolg heeft dat Nederland veiliger wordt (respectievelijk 50% en 60%).
In het bijgevoegde persbericht vindt u de resultaten en achtergronden van het uitgevoerde onderzoek, wat mogelijk interessant is voor uw blad of website. U bent natuurlijk vrij om redactionele aanpassingen in de tekst te doen. Indien er andere aanpassingen dan tekstueel gewenst zijn, dan graag in overleg met USP.
Wij verzoeken u vriendelijk, indien u overgaat tot publicatie, ons hiervan een bewijsexemplaar toe te sturen. Mocht u verder nog vragen hebben, dan zijn wij bereikbaar via e-mail en op onderstaand adres.
Met vriendelijke groet,
Martijn Verschoor
USP Marketing Consultancy BV
Kralingseplaslaan 99
3061 DG Rotterdam
T: +3110 206 6900
F: +3110 206 6901
E: verschoor@usp-mc.nl