provincie Utrecht pakken discriminatie samen aan
Gemeenten en provincie Utrecht pakken discriminatie samen aan
19-6-2007 -
Netwerk van meldpunten en afhandeling van klachten
De provincie Utrecht wil samen met alle gemeenten een netwerk van
discriminatiemeldpunten opzetten en onderlinge samenwerking bevorderen
om discriminatie van burgers tegen te gaan
Dat is de uitkomst van een gezamenlijke conferentie van provincie en
gemeenten in Utrecht. Betrokken partijen zijn het eens over de
noodzaak van een dergelijk netwerk. Bovendien zijn in 2008 alle
gemeenten in ons land wettelijke verplichting om een laagdrempelige
voorziening te hebben waar discriminatieklachten kunnen worden gemeld.
De provincie Utrecht neemt hierbij in eigen regio het voortouw met een
coördinerende rol.
Onder discriminatie wordt gedoeld op discriminatie vanwege etnische
afkomst, of op grond van leeftijd, geloof, seksuele geaardheid en
geslacht. Alleen de gemeenten Utrecht en Amersfoort hebben op dit
moment een antidiscriminatiebureau. De meldpunten in gemeenten moeten
dienen om de klachten te registreren en in behandeling te nemen. Maar
vervolgens moet er ook iets gedaan worden met de klachten. Voor het
natrekken en het afhandelen van de klachten bekijken de gemeenten
daarom hoe ze dit samen kunnen doen en op die manier efficiënter
kunnen werken.
Bureau Discriminatie Utrecht, Bureau Discriminatie Amersfoort,
PriceWaterhouseCoopers en de provincie Utrecht startten al eind vorig
jaar met een inventarisatie bij alle gemeenten die nog geen
voorzieningen hadden voor afhandeling van discriminatieklachten.
Positieve reacties op een voorstel te komen een provinciedekkend
netwerk van meldpunten zijn aanleiding om de inspanningen hiervoor nu
voort te zetten.
Meer informatie: Koen van Tankeren, telefoon 2153
Provincie Utrecht