19.06.2007 / 11:02 / Rubriek: Economie / Organisatie: Ernst and young
Ernst and young
Ernst & Young: Elektronische Programma Gids populair
AMSTERDAM, 19 juni 2007 - De Elektronische Programma Gids die bij digitale tv-abonnementen wordt aangeboden blijkt populair. 65% van de digitale tv-huishoudens maakt er gebruik van. Ook de extra zenderpakketten die bij digitale tv-abonnementen worden aangeboden, blijken populair. Bijna de helft van de digitale tv-huishoudens maakt gebruik van een extra zenderpakket. Dit in tegenstelling tot Video on Demand-diensten zoals 'movies on demand' of specifieke betaalkanalen. Deze zijn nog niet doorgebroken bij het grote publiek, aangezien ongeveer een op de tien digitale tv huishoudens hier wel eens gebruik van maakt.
Dit blijkt uit de Ernst & Young Mediabarometer die vandaag verschijnt. Ernst & Young verricht in samenwerking met Interview-NSS/Synovate vier keer per jaar een meting onder ruim 2000 respondenten om de ontwikkelingen in de dynamische media- en entertainmentmarkt op de voet te volgen.
De sterke groei van digitale tv in 2006 zette door in het eerste kwartaal van 2007. Inmiddels heeft 35% van de Nederlandse consumentenhuishoudens een digitale aansluiting, wat neerkomt op bijna 2,5 miljoen huishoudens. Van alle digitale tv-huishoudens kijkt ruim de helft altijd via de decoder, de andere helft kijkt ook nog analoog. De Elektronische Programma Gids (EPG) en het opvragen van programma-informatie zijn de meest populaire features van digitale tv. 'Wanneer het gebruiksgemak van de EPG echter verder toeneemt, zal ook het gebruik van andere diensten zoals bijvoorbeeld Video On Demand-diensten toenemen', verwacht Frank Blenderman van Ernst & Young. Momenteel geeft toch nog 87% van de deelnemers aan dat hun kijkgedrag door digitale tv niet is veranderd. Het verschil in meer en minder kijken was erg klein, 6% zegt meer tv te kijken, 4% kijkt minder.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Karel Zwaan
Woordvoerder Ernst & Young
010 406 53 61
06 290 83 154
Over de Mediabarometer van Ernst & Young
De Mediabarometer van Ernst & Young volgt de bewegingen in het medialandschap. De Mediabarometer geeft inzicht in de trends op het gebied van telefonie, internet en digitale televisie vanuit consumentenperspectief en geeft de opinie weer over actuele onderwerpen die spelen in de markt. Het onderzoek wordt sinds september 2006 gehouden onder 2000 Nederlandse consumentenhuishoudens. Ernst & Young onderzoekt deze markt op kwartaalbasis in samenwerking met marktonderzoekbureau Interview-NSS/Synovate. De groep respondenten is online (1500) en telefonisch (500) geënquêteerd. Elke Mediabarometer bestaat uit een aantal terugkerende vragen op het gebied van telefonie, internet en digitale televisie en vragen over specifieke thema's. Deze thema's variëren per editie.