Krappe arbeidsmarkt vraagt om hogere productiviteit
19.06.2007 / 10:44 / Rubriek: Economie / Organisatie: Roland berger
Roland berger
- Persbericht -
Roland Berger pleit voor strategische hervorming HR-beleid
Krappe arbeidsmarkt vraagt om hogere productiviteit
Amsterdam, dinsdag 19 juni 2007 - Als bedrijven ook in de toekomst willen beschikken over
voldoende en gekwalificeerde arbeidskrachten, moeten zij hun HR-beleid op strategisch
niveau hervormen. Dit stelt Roland Berger Strategy Consultants in haar rapport Managing
HR Demographics. De dubbele uitdaging van het tekort aan talent en de vergrijzende
arbeidspopulatie, is een belangrijk aandachtspunt en vraagt om een vernieuwde focus in
het 'human resources management'. Belangrijke pijlers in het beleid hierbij zijn
gezondheid, diversiteit en corporate branding.
Volgens Roland Berger is het hoog tijd dat bedrijven het HR-beleid hervormen. 'De
fundamenten waarop het bestaande beleid is gebouwd, zijn onderhevig aan zware
veranderingen,' aldus Tijo Collot d'Escury, managing partner van Roland Berger Nederland.
'Het tekort aan geschoolde en talentvolle jongeren stelt bedrijven nu al voor problemen,
aangezien de groep van middelbare leeftijd niet groot genoeg is om dit tekort te
compenseren. Daarbovenop komt nog eens de toenemende vergrijzing, waardoor de
beroepsbevolking bovenin hard krimpt en van onderaf onvoldoende wordt aangevuld. Deze
demografische ontwikkelingen en de gevolgen ervan, hebben lange termijn effecten.
Bedrijven zijn hierdoor genoodzaakt prioriteit te geven aan het herinrichten van hun
HR-beleid.'
Aanbod omlaag, productiviteit omhoog
De oplossing ligt volgens Roland Berger niet zozeer besloten in het terugdringen van de
vraag naar arbeid door maatregelen als outsourcing en automatisering, maar juist in het
slim inzetten van arbeid en daarmee verhogen van de arbeidsproductiviteit. 'Op dit moment
valt er voor Europese bedrijven nog veel winst te behalen in het HR-beleid. De toename van
het aantal burn outs, andere stressgerelateerde ziekten en ziekteverzuim wijzen erop dat
er nog te vaak een ongezond beleid wordt gevoerd. Binnen HR-afdelingen wordt ook vaak
gewerkt met korte termijn planningen van vijf jaar of minder. Om ervoor te zorgen dat de
grote veranderingen die binnen nu en vijftien jaar plaatsvinden, goed opgevangen kunnen
worden, is langere termijn planning ook binnen HR-afdelingen broodnodig,' verklaart
Collot d'Escury.
Kennis van consultancies
De noodzaak van het verhogen van de productiviteit geldt ook nadrukkelijk voor zakelijke
dienstverleners, zoals consultancies. 'Waar we nu voornamelijk bezig zijn met vissen uit
de vijver met jong talent, moeten we er tegelijkertijd voor zorgen dat de kennis die bij
de oudere generatie verankerd zit niet verloren gaat, en moeten we streven naar continue
kennisoverdracht. Zo kunnen organisaties zich voorbereiden op de toekomst, met
inachtneming van de naderende demografische veranderingen,' aldus Collot d'Escury.
Demografische ui
In haar studie Managing HR Demographics: Overcoming the dual challenge of talent shortage
and maturing workforce noemt Roland Berger een aantal gebieden waarop bedrijven winst
kunnen pakken in hun strijd met het personeelstekort. Eén van de aandachtspunten
is een beleidsfocus op gezondheid en fysiek welzijn. 'De ervaring leert dat dergelijke
'ergonomische reorganisaties' een positieve uitwerking hebben op de productiviteit van
werknemers. Het ziekteverzuim daalt en de productiviteit stijgt,' vertelt Collot
d'Escury. Daarnaast pleit Roland Berger voor een grote mate van diversiteit in het
personeelsbestand. 'Diversiteit op de werkvloer stimuleert innovatie en creativiteit,
maar draagt tevens bij aan de ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden en
kennisoverdracht. Bedrijven zouden voor zichzelf een 'demografische ui' moeten
samenstellen van de gewenste verdeling binnen haar personeelsbestand voor de komende
jaren,' aldus Collot d'Escury.
Om de verlangde productiviteit en teamsamenstelling te realiseren, is het van belang veel
aandacht te hebben voor flexibiliteit en autonomie in het werken, (re)integratie van
(veelal) vrouwelijke werknemers, persoonlijke skills & development training en
veranderende motivatie- en retentiemanagement. Een laatste punt dat bij kan dragen aan
het realiseren van de gewenste 'demografische ui', is corporate branding. 'Goede
werkgevers zijn doorgaans ook de bedrijven die het beste presteren, en als je je ook als
zodanig profileert, word je vanzelfsprekend ook populairder bij potentiële
arbeidskrachten. De eerste stap is echter altijd het bepalen van de samenstelling van de
werknemersgroep. Leeftijdsverdeling, aanwezigheid van vrouwelijke werknemers en
opleidingsniveau bepalen welke van de hierboven genoemde punten het meest van toepassing
zijn. Vanuit de huidige situatie moeten dan de stappen worden bepaald die de gezondheid
van het bedrijf en zijn werknemers op lange termijn garanderen,' besluit Collot d'Escury.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim
1.700 medewerkers in 33 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot
de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor
werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.
- Einde bericht -
30)