AutoRai

Dieseldebuut van Peugeot in Le Mans eindigt op podium

(6/19/2007)
Team Peugeot Total mag terugkijken op een bijzonder positief debuut van het dieselprototype in de 24-Uursrace van Le Mans. De nieuwe Peugeot 908 HDi FAP van de equipe Stéphane Sarrazin/Sébastien Bourdais/Pedro Lamy finishte als tweede in de klassieke race rond de klok.

Daarmee overtrof het team alle verwachtingen, ondanks dat het in zowel de testsessies als de kwalificatie reeds de snelste rondetijd voor zich had opgeëist. Een etmaal lang racen met de diesel was immers een geheel nieuw hoofdstuk voor Peugeot. Ter voorbereiding op de zwaarste lange-afstandswedstrijd ter wereld had het team in competitieverband slechts succesvol kunnen oefenen in twee veel kortere uithoudingsproeven, de 1000 km-races van Monza en Valencia.

De 75^e 24-Uursrace van Le Mans gaat de autosporthistorie in als een van de zwaarste edities. De wisselende weersomstandigheden, van zonovergoten tot âzondvloedigâ, trokken een sterke wissel op de slijtbestendigheid van de deelnemers. Zij werden in zowel de begin- als de eindfase extra zwaar op de proef gesteld door regenbuien, die het ruim 13 km lange Circuit de la Sarthe teisterden.

Vanaf een âblanco bladâ...
Peugeot was niet onbekend met het bij tijd en wijle verraderlijke karakter van het parcours. Het merk heeft immers historie op het fameuze circuit. Maar de laatste deelname aan de 24-Uursrace was alweer veertien jaar geleden, toen Peugeot Sport in 1993 met een drievoudige overwinning afscheid nam van Le Mans. Het dieselproject, slechts twaalf maanden geleden nog een âblanco bladâ, luidde een nieuw autosportief hoofdstuk in. Daarbij kondigde Peugeot aan de race in 2008 te willen winnen. De afgelopen 75^e uitgave werd als praktijktest beschouwd. Deze race was ook de eerste waarin de 908 HDi FAP zich kon meten met de Audi R10 TDI, de diesel die vorig jaar al in de 24-Uursrace werd ingezet en waarmee het Duitse merk een enorme ervaringsvoorsprong opbouwde, onder meer in de American Le Mans Series.

Serieuze opponent
De komst van Team Peugeot Total naar Le Mans betekende dat Audi, het dominerende merk van de afgelopen jaren in lange-afstandsraces voor sportprototypen, een serieuze opponent kreeg. Gezien de relatief korte preparatieperiode voor Peugeot mocht het een wonder heten als de Franse diesel het race-etmaal zou volmaken, laat staan vooraan finishen. Stéphane Sarrazin, een van de rijders die nauw betrokken was bij het testwerk, zei dan ook vooraf: âOnze diesel heeft nog geen proef langer dan twaalf uren achter de rug. Le Mans is dus een groot vraagteken en gezien de testervaringen kunnen we stellen dat onze race eigenlijk pas begint als deze twaalf uur oud is, dus om drie uur âs nachts...â

De vingers gekruist
Dat de twee ingezette Peugeots 908 HDi FAP na 22 uur nog allebei in de strijd waren, verbaasde vriend en vijand. Twee van de drie Audiâs waren inmiddels van het toneel verdwenen, maar in de eindfase moest ook een 908 alsnog het veld ruimen, toen met slechts honderd minuten te gaan de oliedruk wegviel in de auto van Nicolas Minasian, Marc Gené en Jacques Villeneuve. De equipe had geruime tijd in tweede stelling gelegen. Deze positie kwam in de slotfase in handen van Sébastien Bourdais, die bij wijze van spreken de vingers gekruist hield. âEigenlijk was de doelstelling reeds behaald, want beide autoâs hadden de eerder dit jaar bereikte testgrens van 3500 km allang overschreden,â zei Bourdais. âWij verloren na een uur of vijf veel tijd toen beide achterwiellagers moesten worden vervangen. Maar dan klim je vanuit dertiende positie weer op naar de top van het klassement, komt het podium steeds beter in zicht en dan wil je dat succes ook dolgraag realiseren. Toen onze zusterauto uitviel, kregen wij het nog even benauwd. Niet alleen waren de weersomstandigheden abominabel en moesten we zelfs in die fase achter de âsafety carâ honderd procent alert blijven, maar onze motor begon ook tekenen van oververmoeidheid te vertonen... Die tweede plaats was dus uiteindelijk een echt feest!â

Schat aan informatie
Michel Barge, directeur van Peugeot Sport, gaf grif toe dat de laatste uurtjes zenuwslopend waren geweest, âmaar we hebben het gehaald en zodoende een enorme schat aan informatie verkregen. Op basis hiervan kunnen we verder werken aan de betrouwbaarheid van de auto en de perfectionering van het team. Ik ben ervan overtuigd dat we volgend jaar veel sterker zullen terugkeren in Le Mans.â