Gemeente Hoorn
B en W leggen Masterplan voor aan gemeenteraad
8 juni 2007 - B en W hebben het Masterplan Hoofdinfrastructuur Hoorn
vastgesteld. Het plan bevat de maatregelen die de komende 10, 15 jaar
nodig zijn om te voorkomen dat het verkeer op de hoofdwegen in en rond
Hoorn gaat stagneren en dat daardoor de bereikbaarheid van Hoorn in
het gedrang komt. Het woord is nu aan de gemeenteraad. Om zich over
het plan uit te spreken en de benodigde financiën beschikbaar te
stellen.
Behandeling in de raadscommissie vindt plaats op dinsdag 19 juni;
behandeling in de gemeenteraad volgt op dinsdag 3 juli.
Foto: Marcel Rob
De totstandkoming van het Masterplan is een interactief proces
geweest, waarbij inwoners en belangenorganisaties inbreng konden
leveren middels een enquête, een klankbordgroep, inloopspreekuren en
een stadsgesprek.
Maatregelen
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de volgende maatregelen:
* instemmen met alternatieve routes naar de parkeerlocaties
Pelmolenpad en Transferium ter ontlasting van het Keern;
* afzien van een tunnel als oplossing voor de problematiek op het
Keern;
* intrekken van het 4 jaar oude voornemen om het Keern direct ten
noorden van de Provincialeweg voor autoverkeer af te sluiten; open
laten van het Keern-noord voor het verkeer;
* instemmen met het niet doortrekken van de Geldelozeweg vanaf het
Keern tot aan de toekomstige Westfriese Parkweg;
* instemmen met de huidige inrichting van de T-aansluitingen bij de
Maelsonstraat en de Van Aalstweg met de Provincialeweg; niet
overgaan tot reconstructie tot één kruispunt;
* instemmen met het binnen de bebouwde kom brengen van de
Provincialeweg en verlagen van de maximum snelheid naar 70 km/uur;
* niet doorvoeren van een verdubbeling van de Provincialeweg tussen
de Willemsweg en de Oostergouw;
* instemmen met een 30+/50- inrichting van de linten in Zwaag en
Blokker.
Financiën
De totale kosten van uitvoering van de opgesomde maatregelen belopen
10 miljoen euro. Een deel van dat bedrag is of komt beschikbaar via
afzonderlijke projecten. Voor een aantal projecten is nog geen
kostenraming voorhanden. De raad wordt gevraagd om vanaf 2007 voor
uitvoering van het Masterplan een reserve infrastructuur in te
stellen.
BIJLAGE 1 - DE VOORGESTELDE MAATREGELEN
Bereikbaarheid van de binnenstad
Foto: Henk de Weerd
* Het Keern is de belangrijkste toegangsweg voor bezoekers van de
binnenstad. Een tunnel onder het spoor door zou de
verkeersafwikkeling in de omgeving van het spoor verbeteren. Het
is echter de vraag of de hoge investeringskosten (ruim 20 miljoen
euro) opwegen tegen de voordelen, aangezien het kruispunt met De
Weel een knelpunt blijft. De bereikbaarheid van de binnenstad
verbetert hierdoor nauwelijks.
Het lijkt beter om de verkeersintensiteit op het Keern te beperken
door ontsluiting van het Pelmolenpad via Dampten en ontsluiting
van het (te ontwikkelen) stationsgebied via de Maelsonstraat.
Beide alternatieve ontsluitingen dragen bij aan een betere
verkeersafwikkeling ter hoogte van het spoor. Een en ander is
afhankelijk van de wijze waarop het stationsgebied en het
Pelmolenpad verder ontwikkeld worden.
Bereikbaarheid van Risdam-Zuid
* Om de doorstroming op de nieuwe turborotonde bij de Blauwe Berg
veilig te stellen, is het niet verstandig om de Geldelozeweg door
te trekken naar de nieuwe ontsluitingsweg van het vrijetijdspark,
de Westfriese Parkweg. Een doorgetrokken Geldelozeweg kan ook gaan
fungeren als aantrekkelijke alternatieve (sluip)route voor de
Provincialeweg.
* Het noordelijk deel van het Keern blijft open voor autoverkeer.
Het voornemen om het Keern direct ten noorden van de
Provincialeweg af te sluiten, wordt ingetrokken.
* De T-aansluitingen van de Maelsonstraat en de Van Aalstweg met de
Provincialeweg worden niet omgebouwd tot één kruispunt. Zon
reconstructie biedt geen voordelen voor de verkeersafwikkeling en
is om die reden niet zinvol.
De functie van de Provincialeweg
* De Provincialeweg moet binnen de bebouwde kom worden gebracht. De
snelheid wordt verlaagd naar maximaal 70 km per uur. De weg wordt
daarmee ook meer onderdeel van de stad in plaats van een barrière.
* Er komt geen verdubbeling van de Provincialeweg tussen de
Willemsweg en de Oostergouw.
De linten in Zwaag en Blokker
* De Dorpsstraat, Koewijzend, Bangert en Westerblokker moeten worden
ingericht als linten met een regime van 30 tot 50 kilometer per
uur. De maximum snelheid blijft 50 kilometer, maar de inrichting
zou moeten wijzen op de wenselijkheid van rijden met een lagere
snelheid.
Om doorgaand (sluip)verkeer op het gedeelte Dorpsstraat tussen de
Zwaagmergouw en de Oostergouw te voorkomen zijn aparte maatregelen
nodig. Rekening moet worden gehouden met gebruik door het openbaar
vervoer en de nood- en hulpdiensten. Bovendien moet de overlast
voor de aanliggende bedrijven tot een minimum beperkt blijven.
* De entrees vanaf De Strip (de nieuwe ontsluitingsweg van Bangert
en Oosterpolder) naar de dorpslinten in Zwaag en Blokker moeten
zodanig worden vormgegeven, dat zij doorgaand verkeer weren.
Overige maatregelen
* In een aantal straten moet de maximumsnelheid van 50 naar 30
kilometer per uur. Het gaat om Beurtschip, Postiljon, Krijterslaan
en Kolenbergstraat.
* Langs een aantal wegen ontbreken nu fietsstroken. Die moeten er
wel komen: op de Geldelozeweg, Maelsonstraat, Hoge Vest,
Noorderveemarkt, Het Erf, Porder, Berkmergouw, De Lange Akker, De
Opgang, De Lange Akker, De Factorij, Kloosterhout, Scheldeweg,
Volkerakweg, Haringvlietweg en Diezeweg. Langs de Liornestraat en
J.D. Pollstraat gaat het om vrijliggende fietspaden.
* Op de Zwaagmergouw komen drie extra rotondes: bij de Blokmergouw,
Poortwachter en Dorpsstraat. Ook komt er een rotonde op de
kruising IJsselweg/Dinkelweg.
* De rotonde Grevelingenweg/Oosterscheldeweg wordt zodanig
gereconstrueerd dat fietsers voorrang krijgen. Ook de
fietsoversteken bij de kruisingen IJsselweg/Kloosterhout en
Oostergouw/Nieuwe Steen worden veiliger gemaakt.
* Twee rotondes verdwijnen om plaats te maken voor een kruising die
is voorzien van een verkeersregelinstallatie. Het gaat om de
rotondes Oostergouw/De Factorij en Zwaagmergouw/Nieuwe Steen. Hier
is een rotonde op termijn niet afdoende voor de
verkeersafwikkeling.
* De kruising Van Dedemstraat/Maelsonstraat wordt gereconstrueerd
tot voorrangskruising.
* Op een aantal plekken wordt de doorgaande route gewijzigd. Dit
speelt op de kruisingen Oostergouw/IJsselweg,
Dinkelweg/Maasweg/Grevelingenweg, Keern/Westfriese Parkweg,
Zwaagmergouw/Berkmergouw (in uitvoering).
BIJLAGE 2 - DE VOORGESTELDE PLANNING
Foto: Marcel Rob
2008
Dorpsstraat inrichten als 30+/50-gebied
Voorrang voor fietsers op de rotonde Grevelingenweg/Oosterscheldeweg
Veilige oversteek IJsselweg/Kloosterhout
Wijziging doorgaande route Oostergouw/IJsselweg
Aanleg rotonde IJsselweg/Dinkelweg
2009
Koewijzend, Bangert en Westerblokker inrichten als 30+/50- gebied
Wijziging doorgaande route Dinkelweg/Maasweg/Grevelingenweg
2010
Aanleg rotonde Zwaagmergouw/Blokmergouw
2013
Aanleg rotonde Zwaagmergouw/Dorpsstraat
2014
Veilige fietsoversteek Oostergouw/Nieuwe Steen
2016
Verkeersregelinstallatie op kruisingen Oostergouw/Factorij en
Zwaagmergouw/Nieuwe Steen
2020
Aanleg rotonde op kruising Zwaagmergouw/Poortwachter
Gedurende de gehele periode worden als onderdeel van groot onderhoud
ontbrekende fietsstroken aangelegd (Geldelozeweg, Maelsonstraat, Hoge
Vest, Noorderveemarkt, Het Erf/Porder, Berkmergouw, De Opgang/De Lange
Akker, Factorij, Kloosterhout, Rijnweg, Scheldeweg, Volkerakweg,
Haringvlietweg en Diezeweg).
Dit geldt ook voor maatregelen om de snelheid van 50 terug te dringen
naar 30 km per uur (Beurtschip, Postiljon, Krijterslaan en
Kolenbergstraat.