Gemeente Hoorn


B en W leggen Masterplan voor aan gemeenteraad

8 juni 2007 - B en W hebben het Masterplan Hoofdinfrastructuur Hoorn vastgesteld. Het plan bevat de maatregelen die de komende 10, 15 jaar nodig zijn om te voorkomen dat het verkeer op de hoofdwegen in en rond Hoorn gaat stagneren en dat daardoor de bereikbaarheid van Hoorn in het gedrang komt. Het woord is nu aan de gemeenteraad. Om zich over het plan uit te spreken en de benodigde financiën beschikbaar te stellen.

Behandeling in de raadscommissie vindt plaats op dinsdag 19 juni; behandeling in de gemeenteraad volgt op dinsdag 3 juli.

Foto: Marcel Rob

De totstandkoming van het Masterplan is een interactief proces geweest, waarbij inwoners en belangenorganisaties inbreng konden leveren middels een enquête, een klankbordgroep, inloopspreekuren en een stadsgesprek.

Maatregelen
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de volgende maatregelen:
* instemmen met alternatieve routes naar de parkeerlocaties Pelmolenpad en Transferium ter ontlasting van het Keern;
* afzien van een tunnel als oplossing voor de problematiek op het Keern;

* intrekken van het 4 jaar oude voornemen om het Keern direct ten noorden van de Provincialeweg voor autoverkeer af te sluiten; open laten van het Keern-noord voor het verkeer;
* instemmen met het niet doortrekken van de Geldelozeweg vanaf het Keern tot aan de toekomstige Westfriese Parkweg;
* instemmen met de huidige inrichting van de T-aansluitingen bij de Maelsonstraat en de Van Aalstweg met de Provincialeweg; niet overgaan tot reconstructie tot één kruispunt;
* instemmen met het binnen de bebouwde kom brengen van de Provincialeweg en verlagen van de maximum snelheid naar 70 km/uur;
* niet doorvoeren van een verdubbeling van de Provincialeweg tussen de Willemsweg en de Oostergouw;

* instemmen met een 30+/50- inrichting van de linten in Zwaag en Blokker.

Financiën
De totale kosten van uitvoering van de opgesomde maatregelen belopen 10 miljoen euro. Een deel van dat bedrag is of komt beschikbaar via afzonderlijke projecten. Voor een aantal projecten is nog geen kostenraming voorhanden. De raad wordt gevraagd om vanaf 2007 voor uitvoering van het Masterplan een reserve infrastructuur in te stellen.

BIJLAGE 1 - DE VOORGESTELDE MAATREGELEN

Bereikbaarheid van de binnenstad

Foto: Henk de Weerd

* Het Keern is de belangrijkste toegangsweg voor bezoekers van de binnenstad. Een tunnel onder het spoor door zou de verkeersafwikkeling in de omgeving van het spoor verbeteren. Het is echter de vraag of de hoge investeringskosten (ruim 20 miljoen euro) opwegen tegen de voordelen, aangezien het kruispunt met De Weel een knelpunt blijft. De bereikbaarheid van de binnenstad verbetert hierdoor nauwelijks.
Het lijkt beter om de verkeersintensiteit op het Keern te beperken door ontsluiting van het Pelmolenpad via Dampten en ontsluiting van het (te ontwikkelen) stationsgebied via de Maelsonstraat. Beide alternatieve ontsluitingen dragen bij aan een betere verkeersafwikkeling ter hoogte van het spoor. Een en ander is afhankelijk van de wijze waarop het stationsgebied en het Pelmolenpad verder ontwikkeld worden.

Bereikbaarheid van Risdam-Zuid

* Om de doorstroming op de nieuwe turborotonde bij de Blauwe Berg veilig te stellen, is het niet verstandig om de Geldelozeweg door te trekken naar de nieuwe ontsluitingsweg van het vrijetijdspark, de Westfriese Parkweg. Een doorgetrokken Geldelozeweg kan ook gaan fungeren als aantrekkelijke alternatieve (sluip)route voor de Provincialeweg.

* Het noordelijk deel van het Keern blijft open voor autoverkeer. Het voornemen om het Keern direct ten noorden van de Provincialeweg af te sluiten, wordt ingetrokken.
* De T-aansluitingen van de Maelsonstraat en de Van Aalstweg met de Provincialeweg worden niet omgebouwd tot één kruispunt. Zon reconstructie biedt geen voordelen voor de verkeersafwikkeling en is om die reden niet zinvol.

De functie van de Provincialeweg

* De Provincialeweg moet binnen de bebouwde kom worden gebracht. De snelheid wordt verlaagd naar maximaal 70 km per uur. De weg wordt daarmee ook meer onderdeel van de stad in plaats van een barrière.
* Er komt geen verdubbeling van de Provincialeweg tussen de Willemsweg en de Oostergouw.

De linten in Zwaag en Blokker

* De Dorpsstraat, Koewijzend, Bangert en Westerblokker moeten worden ingericht als linten met een regime van 30 tot 50 kilometer per uur. De maximum snelheid blijft 50 kilometer, maar de inrichting zou moeten wijzen op de wenselijkheid van rijden met een lagere snelheid.
Om doorgaand (sluip)verkeer op het gedeelte Dorpsstraat tussen de Zwaagmergouw en de Oostergouw te voorkomen zijn aparte maatregelen nodig. Rekening moet worden gehouden met gebruik door het openbaar vervoer en de nood- en hulpdiensten. Bovendien moet de overlast voor de aanliggende bedrijven tot een minimum beperkt blijven.
* De entrees vanaf De Strip (de nieuwe ontsluitingsweg van Bangert en Oosterpolder) naar de dorpslinten in Zwaag en Blokker moeten zodanig worden vormgegeven, dat zij doorgaand verkeer weren.

Overige maatregelen

* In een aantal straten moet de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur. Het gaat om Beurtschip, Postiljon, Krijterslaan en Kolenbergstraat.

* Langs een aantal wegen ontbreken nu fietsstroken. Die moeten er wel komen: op de Geldelozeweg, Maelsonstraat, Hoge Vest, Noorderveemarkt, Het Erf, Porder, Berkmergouw, De Lange Akker, De Opgang, De Lange Akker, De Factorij, Kloosterhout, Scheldeweg, Volkerakweg, Haringvlietweg en Diezeweg. Langs de Liornestraat en J.D. Pollstraat gaat het om vrijliggende fietspaden.
* Op de Zwaagmergouw komen drie extra rotondes: bij de Blokmergouw, Poortwachter en Dorpsstraat. Ook komt er een rotonde op de kruising IJsselweg/Dinkelweg.

* De rotonde Grevelingenweg/Oosterscheldeweg wordt zodanig gereconstrueerd dat fietsers voorrang krijgen. Ook de fietsoversteken bij de kruisingen IJsselweg/Kloosterhout en Oostergouw/Nieuwe Steen worden veiliger gemaakt.
* Twee rotondes verdwijnen om plaats te maken voor een kruising die is voorzien van een verkeersregelinstallatie. Het gaat om de rotondes Oostergouw/De Factorij en Zwaagmergouw/Nieuwe Steen. Hier is een rotonde op termijn niet afdoende voor de verkeersafwikkeling.

* De kruising Van Dedemstraat/Maelsonstraat wordt gereconstrueerd tot voorrangskruising.

* Op een aantal plekken wordt de doorgaande route gewijzigd. Dit speelt op de kruisingen Oostergouw/IJsselweg, Dinkelweg/Maasweg/Grevelingenweg, Keern/Westfriese Parkweg, Zwaagmergouw/Berkmergouw (in uitvoering).

BIJLAGE 2 - DE VOORGESTELDE PLANNING

Foto: Marcel Rob

2008
Dorpsstraat inrichten als 30+/50-gebied Voorrang voor fietsers op de rotonde Grevelingenweg/Oosterscheldeweg Veilige oversteek IJsselweg/Kloosterhout Wijziging doorgaande route Oostergouw/IJsselweg Aanleg rotonde IJsselweg/Dinkelweg

2009
Koewijzend, Bangert en Westerblokker inrichten als 30+/50- gebied Wijziging doorgaande route Dinkelweg/Maasweg/Grevelingenweg

2010
Aanleg rotonde Zwaagmergouw/Blokmergouw

2013
Aanleg rotonde Zwaagmergouw/Dorpsstraat

2014
Veilige fietsoversteek Oostergouw/Nieuwe Steen

2016
Verkeersregelinstallatie op kruisingen Oostergouw/Factorij en Zwaagmergouw/Nieuwe Steen

2020
Aanleg rotonde op kruising Zwaagmergouw/Poortwachter

Gedurende de gehele periode worden als onderdeel van groot onderhoud ontbrekende fietsstroken aangelegd (Geldelozeweg, Maelsonstraat, Hoge Vest, Noorderveemarkt, Het Erf/Porder, Berkmergouw, De Opgang/De Lange Akker, Factorij, Kloosterhout, Rijnweg, Scheldeweg, Volkerakweg, Haringvlietweg en Diezeweg).
Dit geldt ook voor maatregelen om de snelheid van 50 terug te dringen naar 30 km per uur (Beurtschip, Postiljon, Krijterslaan en Kolenbergstraat.