NMa werkt aan betere webinformatie voor energieconsument
07-15 / 18-06-2007
De kwaliteit van vergelijkingssites voor elektriciteit en gas is sinds
de liberalisering van de energiemarkt in 2004 aanzienlijk verbeterd en
blijft nu stabiel. Dit concludeert de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) in haar jaarlijkse onderzoeksrapport naar
prijsvergelijkers.De kwaliteit van vergelijkingssites voor
elektriciteit en gas is sinds de liberalisering van de energiemarkt in
2004 aanzienlijk verbeterd en blijft nu stabiel. Dit concludeert de
Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in haar jaarlijkse
onderzoeksrapport naar prijsvergelijkers. Dit onderzoek maakt
onderdeel uit van een serie aan maatregelen die de NMa neemt om de
transparantie op de energiemarkt te verbeteren. Pieter Kalbfleisch,
voorzitter van de Raad van Bestuur van de NMa: Een goede werking van
de energiemarkt begint bij een eerlijke en transparante
informatievoorziening aan de consument.
Als het gaat om de vergelijkingssites kan de consument deze met een
gerust hart raadplegen, aldus de NMa. De websites worden jaarlijks
getoetst op vier aspecten: correctheid, volledigheid,
onafhankelijkheid en transparantie. Uit het vandaag gepubliceerde
onderzoeksrapport blijkt dat de kwaliteit van vergelijkingssites,
evenals vorig jaar, goed is. Wel is door de toegenomen complexiteit op
de energiemarkt de correctheid en volledigheid iets afgenomen. Deze
complexiteit wordt veroorzaakt doordat meerdere soorten producten
zoals vaste prijs contracten worden aangeboden. Ook wordt via meer
wederverkoopkanalen energie aangeboden. De toenemende complexiteit
heeft tot gevolg dat het belang van vergelijkingssites voor de
consument toeneemt.
Dit jaar is de NMa ook gestart met een onderzoek naar de informatie op
de websites van de energiebedrijven zelf. De Directie Toezicht Energie
(DTe) van de NMa nam de afgelopen maanden zon 32 websites van
energieleveranciers en wederverkopers onder de loep. Hierbij is met
name onderzocht of de tariefinformatie volledig is. Dat wil zeggen dat
het voor een consument duidelijk moet zijn welke bijkomende kosten
zoals energiebelasting hem in rekening worden gebracht voor het
afnemen van elektriciteit en gas. Kalbfleisch: We vinden uniforme en
volledige prijsvermelding, zoals nu ook in de reisbranche wordt
afgedwongen, een belangrijke pijler in het herstel van het
consumentenvertrouwen in de energiemarkt.
De NMa constateert dat tijdens het onderzoek de informatie op sommige
sites al is verbeterd, maar dat andere sites nog wel wat te wensen
overlieten. Daarnaast dienen de energieleveranciers meer aandacht te
geven aan hun informatie over opzegvergoedingen. Informatie over de
opzegvergoeding dient voor de consument duidelijk kenbaar te zijn en
mag niet worden weggemoffeld in de kleine lettertjes.
De bedrijven krijgen van de toezichthouder tot half juli van dit jaar
de tijd om de nodige verbeteringen door te voeren op hun websites.
Mocht dit niet naar behoren gebeuren, dan kan de NMa maatregelen
nemen.
Beide onderzoeken passen in een serie maatregelen die de NMa neemt om
de transparantie op de energiemarkt te verbeteren. Uit een
grootschalig consumentenonderzoek dat de NMa vorig jaar uitvoerde
bleek dat de consument de energiemarkt nog als onvoldoende transparant
ervaart. Men heeft vooral behoefte aan beter vergelijkbare informatie
over de prijs en kwaliteit van de verschillende energieaanbieders. Ook
werd duidelijk dat de consument meer wil kunnen vinden over zijn
rechten en plichten bij het overstappen van energieleverancier.
Andere maatregelen van de NMa gericht op het verbeteren van de
transparantie in de energiemarkt zijn: het inzichtelijk maken van de
kwaliteit van de klachtenafhandeling van de energieleveranciers en de
tijdigheid van facturering. Bovendien besteedt de NMa veel aandacht
aan het verstrekken van praktische informatie over de rechten en
plichten van een energieconsument via de website van ConsuWijzer.
Het onderzoeksrapport over de kwaliteit van vergelijkingssites is te
vinden op de websites van de NMa en ConsuWijzer. Ook vindt de
consument hier praktische tips voor het gebruik van vergelijkingssites
voor elektriciteit en gas.
Onderzoeksrapport
Eindrapport onderzoek prijsvergelijkers
2007
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)