Corvette Racing op GT1-podium in 24-Uursrace van Le Mans
(6/18/2007)
Voor het achtste achtereenvolgende jaar is Corvette Racing op het
podium geëindigd van de 24-Uursrace van Le Mans, de zwaarste
lange-afstandswedstrijd in de autosport. In de 75^e editie van de
Franse klassieker finishte de equipe Ron Fellows/Johnny OâConnell/Jan
Magnussen als tweede in de LM GT1-categorie, in dezelfde ronde als de
winnende Aston Martin.
De Compuware Corvette C6.R van het Canadees-Amerikaans-Deense
rijdersteam had een technisch probleemloze wedstrijd, ondanks het rond
de klok slopende sologevecht met de in overtal zijnde Aston Martins.
De eindsprint van Ron Fellows om de leidende Aston Martin nog te
kunnen verslaan, werd gedwarsboomd door de wedstrijdleiding, die zich
door de barbaarse weersomstandigheden zag genoopt om de race te
neutraliseren.
âZonde van die interventie,â zei Johnny OâConnell, âwant we liepen de
achterstand op de koploper in, keerden terug in dezelfde ronde en
haalden per ronde zoân 20 tot 30 seconden van hun voorsprong af.
Jammer ook voor het publiek, want de strijd in LM GT1 was als vanouds
het felst; wat was er mooier geweest dan een duel om de zege tot aan
de eindstreep!â Helaas, door de inzet van de âsafety carâ werd dat
klapstuk de meer dan 250.000 toeschouwers onthouden. Zodoende ging ook
de winnende strategie van Corvette Racing uit de afgelopen jaren niet
op: de concurrentie voortdurend opjagen en in de eindfase toeslaan.
Bovendien moest de equipe het karwei klaren zonder ruggesteun, want al
in het tweede uur verloor het team de andere C6.R van de equipe Oliver
Gavin/Olivier Beretta/Max Papis; deze viel stil met een gebroken
aandrijfas. âEen flinke tegenvaller,â wist Jan Magnussen. âWe waren
bijna de gehele race op onszelf aangewezen en moesten continu druk
zetten om de tegenstanders een hoog tempo op te leggen. Daarbij waren
de Astons in rechte lijn sneller dan wij. We hoopten dus op slecht
weer om dat snelheidsverschil te compenseren. Maar âs nachts bleef de
hemel helder en de verwachte regenval kwam voor ons te laat.â
Toen het Circuit de la Sarthe in de middag van de tweede dag eindelijk
werd geteisterd door hoosbuien, rekende Corvette Racing aan de hand
van de rondetijdenverschillen tussen de Aston Martin aan kop en de
achtervolgende Corvette uit hoe lang het nog zou duren voordat de
Amerikaanse auto de koppositie kon overnemen. Ron Fellows: âHet goede
nieuws was uiteraard dat we slechts routinepitstops hoefden uit te
voeren. De auto gaf ondanks onze inhaalrace geen krimp en reed
fantastisch. Daartegenover stond de langdurige neutralisatie in de
eindfase. Die tijd werkte in ons nadeel en liet de koploper weer op
adem komen. De resterende tien minuten racen tot de finish waren voor
mij natuurlijk te kort om de beslissing te forceren. Maar gezien de
omstandigheden mogen we eigenlijk heel tevreden zijn met dit
podiumresultaat. En zesde worden in het algemeen klassement tussen de
veel snellere prototypen is uiteraard heel sterk!â
AutoRai