De ontvangst in de feesttent ter gelegenheid van de opening van de
Betuweroute
Toespraak | 16-06-2007 | Barendrecht | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Hartelijk welkom op het openingsfeest van de Betuweroute. Heel fijn
dat u hier allemaal wilt zijn, in het bijzonder ook onze buitenlandse
gasten. Ik geloof dat ik niet overdrijf als ik zeg dat we vandaag een
historisch moment meemaken; vergelijkbaar met de opening van de
Afsluitdijk 75 jaar geleden of de afronding van de de Deltawerken. Ik
denk dat mijn voorgangers zich toen ongeveer hetzelfde hebben hebben
gevoeld zoals ik me vandaag voel: trots en doordrongen van het belang
van dit stuk infrastructuur.
Zo in de feeststemming zou je bijna vergeten waar het om gaat. Want
niet de bruiloft is het belangrijkste, maar het huwelijk. Of vertaald
naar de Betuweroute: het gaat niet om de opening, maar om het gebruik.
Dat moeten we niet uit het oog verliezen. Het goederenvervoer per
spoor is in Nederland sinds de start van de aanleg in 1996 al
verdubbeld. Vóór 2020 valt een nieuwe verdubbeling te verwachten. Met
de Betuweroute kunnen we die groei voor een flink deel opvangen. Het
is haast niet voor te stellen wat het zou beteken als al dat transport
over de weg zou moeten. Toegegeven, er is eerst een ingroeijaar, maar
de diverse vervoerders hebben aangegeven zéér geïnteresseerd te zijn
in het gebruik van de lijn. Ik denk dus dat het over twee jaar een
drukte van belang is. Het goede is nieuws is natuurlijk ook dat de
Betuweroute de bestaande spoorlijnen ontlast. Het goederenvervoer zal
het personenvervoer nu veel minder in de weg zitten. Ook neemt het
goederenvervoer dóór steden veel meer af. Dit betekent dus dat de
Betuweroute ook voor de burgers een mooie stap voorwaarts is. Kortom,
het goederenvervoer per spoor is klaar voor de toekomst!
Op een dag als vandaag ontkom je er natuurlijk ook niet aan om even
terug te blikken. Sinds de eerste voorzichtige plannen in 1989, staat
de spoorlijn stevig op de Nederlandse agenda. Onwrikbaar, mag ik wel
zeggen. Zowel de politiek als de burgers vormden al snel hun mening,
en die was soms niet mals. De emoties liepen bij tijden hoog op. Maar
in die kritiek kun je ook grote betrokkenheid zien. Alle vragen die
zijn gesteld en alle acties die zijn ondernomen hebben het project
gevormd tot wat het is: een goed ingepaste en bijzonder functionele
goederenspoorlijn. Alle kritiek is de Betuweroute dus uiteindelijk ten
goede gekomen. What doesn't kill you makes you stronger, zeggen we dan
in goed Nederlands.
In die soms lastige omstandigheden is de leiding van de
projectorganisatie Betuweroute altijd professioneel overeind gebleven.
En dat is knap, want de uitdagingen waren groot. De modernste
technologie is toegepast, op de bovenleiding staat 25.000 Volt en het
veelbesproken Europese veiligheidssysteem ERTMS wordt op dit spoor
gebruikt. Ik wil hiervoor mijn dank uitspreken aan de Europese
Commissie, vandaag aanwezig in de persoon van vice-voorzitter Barrot,
voor hun steun hierbij, financieel en in de vorm van know-how. Dankzij
de bouw van de Betuweroute hebben we ook véél bijgeleerd over het
bouwen van tunnels in zachte grond. Dat heeft alles bij elkaar heel
wat hoofdbrekens gekost. Mijn complimenten aan de projectorganisatie.
Dames en heren,
Ik zei al blij te zijn met zoveel buitenlandse gasten: Monsieur
Barrot, Herr Hennerkes, Herr Leuenberger, ambassadeurs, de
directieleden van de Deutsche Bahn. Uw aanwezigheid onderstreept
namelijk het internationale karakter van de Betuweroute. Ik roep elke
keer `het is méér dan 160 kilometer Nederlands spoor'. Want de lijn is
ook en vooral onderdeel van een paar belangrijke internationale
transportcorridors. Natuurlijk denk ik dan aan de corridor
Rotterdam-Genua. Met de opening van de Lötschbergtunnel in
Zwitserland, eerder deze week en met de opening van de Betuweroute
vandaag, zijn weer twee belangrijke mijlpalen op dit traject bereikt.
Samen met Italië, Zwitserland en Duitsland werken we er aan om die
corridor zo sterk mogelijk te maken. Maar ik denk ook aan het vervoer
in de richting van Oost-Europa, naar al die nieuwe landen die de
Europese Unie komen versterken. Ook op die verbinding, zal de
Betuweroute goede diensten bewijzen.
Dames en heren, er is veel te zeggen over het internationale
perspectief van de Betuweroute. De Duitse staatssecretaris van
Verkeer, de heer Hennerkes, zal daar zo meteen ook nog het nodige over
zeggen. Maar voordat ik hem het woord geef, heb ik voor iemand in deze
zaal nog een verrassing in petto. De Betuweroute is van niemand in het
bijzonder, maar toch iets meer van sommige mensen dan van anderen. En
dan noem ik vandaag de heer Patrick Buck, al vijftien jaar werkzaam
voor de Betuweroute en al tien jaar directeur van de
projectorganisatie.
Het is vast niet gemakkelijk geweest om verantwoordelijk te zijn voor
de aanleg van de Betuweroute. Dat kost bloed, zweet en tranen. Soms
moet je risico's nemen om voortgang en vernieuwing te stimuleren. En
bij een project zo groot als de Betuweroute, moet je ook altijd het
evenwicht bewaren tussen resultaatgericht werken en de publieke
verantwoordelijkheid. Maar u, mijnheer Buck, hebt altijd veel oog
gehad voor de maatschappelijke kant van de realisatie en de emoties
die de aanleg opriep. Door continu in te zetten op tijdig en helder
communiceren met bewoners en andere betrokken partijen, onderving u
veel problemen. De transparantie en de integriteit waarmee u dit
project gemanaged hebt, is bewonderenswaardig. Dat leverde de
Betuweroute zowel een goede rapportcijfer op voor de projectbeheersing
als voor de financiële huishouding. En dat laatste is ook niet
onbelangrijk.
Meneer Buck,
De Betuweroute heeft u vast een paar grijze haren bezorgd en wat
slapeloze nachten gekost. Maar wat moet het mooi zijn om hier vandaag
te staan, en te zien dat de lijn nu open gaat. Daar mag u echt heel
trots op zijn. En ik vind het ontzettend mooi om u vandaag, bij de
officiële opening van de Betuweroute, te kunnen vertellen dat het Hare
Majesteit de Koningin heeft behaagd om u te benoemen tot Ridder in de
Orde van Oranje-Nassau. Komt u alstublieft naar voren!
Ik heb u eerder al gewezen op het Europese belang van de Betuweroute
en ik kan nu tot mijn grote genoegen de heer Hennerkes aankondigen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat