Nationale Distributiedag
Toespraak | 14-06-2007 | Rotterdam | Secretaris-Generaal Wim Kuijken
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
ames en heren,
Over twee dagen opent minister Eurlings de Betuweroute. Een
goederenspoorlijn van Rotterdam naar de grens met Duitsland. Lengte:
160 kilometer. Hier even verderop wordt volgend jaar begonnen met de
aanleg van de Tweede Maasvlakte. Duizend hectare bedrijventerrein aan
diep vaarwater. In 2013 moet het project worden opgeleverd. Stuk voor
stuk investeringen waarmee Nederland met vertrouwen de toekomst in kan
gaan. Over die toekomst wil ik het vandaag met u hebben.
We zien momenteel dat de wereldwijde goederenstromen door
verschillende oorzaken flink toenemen. Die ontwikkeling gaat voorlopig
nog wel even door. En daar profiteren we ook van in Nederland. Zo gek
is dat niet. Want gaat het om de internationale handel, dan zitten we
dankzij onze strategische ligging op de voorste rij. Nederland is van
oudsher een knooppunt van verbindingen. Schiphol en de haven van
Rotterdam hebben zich natuurlijk niet zomaar ontwikkeld tot mainports
van wereldformaat. Hetzelfde geldt voor transport en logistiek in het
algemeen. Die sector heeft ook een flinke groei doorgemaakt. Dat
vertaalt zich ook in een hoge werkgelegenheid. Afhankelijk van wat je
meerekent, kom je uit op zo'n 900.000 arbeidsplaatsen. Dat is nogal
wat. Ook in internationaal perspectief staan we er goed voor. Met een
arbeidsproductiviteit van 39 euro per uur behoort de sector tot de
top.
Als we de sector voor het gemak even beschouwen als een gebouw, dan
zien we vier lagen. De begane grond wordt gevormd door fysiek
transport en overslag. Op de eerste verdieping vinden we opslag en
warehousing. Op de tweede zien we de value added logistics en de value
added services. Op de derde verdieping, vinden we tenslotte allerlei
dienstverlenende activiteiten. Dan kunt u denken aan hoogwaardige
diensten in de sfeer van verzekeringen, financieringen en juridische
ondersteuning.
Volgens schattingen van onderzoekers bedroeg de toegevoegde waarde van
het hele gebouw in 2003 minimaal 20 miljard euro. Als we kijken naar
de dag van vandaag, dan is het volgens dezelfde onderzoekers
aannemelijk dat die toegevoegde waarde inmiddels al 25 miljard euro
bedraagt. Dit komt door de economische groei die we sinds die tijd
hebben gerealiseerd. Al met al bedragen waar we trots op kunnen zijn.
Dan kom ik bij de beroepsbevolking. Van de circa 900.000 mensen in
transport en logistiek, werken er zo'n 250.000 in het fysieke
transport en overslag, zo'n 100.000 in warehousing, zo'n 200.000 in de
value added logistics en 40.000 in de value added services. De
onderzoekers zijn er nog niet helemaal over uit, maar de hoogwaardige
dienstverlenende activiteiten zijn goed voor nog eens 100.000 tot
350.000 banen.
Nog even iets over die cijfers. Jaren geleden ben ik afgestudeerd als
vervoerseconoom. Ik herinner me dat het een hele toer was om cijfers
echt hard te maken. Op het gebied van logistiek is dat op onderdelen
vandaag de dag ook nog het geval. Dat is zonde. Logistiek mag geen
containerbegrip zijn. Het moet duidelijk zijn wát de groei is geweest,
hoe groot nu de toegevoegde waarde is, hoe innovatief de sector is
enzovoorts. Met feiten vergroten we het draagvlak pas echt. VenW wil
graag snel cijfers ontwikkelen en we maken daarbij graag gebruik van
NDL en de organisaties die daarom heen staan.
Wat in elk geval wel een feit is: er is ruimte voor nog meer
hoogwaardige ondersteunende activiteiten; vooral aan de bovenzijde van
het gebouw. Met maatwerk in supportdiensten en slimme innovatieve
toepassingen zijn we als Nederland nog beter in staat om de regie te
voeren over mondiale goederenstromen. Wat mij betreft heb is er dan
sprake van een goede vorm van supply chain management. Bovendien
kunnen we zo duurzaam groeien zonder meer druk op de omgeving - milieu
en ruimte - te leggen. Daar kom ik zo op terug.
De vraag dringt zich natuurlijk op waarom je voor Supply Chain
Management uitgerekend in Nederland moet zijn. Ik geef u twee redenen.
In de eerste plaats vanwege onze strategische ligging Dat is volgens
mij een uitstekende plek voor een regisseur. In de tweede plaats -
maar niet minder belangrijk - beschikken we in Nederland over een
hoogopgeleide, gemotiveerde en productieve beroepsbevolking. Dat weet
u, dat weet ik. En dat weten ze aan de andere kant van de wereld
gelukkig ook.
Het vorige kabinet heeft zijn ambities op dit gebied verwoord in de
Beleidsbrief Logistiek en Supply Chains. Die brief is afgelopen zomer
naar de Tweede Kamer gestuurd en positief ontvangen. Daarin wordt
benadrukt dat we door verder te groeien in hogere
toegevoegdewaardediensten rond Supply Chain Managent meer rendement
kunnen halen uit transport en logistiek. Daarmee bewijzen we de
toekomst van onze economie een grote dienst. Maar dat is natuurlijk
niet het enige wat telt voor de toekomst. Het gaat ook om het
stimuleren van duurzame ontwikkelingen. We moeten profiteren van de
wereldwijd toenemende goederenstromen zónder dat natuur en milieu
verder onder druk komen te staan.
Duurzaamheid is cruciaal voor het maatschappelijk draagvlak, maar
vooral ook voor de toekomst van onze planeet. Het is in dit verband
goed om te melden dat de minister op 26 juni het startschot zal geven
voor het Innovatieprogramma Duurzame Logistiek. Dit is een
VenW-subsidieprogramma ter waarde van zo'n 25 miljoen euro, bedoeld om
het vervoer efficiënter te maken zodat het aantal voertuigkilometers
omlaag kan en de uitstoot afneemt. Dit doen we samen met verladers en
vervoerders. Ik heb hoge verwachtingen van de inzet van de logistieke
sector op dit punt. Ik ga er van uit dat we samen met het
bedrijfsleven een compacte, slimme en zuinige logistieke keten weten
te realiseren.
Als overheid willen wij ook werken aan een ondernemersklimaat waarin
nieuwe initiatieven ruim baan krijgen. We willen ook zorgen voor
voldoende bedrijventerreinen, goede infrastructuur, betaalbare
woningen en voldoende recreatiemogelijkheden. Deze doelen maken ook
onderdeel uit van het Urgentieprogramma Randstad, het UPR. Ik kom daar
zo op terug.
Dames en heren,
Het zal duidelijk zijn: ik houd u vandaag voor dat we meer kunnen
verdienen aan onze vervoersfunctie. U bent als ondernemer als eerste
aan zet om dat profijt te verzilveren. U staat daar echter bepaald
niet alleen voor. Sterker nog: de overheid wil een rol spelen om u
daartoe in staat te stellen.
We gaan natuurlijk op volle kracht door met de uitvoering van de Nota
Mobiliteit, met de daarin vastgelegde aanleg van infrastructuur en met
de invoering van de kilometerbeprijzing. De vaart moet er in blijven.
We zijn er van doordrongen dat een goede infrastructuur uiterst
belangrijk is voor het economisch functioneren van Nederland.
Professor Van Vliet had ons daar vorige week in de Volkskrant echt
niet op hoeven te attenderen.
Veel ontwikkelingen die ik hier aan de orde stel vinden plaats in de
Randstad. Het is nu eenmaal een feit dat hier de meeste mensen wonen
en de meeste bedrijven gevestigd zijn. Bovendien liggen hier onze
mainports. Het is hier druk en vol in de Randstad. Dat maakt dat het
passen en meten is. Ik ben dan ook blij met het Urgentieprogramma
Randstad dat onder leiding staat van minister Camiel Eurlings. Ik heb
er vertrouwen in dat wij de komende tijd flinke slagen kunnen maken,
bijvoorbeeld op het gebied van ontbrekende infrastructuur en openbaar
vervoer.
Het kabinet wil dat de Randstad zich uiteindelijk ontwikkelt tot een
duurzame en concurrerende Europese topregio. Daartoe zal, als
onderdeel van het UPR, gewerkt worden aan een inhoudelijk
langetermijnconcept voor de Randstad. Daarin worden meerdere, voor de
concurrentiepositie van de Randstad relevante functies waaronder de
kennisfunctie, nader belicht. Lange en korte termijn worden zo
verbonden in het UPR.
Daarnaast zal het u bekend zijn dat het nieuwe kabinet streeft naar
een overheid die dienstverlenend is. Een overheid ook, die
terughoudend is met regelgeving. Ik kan u verzekeren dat u dat gaat
merken. Bijvoorbeeld aan de Commissie Noordzij die in opdracht van de
ministers van VenW en EZ het vergunningstelsel gaat doorlichten.
Verder wil de overheid bijdragen aan het optimaliseren van logistieke
ketens.
Dat uit zich dat in de rondetafelgesprekken die de minister voert met
diverse vertegenwoordigers uit de markt. Samen stellen we daarin vast
waar de belangrijkste kansen en knelpunten liggen. Een mooi voorbeeld
van wat dit Kabinet bedoelt met het aangaan van een maatschappelijke
dialoog. Mede op die wijze kan de overheid u zo veel mogelijk helpen
belemmeringen weg te nemen en de dienstverlening te verbeteren. Daarom
gaan departementen gericht samenwerken. We gaan beginnen met
verbeteringen op het gebied van douane- en belastingzaken. De nieuwe
Europese regels bieden kansen voor het stroomlijnen en vereenvoudigen
van procedures. Door daar snel en adequaat op in te spelen, kunnen we
er als Nederland van profiteren. Zo hebben we dat ook gedaan met de
invoering van de nieuwe regelgeving op het gebied van security. De
Nederlandse scheepvaart en de havens hebben toen samen met de overheid
snel gereageerd op veranderingen op dit terrein. Dat heeft onze
concurrentiepositie geen windeieren gelegd.
De Commissie van Laarhoven heeft vorige jaar aangegeven dat we in
Nederland op het gebied van logistieke innovatie niet voorop lopen.
Het Kabinet speelt op die signalen in en wil innovaties zoveel
mogelijk bevorderen.
De Commissie wordt gevormd door toonaangevende verladers en
vervoerders, en werkt samen met de overheid om logistieke innovatie
een impuls te geven. Er zijn door de Commissie consortia gevormd die
concrete innovaties uitwerken op het gebied van virtuele inklaring van
goederen en innovaties op het gebied van ICT. Voor het maatschappelijk
draagvlak is het van groot belang dat er aansprekende concrete
voorbeelden worden aangedragen die ook werkelijk door de markt worden
gedragen.
De overheid probeert de voorwaarden te scheppen maar de toekomst van
logistiek hangt voor een belangrijk deel af van het ondernemerschap
binnen de sector zelf.
Dames en heren,
In het begin van mijn betoog stelde ik dat Nederland van oudsher een
knooppunt van verbindingen is. Door de geschiedenis heen hebben wij
handel gedreven met landen over de hele wereld; en met succes. Nu komt
de wereld opnieuw langszij met soms andere landen zoals China en
India. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat we niet opnieuw
kunnen profiteren. Sterker nog: de mondiale ontwikkelingen bieden
volop kansen.
VenW wil daarbij uw actieve en voorwaardenscheppende partner zijn.
Groei én duurzaamheid zijn onze doelen. Zo werken wij met elkaar aan
een toekomst waarin Nederland blijft meetellen!
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat