Ingezonden persbericht
Persbericht
18 juni 2007
Nederlanders handelen thuis en op kantoor steeds milieubewuster
Nederlanders gaan thuis en op kantoor bewust om met het milieu. Dat blijkt uit een Europees onderzoek uitgevoerd door printerfabrikant Lexmark. 75 procent van de Nederlanders beschouwt zichzelf als 'milieuvriendelijk'. In Europa ligt dat percentage iets lager, namelijk op 72 procent.
Om energieverspilling tegen te gaan zegt driekwart van de ondervraagden de computer 's avonds geheel uit te schakelen. In het 's nachts uitzetten van radio's en tv's is Nederland met 71 procent koploper binnen Europa. De gemiddelde Europeaan scoort 54 procent.
Ook op het gebied van afvalrecycling thuis scoren Nederlanders goed. Zo zegt 48 procent van de Europeanen thuis op afvalscheiding te letten tegen 51 procent van de Nederlanders. De cijfers voor het hergebruik van papier op kantoor liggen iets hoger: 60 procent voor Europa, 67 procent voor Nederland. Deze resultaten tonen aan dat er niet alleen in het huishouden, maar ook in het bedrijfsleven bewust omgegaan wordt met het milieu.
Uit het onderzoek blijkt dat vooral 50-plussers de 'groene revolutie' het meest ondersteunen. 67 procent van de 50-plussers zou papier hergebruiken, terwijl dit in de leeftijdscategorie van 18- tot 24-jarigen slechts 56 procent bedraagt. Uit een vergelijking tussen de verschillende beroepen blijkt tevens dat advocaten het meest milieubewust zijn. Op het vlak van papierrecycling scoren de advocaten met 67 procent het beste, tegenover 55 procent in de financiële sector.
"We zijn blij te lezen dat het milieubewustzijn bij de mensen aanwezig is," zegt Danny Molhoek, Country Manager Benelux van Lexmark. "Toch is er nog duidelijk ruimte voor verbetering. Je radio, tv of pc volledig uitzetten is tenslotte maar een kleine moeite. Papier recyclen op kantoor is een gewoonte, die onder andere door het management gestimuleerd kan worden. Wij proberen hier een bijdrage aan te leveren en kozen 'Print Less' als slogan. Lexmark zal ook naar de toekomst toe milieuvriendelijkheid blijven aanmoedigen."
In opdracht van Lexmark voerde het studiebureau Ipsos het onderzoek uit in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk en Polen. In totaal werden 4.602 mensen uit verschillende regio's en met een verschillende professionele achtergrond ondervraagd via een online enquête.
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over Lexmark
Lexmark International, Inc. (NYSE: LXK) ontwikkelt, produceert en levert diverse print- en imagingoplossingen voor bedrijven en particulieren. Met een uitgebreide waaier aan toegankelijke, betaalbare en zeer betrouwbare printproducten en -diensten, zorgt Lexmark ervoor de productiviteit en printkwaliteit te verhogen zowel op de werkvloer als voor de thuisgebruiker. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 13.000 werknemers en is actief in meer dan 150 landen. Lexmark streeft steeds naar milieuvriendelijke printoplossingen. Lexmark boekte in 2006 een omzet van 5,1 miljard dollar.
Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met:
NL: LEWIS - Global Public Relations BELUX: CALLIOPE'S
Maud Geerbex Anke Santens
Tel: +31 (0) 40 235 4600 Mobile : +32 (0) 496 94 49 89
Fax: +31 (0) 40 235 4601 E-mail :anke@calliopes.be
E-mail: maudg@lewispr.com www.calliopes.be
www.lewispr.com
Voor meer informatie over Lexmark kunt u contact opnemen met:
Peggy Op de Beeck
Tel: +32 (0)2 716 74 47
E-mail: podebee@lexmark.com