Bijna kwart beroepsbevolking wil andere invulling functie
18.06.2007 / 12:16 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Manpower uitzendorganisatie
Manpower uitzendorganisatie
PERSBERICHT
Bijna kwart van de Nederlandse beroepsbevolking wil andere invulling functie
Diemen, 18 juni 2007 - In het kader van de nieuwe wervingscampagne 'ikwilhetanders.nl' van
Manpower Professional om nieuwe collega's aan te trekken, heeft Intelligence Group
onderzoek gedaan naar wat de werkzame beroepsbevolking anders zou willen in het werk of
bij de invulling van het werk. Hierbij geeft 22% aan een andere invulling van de functie
te willen.
Het onderzoek is gehouden onder ruim 900 werkende mensen in opdracht van Manpower
Professional.
Top 3 'Ik wil het anders'
Op de vraag 'Wat zijn voor jou de drie belangrijkste punten die je anders zou willen op je
werk of bij de invulling van je werk?' komt de volgende Top 3 van antwoorden:
1. Een andere invulling van de huidige functie (22%)
2. Een andere beslissingsstructuur binnen de organisatie (18%)
3. Andere arbeidsvoorwaarden (17%)
Inhoudelijke verandering
Opvallend is dat men vooral inhoudelijk veranderingen ambieert. Voor 22% zit dat in de
huidige functie. Tevens geeft 14% aan het liefst een geheel andere functie te willen
vervullen. Dit sluit aan bij de onlangs gepubliceerde bevindingen dat de inhoud van het
werk voor de Nederlandse beroepsbevolking significant belangrijker is geworden.
Wat kunnen werkgevers doen?
De werkzame beroepsbevolking wil nogal wat punten anders in het werk of bij de invulling
daarvan. Voor werkgevers ligt hier dan ook een uitdaging in het binden van de werknemers.
Naast de inhoud van het werk, zijn de punten die men graag anders wil grofweg in te delen
in 4 categorieën die binnen de beïnvloedingsruimte van de werkgever liggen.
Leidinggeven: in deze categorie zijn de beslissingsstructuur en 'de baas' punten die voor
de werknemers nog anders kunnen. Door als werkgever (of als baas!) op dit gebied
veranderingen aan te brengen in samenspraak met de werknemers, kan een hogere mate van
tevredenheid op het werk bewerkstelligd worden.
Arbeidsvoorwaarden: voor werkgevers is dit een uitermate belangrijk punt in het binden van
de werknemers. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het dan ook verstandig om in te spelen
op de gewenste arbeidsvoorwaarden. Hierbij kan gedacht worden aan het instellen van
flexibele werktijden, het verbeteren van de work-life balance, maar ook aan het aanbieden
van leaseauto's. Wanneer de respondenten open gevraagd wordt wat zij anders willen in het
werk, worden bovendien het salaris en het verminderen van de werkdruk veelvuldig genoemd.
Quick wins: hierbij moet gedacht worden aan een aantal relatief eenvoudige punten ter
verandering, zoals betere koffie, goede catering en een lekkere lunch. Dit zijn 'quick
wins' voor de werkgever in het binden van haar werknemers.
Locatie: De kantoorruimte, bereikbaarheid en werkplek zijn in deze categorie
aanknopingspunten voor de werkgever in het binden van haar werknemers. Dit sluit ook aan
bij de resultaten van de open vraagstelling, waar een groot gedeelte van de respondenten
'betere kantoorvoorzieningen, zoals meubilair, apparatuur, ICT e.d.'als punt noemt die
men anders wil.
Manpower Professional
Manpower Professional in Nederland bemiddelt ervaren hoogopgeleide professionals met
nadruk op de sectoren Engineering, Finance en Sales & Marketing voor lokale,
nationale en internationale ondernemingen. Manpower Professional heeft een internationaal
netwerk van 250 kantoren en werkt voor 98% van de Fortune 500.
ikwilhetanders.nl sluit aan bij de filosofie van Manpower Professional: werken met mensen
die het anders willen, authentiek zijn en die van gebaande paden durven te wijken.
Intelligence Group
Intelligence Group (www.intelligence-group.nl) is een onderzoek en adviesbureau
gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Intelligence Group is in
januari 2003 opgericht met als doel om de arbeidsmarkt onafhankelijk, volledig én
actueler, breder en dieper te onderzoeken dan alle andere beschikbare onderzoeken.