Nicola Larini klimt naar 4e positie in algemeen klassement WTCC
(6/18/2007)
Dankzij de zeven punten die Nicola Larini vandaag verzamelde tijdens
de Tsjechische ronde van het World Touring Car Championship, is hij
doorgeschoven naar een 4^e positie in het rijderskampioenschap en is
hij de snelste van de voorwielaangedreven autoâs.
Dat is vandaag de belangrijkste verdienste van Chevrolet. Tevens was
er bij het team van Chevrolet sprake van enige frustratie, omdat Alain
Menu, die als 8^e finishte in Race 1 en daarom de 2^e race vanaf pole
position vertrok, een overduidelijke podiumpositie in rook op zag gaan
als gevolg van een raceongeval. Bovendien kende ook Rob Huff vandaag
een zeer ongelukkige dag.
Het team heeft nu drie weken de tijd in aanloop naar de volgende race,
het stratencircuit van het Portugese Porto, dat voor vrijwel iedereen
binnen het WTCC nieuw is en dat de Nubiraâs goed gezind zou moeten
zijn gezien de karakteristieken van de auto.
Nicola Larini (5^e/6^e): âIk ben blij dat ik opnieuw een aantal punten
heb gescoord en opgeklommen ben in het kampioenschap. In Race 1 ging
ik niet echt goed van start en ik kwam de eerste bocht door als in een
droom. Ik zag verschillende autoâs met elkaar in aanraking komen en
dook naar de binnen-kant, waardoor ik zeven posities won. Vanaf dat
moment moest ik er alleen voor zorgen dat de twee SEATs achter me
bleven om de vijfde plek zeker te stellen. De start van Race 2 verliep
een stuk beter, maar Zanardi raakte me waardoor ik een aantal plekken
terugviel. Vervolgens slaagde ik er niet echt meer in om bij Thompson
in de buurt te komen, omdat telkens wanneer ik bij hem aanhaakte, de
auto grip verloor vanwege de aerodynamica.â
Alain Menu (8^e/DNF): âDe 8e plek in Race 1 was zeker niet slecht
gezien de omstandigheden. Ik werd in de eerste bocht in de tang
genomen en kwam daar gelukkig zonder schade uit. Daarna zat ik in een
kleine groep met Nicola op kop en was het een vrij saaie race voor
mij. Naarmate de wedstrijd vorderde werd de handling van de auto
beter, waarschijnlijk vanwege de relatief zachte set-up waardoor de
banden het aan het einde van de race beter deden. In Race 2 wist ik
dat het moeilijk zou worden om het voordeel van de pole position vast
te houden, maar ik hoopte in ieder geval op een podiumpositie. Helaas
raakte Zanardi me, met als resultaat een lekke band, schade aan de
besturing en het einde van mijn race. Jammer!â
Rob Huff (20^e/NCF): âVoor mij was het een frustrerend weekend. In
beide races ging ik goed van start, maar beide keren duurde het niet
lang. In Race 1 pakte ik bij de start zoân tien posities, waardoor ik
naar een tiende plek doorstootte. Maar toen raakten een paar autoâs
elkaar en kreeg ik een tik op mijn linker voorwiel. Daarbij moet er
iets verbogen zijn, want de auto stuurde vanaf dat moment heel slecht.
Ik kon nauwelijks naar rechts sturen, waardoor mijn race voorbij was.
Hetzelfde gold voor Race 2, maar toen liet de auto me voor de eerste
keer in drie jaar tijd in de steek. De verbinding met de
versnellingsbak brak, waarschijnlijk als gevolg van het ongeluk in de
eerste race, waardoor ik zonder versnellingen zat. In de laatste ronde
ben ik na de reparatie de baan nog weer op gegaan, om te controleren
of er geen sprake was van andere schades aan mijn Nubira.â
Wayne Brannon (Executive Director Chevrolet Europe): âIk heb alle
ronden dit jaar gevolgd en het is fantastisch om hier vandaag bij het
team te zijn en de concurrentiestrijd en het enthousiasme rond het
merk Chevrolet van nabij te ervaren. Het is een grote stimulans voor
ons allemaal, voor onze dealers, onze gasten en onze klanten om de
energie van ons raceteam zelf te voelen. Ik ben zeer onder de indruk
van onze prestaties dit jaar en mijn verwachtingen voor de komende
races zijn nog hoger gespannen. Race-DNA heeft altijd deel uitgemaakt
van de geschiedenis van Chevrolet en vormt het hart van datgene waar
we vandaag de dag voor staan. Ik verwacht dat het tevens deel van onze
toekomst zal uitmaken.â
AutoRai