Antwoorden op kamervragen van Agema over de campagne van ziekenhuizen om hun imago te verbeteren
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2774006
15 juni 2007
Antwoorden van minsiter Klink op kamervragen van het Kamerlid Agema
over de campagne van ziekenhuizen om hun imago te verbeteren
(206060715970).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht 1) dat ziekenhuizen een campagne zijn
gestart om hun imago te verbeteren?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat zijn de kosten voor deze campagne?
Antwoord 2
Het branche-imagoprogramma van de algemene ziekenhuizen kost volgens
opgave van de NVZ vereniging van ziekenhuizen, gedurende drie jaar,
circa EUR 1.000.000 per jaar. Dat komt neer op gemiddeld EUR10.000 per
ziekenhuis per jaar; een bedrag waarvoor een individuele instelling
ternauwernood één advertentie kan plaatsen. Door de krachten te
bundelen, kunnen de gezamenlijke algemene ziekenhuizen een groter
bereik creëren.
Vraag 3
Deelt u de mening dat ziekenhuizen dit geld beter kunnen gebruiken om
de zorgverlening daadwerkelijk te verbeteren?
Antwoord 3
Natuurlijk is het zaak om zo veel mogelijk geld te besteden aan de
gezondheidszorg zelf. Maar door tegelijkertijd aandacht te besteden
aan zaken die goed gaan in de ziekenhuizen, zal, volgens de NVZ, het
vertrouwen bij het publiek groter worden en groeit de motivatie binnen
de sector. En dat heeft een positief effect op de kwaliteit van de
zorg en op de belangstelling van potentiële medewerkers voor een
carrière in de branche. Aldus bezien kan ik de campagne billijken.
1) www.elsevier.nl, "ziekenhuizen werken aan imago", 22 mei 2007