Persbericht
Datum 18 juni 2007
Kenmerk 107
Amsterdam investeert in fietser
Amsterdam gaat meer fietsroutes aanleggen, meer fietsenstallingen realiseren en
blijft fietsendiefstal tegengaan. Dit zijn enkele maatregelen uit het
Meerjarenbeleidsplan Fiets 2007-2010, waarmee het college van B&W onlangs heeft
ingestemd.
Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer: "Heel veel mensen gebruiken nog steeds de auto,
ook voor korte ritten: Ruim een derde van de automobilisten gebruikt de auto voor
afstanden tot 5 kilometer. Dat is slecht voor de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid in de
stad. Door met verschillende maatregelen het fietsen te stimuleren, hopen we het aantal
autobewegingen te verminderen. Om mensen op de fiets te krijgen én te houden is het
niet genoeg om mooie fietspaden aan te leggen. We werken ook aan goede en veilige
fietsenstallingen, fietsdiefstalpreventie en verkeersveiligheid."
Doelstellingen
In het Meerjarenbeleidsplan worden twee belangrijke doelstellingen genoemd. De
gemeente streeft ernaar dat meer dan de huidige 37% van de Amsterdamse
verplaatsingen op de fiets zullen worden gedaan, maar wil dit niveau in elk geval
handhaven. Vooral de Amsterdamse jeugd fietst steeds minder, onder andere als gevolg
van gratis openbaar vervoer, zoals de OV-jaarkaart.
Daarnaast streeft Amsterdam ernaar om in 2010 hoger te scoren op tevredenheid over
Amsterdam als fietsstad. In dat jaar moeten de fietsers Amsterdam een 7,5 geven. In het
Tevredenheidsonderzoek onder fietsers in 2006 was dat een 7,0.
Onderweg
Amsterdam wil het Hoofdnet Fiets verbeteren door belangrijke onderdelen van drie routes
aan te leggen die nu nog ontbreken. Het gaat om een route voor langzaam verkeer met
een brug over het Noordhollandsch Kanaal in het stadsdeel Amsterdam-Noord, een
passage voor langzaam verkeer door het Centraal Station en een fietsbrug over de
Singelgracht in het verlengde van de Leidsegracht. Daarnaast wil Amsterdam fietspaden
aanleggen langs drukke wegen en bestaande fietspaden goed onderhouden. De
gemeente wil ook gaan experimenteren met automatische detectie voor fietsers, die
ervoor zorgt dat de verkeerslichten sneller op groen springen als een fiets nadert.
Wachttijdvoorspellers op verkeerslichten zorgen ervoor dat een fietser precies weet hoe
lang het duurt voordat het licht op groen springt. Er worden nog meer
wachttijdvoorspellers geplaatst. De al geplaatste wachttijdvoorspellers worden door
fietsers erg gewaardeerd.
Persberichten van de gemeente Amsterdam zijn ook te vinden onder: http://www.amsterdam.nl/persberichten.
Een RSS-feed is beschikbaar op het adres: http://www.amsterdam.nl/xml/latestnews.xml
18 juni 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 107 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
Stallingen
De gemeente wil vijf nieuwe bewaakte fietsenstallingen (Lockers) realiseren bij locaties
die veel publiek trekken, zoals het Leidseplein, en bij OV-knooppunten. Daarnaast zal er
ook geëxperimenteerd worden met innovatieve oplossingen voor fietsparkeren.
Voorbeelden hiervan zijn een automatische stalling (zoals die in Noord bij de pont) en
fietsenrekken met ICT-toepassingen.
Daarnaast heeft wethouder Herrema er onlangs, samen met de G4, bij de minister voor
gepleit dat de verplichting voor een berging in een nieuwe woning opnieuw in het
Bouwbesluit wordt opgenomen. Als mensen een berging hebben, dan kunnen ze hun fiets
veiliger stallen en wordt de kans op diefstal kleiner.
Ook wil de gemeente samen met de stadsdelen een pilot uitvoeren voor fietstrommels bij
woningen. In deze trommels kunnen bewoners tussen de vijf en tien fietsen stallen.
Fietsendiefstal
Onder andere door goede stallingen moet het aantal fietsdiefstallen eind 2010 met 40%
ten opzichte van 2005 zijn afgenomen (het risico dat je fiets wordt gestolen moet dalen
van 10% in 2005 tot 6% in 2010). Ook wil het college meer controle gaan uitoefenen op
de verkoop van gestolen fietsen door fietsenhandelaren. Gemeente, politie en justitie
werken nauw samen in de aanpak van fietsdiefstal.
Veiligheid
Fietsers zijn kwetsbaar in het Amsterdamse verkeer. De gemeente blijft doorgaan met het
veiliger maken van onveilige kruispunten. Voor de jongste jeugd zal de gemeente
fietscursussen met een afsluitend examen blijven organiseren.
Financiën
Voor de uitvoering van de ambities uit het Meerjarenbeleidsplan Fiets 2007-2010 is een
bedrag geraamd van in totaal 69,3 miljoen euro. Er wordt een bijdrage van de stadsdelen
en de Stadsregio Amsterdam verwacht.
Procedure
Het Meerjarenbeleidsplan Fiets 2007-2010 wordt op 12 september in de raadscommissie
besproken en op 10 oktober in de gemeenteraad.
Pb-107
Gemeente Amsterdam