Plasterk bij 40.000ste voorlichting over homoseksualiteit
14.06.2007 / 15:10 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Coc nederland
Coc nederland
PERSUITNODIGING
Amsterdam, 14 juni 2007
Plasterk aanwezig bij 40.000ste voorlichtingsles over homoseksualiteit
Minister Plasterk woont maandag 18 juni de 40.000ste voorlichtingsles over
homoseksualiteit bij. Het COC verzorgt sinds 1977 voorlichtingslessen op
onderwijsinstellingen om homoseksualiteit bespreekbaar te maken. Uit onderzoek blijkt dat
de helft van de leerlingen het klimaat op school niet geschikt vindt om uit de kast te
komen. Voorlichting blijft volgens de homobelangenvereniging onverminderd belangrijk.
De voorlichtingsgroep van COC Amsterdam verzorgt deze bijzondere les op het Amsterdamse
Nova College. Minister Plasterk wil met zijn aanwezigheid op de VMBO-school aandacht
vragen voor de kwetsbare positie van homoseksuelen en lesbiennes in het onderwijs.
Datum: maandag 18 juni 2007
Plaats: Nova College Amsterdam, Burgemeester Hogguerstraat 2 in Amsterdam
Tijd: 13.30 uur
Het COC merkt dat het steeds lastiger wordt om scholen bereid te vinden voorlichting te
mogen geven over homoseksualiteit. Uit onderzoek van de Gemeente Amsterdam in opdracht
van toenmalige wethouder Aboutaleb blijkt dat slechts één Amsterdamse
school homobeleid heeft. Schoolleidingen denken dat het niet meer nodig is, omdat de
wettelijke emancipatie van homoseksualiteit een feit is. Dat het thema onder pubers een
probleem is, is vaak niet bekend. Veel leerlingen houden hun ware geaardheid nog even
verborgen, uit angst voor vervelende reacties. Zo vindt meer dan de helft van de
leerlingen het klimaat op school niet geschikt om uit de kast te komen
De voorlichtingslessen zijn volgens COC Nederland nog steeds van groot belang om
homoseksualiteit binnen het klaslokaal bespreekbaar te maken. 'Voorlichtingslessen
leveren een belangrijke bijdrage aan de acceptatie van homoseksualiteit,' stelt
COC-voorzitter Frank van Dalen. 'Enerzijds omdat het bijdraagt aan een klimaat waar
leerlingen hun coming-out veilig kunnen beleven, anderzijds omdat tolerantie en
acceptatie op jonge leeftijd moet worden bijgebracht. Onbekend maakt onbemind.'
//////////////////////