Misleidende campagne over OV-chipkaart moet stopgezet
17 juni 2007
De Reclame Code Commissie heeft uitgesproken dat de campagne Eén kaart voor tram, trein, bus en metro voor de OV-Chipkaart misleidend is. Er is namelijk een wirwar aan kaarten. GroenLinks pleit voor één kaart, die automatisch de goedkoopste prijs berekent.
De Reclame Code Commissie beveelt aan de voorlichtingscampagne voor de OV-chipkaart onmiddellijk te stoppen. In de praktijk heeft de OV-klant voor verschillende OV-bedrijven namelijk verschillende OV-Chipkaarten nodig en is er geen sprake van 'Eén kaart voor tram, trein, bus en metro'. De OV-Chipkaart is een wirwar van kaarten én tarieven aan het worden. GroenLinks heeft hier al vaak bezwaar tegen gemaakt. In schriftelijke vragen vraagt GroenLinks staatssecretaris Huizinga de misleidende campagne stop te zetten. De campagne kan worden hervat zodra de staatssecretaris er voor zorgt dat er écht één kaart komt voor al het openbaar vervoer. Die kaart moet automatisch de laagste prijs berekenen.
Wijnand Duyvendak
Schriftelijke vragen aan staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat) van het lid Duyvendak
1. Heeft u kennis genomen van de uitspraak van de Reclame Code Commissie dd. 14 juni 2007 betreffende de campagne voor de OV-Chipkaart Eén kaart voor tram, trein bus en metro (1)
2. De Reclame Code Commissie concludeert dat de leuze Eén kaart voor tram, trein, bus en metro misleidend is omdat er (vooralsnog) sprake is van meerdere kaarten. Veel OV-bedrijven hanteren immers hun eigen kaart. De Commissie beveelt aan om niet meer op een dergelijke manier reclame te maken. Bent u het eens met deze uitspraak van de Reclame Code Commissie? Zo nee, waarom niet?
3. U heeft aangegeven, nadrukkelijker dan uw voorganger, een regierol te gaan spelen bij de introductie van de OV-Chipkaart. Bent u bereid bij alle deelnemers in het project OV-chipkaart te bewerkstelligen dat vanaf heden deze kennelijk misleidende leuze niet meer gebruikt wordt? Zo nee, waarom niet?
4. Bent u het met mij eens dat de OV-Chipkaart pas werkelijk een stap vooruit betekent voor de OV-klant wanneer er daadwerkelijk sprake is van één kaart voor alle OV-systemen, en dat dit een kaart moet zijn die voor de klant altijd automatisch de laagste prijs berekend? Zo nee, waarom niet?
5. Bent u bereid te bewerktstelligen de publiciteits campagnes pas te hervatten wanneer er daadwerkelijk sprake is van één kaart voor trein, tram, bus en metro? Zo nee, waarom niet?
GroenLinks