IP/07/843
Brussels, 15th juni 2007
Nieuw deel van het trans-Europees vervoersnetwerk voltooid: de Betuweroute
tussen Nederland en Duitsland wordt in gebruik genomen
Op 16 juni 2007 wordt de goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Duitsland in
gebruik genomen. Met een snelheid van 120 km per uur zullen goederentreinen
hun vracht over deze 160 km lange goederenspoorlijn vervoeren. Gemiddeld
zullen 160 treinen per dag de Nederlands-Duitse grens passeren, waarbij
ongeveer 37 miljoen ton goederen per jaar wordt vervoerd. "Vandaag is het
trans-Europese vervoersnetwerk weer een stap dichterbij gekomen. Mede
dankzij de bijdrage van de Europese Commissie aan dit belangrijke project
heeft zowel het spoorwegvervoer in Europa als de ontwikkeling van een regio
in het algemeen een nieuwe impuls gekregen", zei Jacques Barrot,
vicevoorzitter van de Commissie en belast met vervoer, bij de opening van de
eerste spoorlijn in Europa die alleen voor goederenvervoer is bestemd.
De Betuweroute is een conventionele geëlektrificeerde
dubbelspoorverbinding van 160 km voor goederenvervoer tussen Rotterdam
en het Europese achterland. De nieuwe spoorlijn, waarop de treinen
maximaal 120 km/u kunnen rijden, is klaar voor alle mogelijke nieuwe
ontwikkelingen (met bijvoorbeeld de nieuwste generatie van het
geharmoniseerde Europese signaliseringssysteem en de infrastructuur
voor gestapeld containervervoer).
Dankzij de grotere betrouwbaarheid en capaciteit (+52%) en de kortere
reistijd wordt de concurrentiepositie van de goederencorridor
Rotterdam-Genua^ door de Betuweroute versterkt. Goederenvervoer per
spoor wordt zo concurrerender, het marktaandeel wordt groter en in
dezelfde tijd kan twee keer zoveel vracht worden vervoerd via de
corridor Rotterdam-Genua.
De Commissie is er altijd van overtuigd geweest dat een
goederenspoornetwerk nodig is om het vervoer per spoor in Europa nieuw
leven in te blazen. Zij heeft dan ook het Betuwerouteproject vanaf het
begin gesteund met in totaal 170 miljoen euro voor studies en
werkzaamheden. Dit project was een test voor nieuwe technische,
financiële en operationele oplossingen, die nu overal in Europa kunnen
worden gebruikt. Als volgende stap zullen in de gehele corridor
infrastructuurverbeteringen en de toepassing van het European Rail
Traffic Management System worden gefinancierd.
---
De betrouwbaarheid zal naar verwachting met 26% toenemen en de
capaciteit met 52%, terwijl de reistijd 20% korter zal worden.
European Union