European Union



IP/07/843

Brussels, 15th juni 2007

Nieuw deel van het trans-Europees vervoersnetwerk voltooid: de Betuweroute tussen Nederland en Duitsland wordt in gebruik genomen

Op 16 juni 2007 wordt de goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Duitsland in gebruik genomen. Met een snelheid van 120 km per uur zullen goederentreinen hun vracht over deze 160 km lange goederenspoorlijn vervoeren. Gemiddeld zullen 160 treinen per dag de Nederlands-Duitse grens passeren, waarbij ongeveer 37 miljoen ton goederen per jaar wordt vervoerd. "Vandaag is het trans-Europese vervoersnetwerk weer een stap dichterbij gekomen. Mede dankzij de bijdrage van de Europese Commissie aan dit belangrijke project heeft zowel het spoorwegvervoer in Europa als de ontwikkeling van een regio in het algemeen een nieuwe impuls gekregen", zei Jacques Barrot, vicevoorzitter van de Commissie en belast met vervoer, bij de opening van de eerste spoorlijn in Europa die alleen voor goederenvervoer is bestemd.

De Betuweroute is een conventionele geëlektrificeerde dubbelspoorverbinding van 160 km voor goederenvervoer tussen Rotterdam en het Europese achterland. De nieuwe spoorlijn, waarop de treinen maximaal 120 km/u kunnen rijden, is klaar voor alle mogelijke nieuwe ontwikkelingen (met bijvoorbeeld de nieuwste generatie van het geharmoniseerde Europese signaliseringssysteem en de infrastructuur voor gestapeld containervervoer).

Dankzij de grotere betrouwbaarheid en capaciteit (+52%) en de kortere reistijd wordt de concurrentiepositie van de goederencorridor Rotterdam-Genua^ door de Betuweroute versterkt. Goederenvervoer per spoor wordt zo concurrerender, het marktaandeel wordt groter en in dezelfde tijd kan twee keer zoveel vracht worden vervoerd via de corridor Rotterdam-Genua.

De Commissie is er altijd van overtuigd geweest dat een goederenspoornetwerk nodig is om het vervoer per spoor in Europa nieuw leven in te blazen. Zij heeft dan ook het Betuwerouteproject vanaf het begin gesteund met in totaal 170 miljoen euro voor studies en werkzaamheden. Dit project was een test voor nieuwe technische, financiële en operationele oplossingen, die nu overal in Europa kunnen worden gebruikt. Als volgende stap zullen in de gehele corridor infrastructuurverbeteringen en de toepassing van het European Rail Traffic Management System worden gefinancierd.
---

De betrouwbaarheid zal naar verwachting met 26% toenemen en de capaciteit met 52%, terwijl de reistijd 20% korter zal worden.