AutoRai

Peugeot prepareert zich met ronderecord voor 24-uursrace

(6/4/2007)
âEen bevredigende dag werkâ, zo vatte Team Peugeot Total de officiële testdag voor de 24-Uursrcae van Le Mans (16-17 juni) samen. Dat was iets te bescheiden gesteld, want bij de enige testmogelijkheid op het Circuit de la Sarthe voordat op woensdag 13 juni de officiële trainingen beginnen, brak Sébastien Bourdais met de Peugeot 908 HDi FAP het ronderecord. Daarmee deelde het Franse team een eerste psychologisch tikje uit aan dieselconcurrent Audi, het dominante merk in Le Mans van de afgelopen jaren.

In de eindfase van twee vieruurs-testsessies op het iets ingekorte, 13,629 km lange Circuit de la Sarthe liet Sébastien Bourdais een tijd noteren van 3m26,707s, een nieuw ronderecord. De drievoudige Champcar-kampioen hechtte er niet al te veel waarde aan. âIk zette de tijd niet eens op kwalificatiebanden; belangrijker is dat de auto uitstekend aanvoelt op racerubber. De balans was subliem,â oordeelde de 28-jarige Fransman. âBij de kwalificaties kan het waarschijnlijk nog sneller. Maar uiteindelijk gaat het in Le Mans allemaal om betrouwbaarheid. Eén probleempje, een ongeplande pitstop, en je voorsprong wordt een achterstand.â

De duurzaamheid blijft vooralsnog een vraagteken voor Team Peugeot Total, dat met de 908 HDi FAP nog steeds geen 24 achtereenvolgende uren heeft volgemaakt. Sébastien Bourdais: âWe zijn er vrij zeker van dat we het twaalf uur kunnen uithouden, dus de echte race voor ons begint pas om 3 uur âs nachts, als we op de helft zijn.â

âRookieâ Villeneuve
Wereldkampioen Formule 1, Champcar-kampioen en Indianapolis 500-winnaar Jacques Villeneuve onderging in Le Mans de vuurdoop. Want de zeer ervaren Canadees had nog nimmer gereden op het Sarthe-circuit en iedere nieuwkomer moet op de testdag minstens tien ronden hebben afgelegd om te mogen deelnemen aan de 24-uursrace. âEr is een aantal leuke bochten, vooral de snellere,â vond Villeneuve. âEen auto delen met andere coureurs â daar heb ik geen probleem mee. Waar ik wel erg aan moest wennen, is het drukke verkeer op de baan, met zoveel langzamere autoâs. Daaronder zitten coureurs die ietwat bizarre lijnen rijden. Dit zijn de dingen waar we bijzonder op moeten letten. De snelheidsverschillen kunnen behoorlijk oplopen; van enkele autoâs die ik inhaalde en passeerde leek het wel alsof ze stilstonden. Je moet bij zoân actie echt zeker weten dat ze je in de spiegels hebben opgemerkt.â

Diesel top-3
Van de 55 deelnemende autoâs kwamen er zestien uit in de snelste prototypecategorie LM P1. De diesels gaven bij de test de toon aan: vooraan de Peugeot 908 HDi van onder meer Bourdais, dan twee Audiâs R10, een Pescarolo met Judd-benzinemotor, de derde Audi R10 en de tweede Peugeot 908. Tweede snelste met benzinemotor was op de zevende plaats de Racing for Holland Dome-Judd van Jan Lammers, Jeroen Bleekemolen en David Hart. Andere voorlopige Nederlandse succesjes waren weggelegd voor Michael Vergers (Zytek), snelste in de LM P2-klasse, en Peter Kox (Aston Martin), tweede snelste in de LM GT1.