Managers zijn opgeleid om te concurreren, niet om samen te werken


HILVERSUM, 20070417 -- Deelnemen aan een netwerk van samenwerkende organisaties blijkt winstgevend. In tegenstelling tot overnames, genereren netwerken vaak toegevoegde waarde. Veel organisaties hebben al meerdere strategische samenwerkingspartners. Weinig organisaties werken volgens een gestructureerde aanpak om hun netwerk te bouwen en te managen. Zonder fundamentele kennis en principes moeten deze organisaties voor hun toekomst in een netwerk vrezen. Op 15 juni 2007 deelt Professor dr. Pieter Klaas Jagersma (Universiteit Nyenrode en VU Amsterdam) in Houten zijn kennis en ervaring met Nederlandse managers.

Samenwerken is een kwaliteit die niet veel managers is aangeleerd of van nature bezitten. De carrièreladder wordt vaak niet beklommen door het uitblinken in goed samenwerken. Dat deelnemen in netwerken van belang is blijkt wel uit de praktijk. Het aantal samenwerkingsverbanden bij zowel grote als kleine organisaties, profit als non-profit, neemt sterk toe.
Waarop beoordelen organisaties hun netwerkpartners? Wanneer moetem zij er niet aan beginnen? Hoe wordt gebouwd aan vertrouwen? Waarom rekenen veel partners zich mis in de opbrengsten? Is een netwerk te managen? En hoe gaat dat in de praktijk?

Pieter Klaas Jagersma kan als geen ander het complexe vraagstuk rond samenwerken in netwerken terugbrengen naar de essentie. Hij kijkt naar het issue van netwerken als onderzoeker, ondernemer en bestuurder. Zijn raad en ervaring blijken bij deelnemers aan het middagseminar telkens van wezenlijk belang.

Op 15 juni biedt Direction uit Hilversum nogmaals de kans om samen met Pieter Klaas Jagersma te werken aan de eigen kwaliteiten voor samenwerken. Via de website van Direction (www.management-development.com/academie) kunnen managers zich aanmelden of de programmabrochure opvragen.