Vlaamse Overheid
Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 15 juni 2007
Verdubbeling werkingsmiddelen Vlaams meldpunt Ouderenmisbehandeling
Vanaf 1 juli 2007 worden de werkingsmiddelen van het Vlaams meldpunt Ouderenmisbehandeling verdubbeld. Het meldpunt ontvangt voortaan een jaarlijkse subsidie van 100.000 euro. Dit maakt minister Vervotte bekend naar aanleiding van de Werelddag Bewustzijn Ouderenmis(be)handeling op 15 juni.
In 2006 kwamen er 437 meldingen binnen bij het Vlaams meldpunt en de steunpunten. Dit zijn er 16% meer dan in 2005. Dat het aantal meldingen in de 4 jaar dat het meldpunt werkzaam is, jaarlijks gestegen is, wijst erop dat steeds meer mensen de weg naar het meldpunt vinden. Het taboe rond ouderenmis(be)handeling wordt sinds het in werking treden van het meldpunt steeds meer doorbroken. De maatschappelijke zichtbaarheid van het meldpunt is dan ook cruciaal.
Met deze verhoogde financiering kan het Vlaams meldpunt verder een sleutelrol blijven spelen in de Vlaamse aanpak van ouderenmis(be)handeling. Als eerste aanspreekcentrum voor alle vragen rond ouderenmis(be)handeling, is het belangrijk dat de bekendheid van het meldpunt toeneemt, zodat meer mensen bereikt worden.
Bij 38% van de meldingen was een interventie vereist.
62% van de bellers vroeg advies of informatie over hoe men een - al dan niet vermoeden van een - situatie van oudermis(be)handeling kan aanpakken.
Vooral hulpverleners (35%) en familieleden (26%) doen een melding. Bij 16% van de binnenkomende meldingen trekt het slachtoffer zelf aan de alarmbel.
In eerste instantie willen mensen veelal zelf de situatie oplossen. Ze kloppen bij het meldpunt aan om advies te vragen over hoe ze dit zelf kunnen doen zonder hulp van buitenaf. Pas in een later stadium vraagt men een interventie. Opdat het meldpunt hen dan ook maximaal zou kunnen toeleiden naar de bestaande zorg en hulp, is een goede samenwerking met o.a. de provinciale steunpunten noodzakelijk. Het meldpunt zorgt ervoor dat meldingen optimaal geregistreerd en gecentraliseerd worden. Vorming, sensibilisering en deskundigheidsbevordering behoren eveneens tot de kerntaken.