DSM


Published: 08:15 15.06.2007 GMT+2 /Source: DSM N.V. /AEX: DSM /ISIN: NL0000009827

Partnerstrategie voor DSM Anti-Infectives

UITNODIGING voor CONFERENCE CALLS voor MEDIA en ANALISTEN

09.00 CET: conference call voor media
Inbelnummers: + 31 (0)20 531 58 51 (Engels) en + 31 (0)20 531 58 23 (Nederlands).

10.00 CET: conference call voor analisten
Inbelnummers: + 44 207 216 0106 (voor het Verenigd Koninkrijk) en + 31 70 304 3380 (voor overige landen).

Beide conference calls betreffen een vraag- en antwoordsessie met Jan Zuidam, plaatsvervangend voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM, en Rolf-Dieter Schwalb, CFO, over het persbericht van vandaag.

U kunt de conferenties ook live beluisteren via onze website www.dsm.com.

Partnerstrategie voor DSM Anti-Infectives

* Carve-out van de businessgroep
* Bijzondere afwaardering van ongeveer EUR 110 miljoen netto in Q2 2007


DSM maakt vandaag de resultaten bekend van de strategische studie naar zijn Anti-Infectives business. DSM heeft alle opties bestudeerd en is tot de conclusie gekomen dat de grootste waarde gecreëerd zal worden door een partnerstrategie (mogelijk met - gedeeltelijke - desinvesteringen) voor de business, in combinatie met innovatie-initiatieven en verdere herstructureringsmaatregelen om de winstgevendheid te verbeteren. DSM Anti-Infectives verwacht hierdoor vanaf 2008 een duurzame winst te kunnen rapporteren.

Om de uitvoering van deze strategie mogelijk te maken wordt de businessgroep DSM Anti-Infectives als een afzonderlijke eenheid binnen DSM gepositioneerd, waardoor het mogelijk wordt een snelle samenwerking met een partner te creëren als zich daar een waardescheppende kans voor aandient. De voorgenomen partnership met North China Pharmaceutical Corporation Ltd. (NCPC) voor het opzetten van een joint venture voor de productie en marketing van anti-infectives in China blijft een belangrijk onderdeel van deze strategie.

Tegelijkertijd zal DSM doorgaan met maatregelen om de winstgevendheid van de activiteiten van DSM Anti-Infectives structureel te verbeteren. Naast herstructurering van de business zal verdere versterking ervan plaatsvinden door de introductie van nieuwe producten en technologieën. Het doel van deze maatregelen is de winstgevendheid op duurzame wijze te verbeteren, gebruik te maken van de marktgroei in China en de business gereed te maken voor partnerships.

"We zien momenteel een positieve trend in de resultaten van DSM Anti-Infectives," zegt Jan Zuidam, plaatsvervangend voorzitter van de Raad van Bestuur van DSM. "Dat geeft ons het vertrouwen dat de maatregelen die we in het verleden hebben genomen om de winstgevendheid van deze businessgroep te vergroten vruchten beginnen af te werpen. Door de businessgroep gereed te maken voor partnerships creëren we een duurzame en winstgevende toekomst voor onze Anti-Infectives activiteiten."

Het plan opent ook mogelijkheden voor het afstoten van afzonderlijke businesses, zoals de clavulaanzuuractiviteiten. De verplaatsing van de productie van zijketens van de DSM locatie in Spanje naar China wordt voortgezet, en het is ook de bedoeling van het plan om de leidende positie in technologie te combineren met productiefaciliteiten tegen lage kosten om de marges te verbeteren en tegelijjkertijd een natuurlijke bescherming te creëren tegen koersschommelingen. De herstructureringsmaatregelen zullen in 2007 en 2008 naar schatting resulteren in het verlies van ongeveer 100 arbeidsplaatsen, terwijl er in dezelfde periode voorzieningen ter waarde van ongeveer EUR 15 - 20 miljoen na belastingen getroffen moeten worden om deze maatregelen te bekostigen.

In het tweede kwartaal van 2007 zal er ook een bijzondere afwaardering van ongeveer EUR 110 miljoen na belastingen plaatsvinden om de boekwaarde in overeenstemming te brengen met de netto realiseerbare waarde.

DSM
DSM is wereldwijd actief op het gebied van producten voor de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie, hoogwaardige materialen en industriële chemicaliën. De onderneming ontwikkelt, produceert en verkoopt innovatieve producten en diensten die bijdragen aan de kwaliteit van het leven. DSM-producten worden gebruikt in een breed scala van eindmarkten en toepassingen, zoals voedings- en gezondheidsproducten voor mens en dier, cosmetica, geneesmiddelen, auto's en andere transportmiddelen, coatings en verf, producten voor de bouw en elektrotechnische en elektronica-producten. DSM's strategie, genaamd Vision 2010 - Building on Strengths, is gericht op versnelde winstgevende en innovatieve groei van de specialty-activiteiten van de onderneming. De pijlers van deze strategie zijn marktgedreven groei en innovatie en uitbreiding in opkomende economieën. DSM heeft een jaaromzet van ruim ¤8 miljard en biedt werk aan zo'n 22.000 mensen wereldwijd. DSM behoort met veel van zijn activiteiten tot de wereldtop. De onderneming heeft vestigingen in Europa, Azië, Afrika, Australië en Noord- en Zuid-Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland. Meer informatie over DSM is te vinden op www.dsm.com