Persuitnodiging Provincie Antwerpen
-------------------------------------
Paul Van Hoeydonck schenkt kunstwerken van zijn zoon Patrick aan Provincie Antwerpen
---
De gouverneur van de provincie Antwerpen, de leden van de deputatie en de provinciegriffier hebben de eer u uit te nodigen op vrijdag 15 juni 2007 om 15 uur in zaal Turnhout van het provinciehuis ter gelegenheid van de inhuldiging van de schenking van werk van Patrick Van Hoeydonck door zijn vader Paul van Hoeydonck. Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen bij
Programma:
* Verwelkoming: Marcel De Cock, vertegenwoordiger Departement Cultuur
* toespraak door Ludo Helsen, gedeputeerde voor cultuur
* toelichting bij het werk van Patrick Van Hoeydonck: Ernest van Buynder
* receptie.
Paul Van Hoeydonck schenkt twaalf kleine werken in keramiek, porselein en brons van zijn zoon Patrick aan de kunstcollectie van het provinciehuis. De kunstwerken worden er nu permanent tentoongesteld in een vitrine in de zaal Turnhout.
Paul Van Hoeydonck schreef als fiere vader uitgebreid over zijn zoon en diens werk in het rijk geïllustreerde boek 'Patrick Van Hoeydonck' dat in 1986 bij Lannoo verscheen. Het boek is een uiting van zijn liefde voor zijn verdwenen zoon en een hulde aan diens vroegtijdig kunstenaarschap. Willy Van den Bussche leidde het boek in. De volgende alinea's zijn gebaseerd op gegevens uit dat boek om de werken uit de schenking te plaatsen.
Patrick van Hoeydonck (°1959) werd in 1984 dood teruggevonden in het bos. De laatste maanden was zijn creativiteit niet constant meer. Het morbide, in zijn werk steeds aanwezig, een nieuwsgierigheid tegenover de dood en eventueel geestelijk verder leven daarna, droeg hij meer en meer in zich. Allen rond hem hebben tot het einde gevochten, tegen zijn noodlot. Korte tijd na de dood van zijn zoon schrijft Paul Van Hoeydonck zijn boek.
Patrick Van Hoeydonck rijpte artistiek aan de zijde van zijn beroemde vader. In zijn keramiekcreaties wist hij een grote virtuositeit te bereiken. Hij inspireerde zich op de klassieke oudheid, zoals de Egyptische kunst met haar obelisken, piramides en hiërogliefen en zocht verbanden met zijn eigen denkpatronen. In tegenstrijd met zijn eigen onrust en gespletenheid zijn deze werken serene composities vol evenwichtigheid en schoonheid maar toch geladen met een intense spanning. In tegenstelling tot de werken van zijn vader realiseert Patrick Van Hoeydonck zijn werken steeds op klein formaat.
De 'zoon van' heeft hij glansrijk aan zijn laars gelapt en bewezen dat hij het 'kon'. Door intense zelfstudie en zijn begaafdheid voor alles wat met wiskunde en fysica te maken had hij zij zeer vlug de keramiektechniek en ook het bakken van porselein onder de knie. Zijn werken zijn bescheiden van afmetingen, maar indrukwekkend en monumentaal voor wie zich de moeite getroost om er niet enkel het esthetische ervan te bewonderen maar tevens de diepere boodschap te achterhalen.
Hij werkte een tijd met vegetatie-elementen, maar vreesde daarmee in de ambachtelijke decoratieve gebruiksvoorwerpkeramiek te belanden. Hij goot figuurtjes in lood, ijzer, aluminium en zilver en waagde zich schuchter aan zilverporselein. Er ontstaan wriemelende organische vegetatiewerken met embryo's en doodskoppen. Rond 1975 zal dit zoeken een uiteindelijk resultaat bereiken in zijn 'Boedha's'. De kunstenaar is dan pas zestien.
In de daaropvolgende jaren ontstaan werken in en rond de 'plantmens'serie, een symbiose tussen de natuur en het lichaam van de mens. Vader en zoon Van Hoeydonck gaan op ontdekkingstocht in Italië: Faenza, Venetië, Firenze en Bologna. Voor Venetië bleef Patrick steeds een bijzondere liefde koesteren, elk verblijf in deze irreële toverstad was een feest voor hem. Hij werkte er samen met de glasblazers van Murano.
Patrick Van Hoeydonck heeft verschillende werken gemaakt met als basis een moulage van zijn handen. In het atelier van zijn vader had hij van kleinsaf een 'objectkunstenaar' aan het werk gezien, ook geïnspireerd door het 'objet trouvé'. Hijzelf was geen 'objecteur' maar ontwikkelde een grote virtuositeit als 'mouleur'. Met slijpen, schuren, baktechnieken en glazuren of patineren, het bijeenvoegen van verschillende stukken, op het eerste gezicht zonder verband, creëerde hij fijn werk. En het element 'tijd' zal een belangrijke rol blijven spelen in zijn werk.
Patrick Van Hoeydonck maakt hoofdzakelijk sculpturale keramiek. Pegasuspaarden, klassieke zuilen en gevels, Niké's, Icarussen en het menselijk lichaam blijven de kunstenaar inspireren. Hij wil een link leggen tussen de mythologie van de antieke wereld en de 20ste eeuw. Door de jaren heen creëerde hij een uitgebreid oeuvre en waagde zich naast de sculpturale keramiek ook aan andere uitdrukkingsvormen.
Patrick Van Hoeydonck ontwierp ook juwelen in allerlei materialen, porselein, goud, zilver, ivoor, been, schelpen, pluimen en edelstenen. Een reeks sieraden noemt hij 'Zegels'. Het zijn geometrische platte vlakken met erop de 'hiërogliefen van de twintigste eeuw, ontstaan rond de jaren 1980.
De felgekleurde horizontale porseleinen bodemreliëfs 'Playtimes' en de sobere 'Facethoofden', soms in brons uitgevoerd, van Patrick Van Hoeydonck blijven duidelijk herkenbaar als landschap en als hoofd, maar moeten het voor de landschappen stellen zonder vorm van beplanting en voor de hoofden worden alle zintuigen herleid tot enkele richtpunten. Het is nu 1984 en de scheppingsdrang wordt minder en minder... het is het jaar van zijn verdwijning.
Meer info en beeldmateriaal:
* Jan Michiels: tel. 03 240 64 12,
Vanaf dinsdag 12 juni vindt u ook beeldmateriaal op onze ftp server. U kan het er af plukken volgens de instructies in bijlage.