abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
15 juni 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2007/4952 2060718100
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van het lid Duyvendak over
de veiligheidsrisico's van de Betuweroute.
1. Bent u bekend met het bericht `Betuwelijn gaat open zonder dat veiligheidsrisico's
bekend zijn'?
1. Ja.
2. Is het waar dat een onderzoek van de Nederlandse Organisatie voor toegepast-
natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) naar de veiligheidsrisico's die de
geluidsschermen met zich meebrengen vertraging heeft opgelopen en pas over een
maand beschikbaar is?
Zo ja, wat is de reden van deze vertraging?
2. Het onderzoek is in 2006 door het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid gestart.
Tijdens het onderzoek werd door zowel de brandweer als VenW geconstateerd dat vanuit
een bredere optiek naar de mogelijke hinder door geluidsschermen moest worden gekeken.
Daarnaast bestond bij betrokken partijen de behoefte om een door TNO voor de
spoorcorridor Zwijndrecht-Dordrecht recent ontwikkeld toetsingkader bij het onderzoek te
betrekken. De oorspronkelijke onderzoeksopdracht is derhalve aangepast. Aangezien de
materie complex is en landelijk speelt, duurt het onderzoek langer dan in 2006 werd
voorzien.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2007/4952
3. Vormen deze geluidsschermen een hindernis voor de hulpverleners? Is het waar dat de
brandweer door de geluidsschermen niet in staat is de etiketten (over de al dan niet
gevaarlijke inhoud van een wagon) te lezen?
3. Geluidsschermen zijn per definitie een hindernis, dus ook voor hulpverleners. Het gaat er
om of er negatieve effecten zijn voor de externe veiligheid. Op basis van de in december
2006 aan de burgemeesters gepresenteerde eerste bevindingen is geconcludeerd dat het
lopende onderzoek geen belemmering is voor de opening van de Betuwelijn.
4. Waarom is de Kamer van deze vertraging of veiligheidsrisico's niet op de hoogte
gesteld ?
4. Mijn ambtsvoorganger heeft uw Kamer op 19 december 2006 geïnformeerd over de
overeenkomst met de burgemeesters en de rol die het onderzoek hierin speelt.
5. Is het, gezien de veiligheidsrisico's, nog wel verantwoord dat de Betuwelijn op
zaterdag 16 juni 2007 wordt geopend?
5. De Betuweroute is de veiligste spoorlijn van Nederland.
6. Worden nog speciale maatregelen getroffen om de veiligheidsrisico's te ondervangen.
Zo ja welke? Zo neen, waarom niet?
6. Conform de op 15 december 2006 gemaakte afspraken zullen, indien het
voornoemde onderzoek de noodzaak tot het treffen van aanvullende maatregelen
aan de geluidsschermen aantoont, deze maatregelen aan de geluidsschermen door
het ministerie van Verkeer en Waterstaat, in goed onderling overleg met de
Gemeenten, in een landelijke beleidsmatige context worden afgewogen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat