Iveco presenteert nieuwe Daily CNG
(6/15/2007)
Op de Internationale Beurs voor Ecotechnologie, die van 18 t/m 21
april jl. in Padua (Italië) werd gehouden, heeft lveco de nieuwe
Daily CNG gepresenteerd. Iveco legt van oudsher veel nadruk op het
milieu en ook bij de ontwikkeling van de nieuwe Daily speelde dit
thema een belangrijke rol. Sinds de introductie van de aardgasmotoren
in 1998 is de Daily een voortrekker op het gebied van schone
verbrandingstechniek.
Aardgasversies af fabriek leverbaar
Iveco is een van de weinige bedrijfswagenfabrikanten die voertuigen
levert met een motor die op samengeperst aardgas loopt. Deze brandstof
wordt internationaal meestal aangeduid met de afkorting CNG, wat staat
voor âCompressed Natural Gasâ. De splinternieuwe 3,0 liter-motor van
de Daily CNG beschikt over een vermogen van 136 pk (100 kW) en
onderscheidt zich verder door een spaarzaam verbruik van de ecologisch
verantwoorde brandstof.
Het hoofdbestanddeel van aardgas is methaan, een gemakkelijk en
relatief goedkoop te winnen fossiele brandstof. Daarnaast kan methaan
worden verkregen bij de verwerking van huishoudelijk afval (biogas).
Het product biedt verder goede veiligheidsgaranties, aangezien het pas
bij zeer hoge temperaturen (> 600ºC) ontvlambaar is. Verder is het
gas lichter dan lucht, waardoor aardgasvoertuigen ook in overdekte of
ondergrondse ruimtes kunnen worden geparkeerd, mits deze goed worden
geventileerd. De samenstelling van het gas is zeer stabiel omdat de
kwaliteit niet of nauwelijks wordt beïnvloed door de bron van
herkomst. De aardgastanks zijn bestand tegen hoge temperaturen en
schokbelastingen, zodat ze beslist geen afbreuk doen aan de veiligheid
van het voertuig. De Daily CNG is standaard voorzien van vijf tanks
met een totale inhoud van 220 liter. Optioneel kan een zesde tank
worden gemonteerd, wat de totale capaciteit op 250 liter brengt.
EEV-classificatie
De Iveco Daily CNG-motor is rechtstreeks afgeleid van de dieselversie,
wat een optimale betrouwbaarheid en lange levensduur garandeert.
Aardgas is een bijzonder schone brandstof. Bij de verbranding komt
geen rook, fijnstof of stank vrij, terwijl de geluidsemissie op een
lager niveau ligt dan bij een vergelijkbare dieselmotor.
Dankzij het feit dat de emissiewaarden ruimschoots onder de limieten
liggen die door de Euro 4- en Euro 5-normen zijn voorgeschreven, wordt
de Daily met CNG-motor aangemerkt als een ecologisch verantwoord
voertuig dat volgens de Europese milieuwetgeving voldoet aan de
classificatie EEV (Enhanced Environmental Vehicle) en derhalve in
Nederland in aanmerking komt voor een subsidie van ⬠5.000,=, mits
geregistreerd >3500 kg.
Het leveringsprogramma van de Daily CNG is vooral afgestemd op
stedelijk gebruik, met name huisvuilinzameling en distributievervoer
in stad en regio. Het breed opgezette gamma omvat bestelwagens en
chassis-cabines met zowel enkel- als dubbellucht-achterassen en
verschillende wielbasisvarianten en dakhoogtes. Het maximum
totaalgewicht (GVW) varieert van 3,5 tot 6,5 ton. Vergeleken met het
voorgaande model is de keuze op het gebied van de wielbasis vergroot
en zijn thans ook chassisversies met dubbele cabine leverbaar (6+1).
Alle aardgasversies zijn herkenbaar aan het CNG-logo en het
kolibriesymbool.
Leveringsprogamma van de nieuwe Daily CNG omvat onder andere enkel- en
dubbellucht, gesloten bestelwagens en chassiscabines. De
dubbelecabinevarianten (6+1) zijn alleen leverbaar in dubbellucht
uitvoering.
Alle Daily CNG-versies zijn uitgerust met de 3,0 liter F1C CNG-motor.
Deze viercilinder met 16 kleppen en turbo beschikt, over een vermogen
van 136 pk (100 kW) en een koppel van 350 Nm. Hij is standaard
gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl vanaf
begin 2008 ook een geautomatiseerde Agile-versnellingsbak leverbaar
wordt.
De elektrische installatie is net als bij de dieselmodellen gebaseerd
op de CAN-busarchitectuur. De standaarduitrusting omvat o.a.,
elektronische startblokkering en een wisselstroomdynamo van 140 Ah.
Het optie-aanbod is even uitgebreid als bij de dieselvarianten en
omvat onder andere cruise controle, automatisch geregelde
airconditioning en snelheidsbegrenser.
De nieuwe Daily CNG betekent een belangrijke uitbreiding van Ivecoâs
lichte bedrijfswagengamma. De in mei 2006 geïntroduceerde nieuwe
Daily is met ruim 100 duizend bestellingen in een jaar buitengewoon
succesvol. Daarmee bevestigt het model zijn rol als âbest in classâ
voor alle professionals in het lichte transport over kortere afstanden
en de stedelijke distributie. De meer dan een miljoen exemplaren van
de Daily die er wereldwijd rondrijden vormen hiervan het bewijs.
Dankzij continue inspanningen op het gebied van research en
ontwikkeling is Iveco in staat om ecologisch verantwoorde motoren te
construeren, die niet alleen uitblinken in brandstofzuinigheid,
duurzaamheid en betrouwbaarheid, maar ook in geringe uitlaat- en
geluidsemissies, goede recyclingmogelijkheden en materiaal- en
energiebesparing.
Al deze aspecten komen duidelijk tot uiting in de nieuwe Daily CNG,
een voertuig dat van grote maatschappelijke waarde is, maar tevens
economische voordelen oplevert voor de klant. De aardgasmotor
resulteert namelijk in lagere brandstofkosten, terwijl ook de
beschikbare fiscale regelingen in het voordeel van deze krachtbron
werken.
Dit alles maakt aardgas tot een serieus alternatief voor de
traditionele brandstoffen, niet alleen technisch gezien, maar ook
vanuit commercieel oogpunt.
BedrijfsautoRAI