BedrijfsautoRAI

Iveco presenteert nieuwe Daily CNG

(6/15/2007)
Op de Internationale Beurs voor Ecotechnologie, die van 18 t/m 21 april jl. in Padua (Italië) werd gehouden, heeft lveco de nieuwe Daily CNG gepresenteerd. Iveco legt van oudsher veel nadruk op het milieu en ook bij de ontwikkeling van de nieuwe Daily speelde dit thema een belangrijke rol. Sinds de introductie van de aardgasmotoren in 1998 is de Daily een voortrekker op het gebied van schone verbrandingstechniek.
Aardgasversies af fabriek leverbaar
Iveco is een van de weinige bedrijfswagenfabrikanten die voertuigen levert met een motor die op samengeperst aardgas loopt. Deze brandstof wordt internationaal meestal aangeduid met de afkorting CNG, wat staat voor âCompressed Natural Gasâ. De splinternieuwe 3,0 liter-motor van de Daily CNG beschikt over een vermogen van 136 pk (100 kW) en onderscheidt zich verder door een spaarzaam verbruik van de ecologisch verantwoorde brandstof.

Het hoofdbestanddeel van aardgas is methaan, een gemakkelijk en relatief goedkoop te winnen fossiele brandstof. Daarnaast kan methaan worden verkregen bij de verwerking van huishoudelijk afval (biogas). Het product biedt verder goede veiligheidsgaranties, aangezien het pas bij zeer hoge temperaturen (> 600ºC) ontvlambaar is. Verder is het gas lichter dan lucht, waardoor aardgasvoertuigen ook in overdekte of ondergrondse ruimtes kunnen worden geparkeerd, mits deze goed worden geventileerd. De samenstelling van het gas is zeer stabiel omdat de kwaliteit niet of nauwelijks wordt beïnvloed door de bron van herkomst. De aardgastanks zijn bestand tegen hoge temperaturen en schokbelastingen, zodat ze beslist geen afbreuk doen aan de veiligheid van het voertuig. De Daily CNG is standaard voorzien van vijf tanks met een totale inhoud van 220 liter. Optioneel kan een zesde tank worden gemonteerd, wat de totale capaciteit op 250 liter brengt.

EEV-classificatie
De Iveco Daily CNG-motor is rechtstreeks afgeleid van de dieselversie, wat een optimale betrouwbaarheid en lange levensduur garandeert. Aardgas is een bijzonder schone brandstof. Bij de verbranding komt geen rook, fijnstof of stank vrij, terwijl de geluidsemissie op een lager niveau ligt dan bij een vergelijkbare dieselmotor.

Dankzij het feit dat de emissiewaarden ruimschoots onder de limieten liggen die door de Euro 4- en Euro 5-normen zijn voorgeschreven, wordt de Daily met CNG-motor aangemerkt als een ecologisch verantwoord voertuig dat volgens de Europese milieuwetgeving voldoet aan de classificatie EEV (Enhanced Environmental Vehicle) en derhalve in Nederland in aanmerking komt voor een subsidie van ⬠5.000,=, mits geregistreerd >3500 kg.

Het leveringsprogramma van de Daily CNG is vooral afgestemd op stedelijk gebruik, met name huisvuilinzameling en distributievervoer in stad en regio. Het breed opgezette gamma omvat bestelwagens en chassis-cabines met zowel enkel- als dubbellucht-achterassen en verschillende wielbasisvarianten en dakhoogtes. Het maximum totaalgewicht (GVW) varieert van 3,5 tot 6,5 ton. Vergeleken met het voorgaande model is de keuze op het gebied van de wielbasis vergroot en zijn thans ook chassisversies met dubbele cabine leverbaar (6+1). Alle aardgasversies zijn herkenbaar aan het CNG-logo en het kolibriesymbool.

Leveringsprogamma van de nieuwe Daily CNG omvat onder andere enkel- en dubbellucht, gesloten bestelwagens en chassiscabines. De dubbelecabinevarianten (6+1) zijn alleen leverbaar in dubbellucht uitvoering.

Alle Daily CNG-versies zijn uitgerust met de 3,0 liter F1C CNG-motor. Deze viercilinder met 16 kleppen en turbo beschikt, over een vermogen van 136 pk (100 kW) en een koppel van 350 Nm. Hij is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl vanaf begin 2008 ook een geautomatiseerde Agile-versnellingsbak leverbaar wordt.

De elektrische installatie is net als bij de dieselmodellen gebaseerd op de CAN-busarchitectuur. De standaarduitrusting omvat o.a., elektronische startblokkering en een wisselstroomdynamo van 140 Ah. Het optie-aanbod is even uitgebreid als bij de dieselvarianten en omvat onder andere cruise controle, automatisch geregelde airconditioning en snelheidsbegrenser.

De nieuwe Daily CNG betekent een belangrijke uitbreiding van Ivecoâs lichte bedrijfswagengamma. De in mei 2006 geïntroduceerde nieuwe Daily is met ruim 100 duizend bestellingen in een jaar buitengewoon succesvol. Daarmee bevestigt het model zijn rol als âbest in classâ voor alle professionals in het lichte transport over kortere afstanden en de stedelijke distributie. De meer dan een miljoen exemplaren van de Daily die er wereldwijd rondrijden vormen hiervan het bewijs.

Dankzij continue inspanningen op het gebied van research en ontwikkeling is Iveco in staat om ecologisch verantwoorde motoren te construeren, die niet alleen uitblinken in brandstofzuinigheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid, maar ook in geringe uitlaat- en geluidsemissies, goede recyclingmogelijkheden en materiaal- en energiebesparing.

Al deze aspecten komen duidelijk tot uiting in de nieuwe Daily CNG, een voertuig dat van grote maatschappelijke waarde is, maar tevens economische voordelen oplevert voor de klant. De aardgasmotor resulteert namelijk in lagere brandstofkosten, terwijl ook de beschikbare fiscale regelingen in het voordeel van deze krachtbron werken.

Dit alles maakt aardgas tot een serieus alternatief voor de traditionele brandstoffen, niet alleen technisch gezien, maar ook vanuit commercieel oogpunt.