Politie Limburg-Noord
Politie start aanpak verkeersprobleem op doorgaande weg Ospel
Datum: 15-06-2007
Tijd bericht: 13:22
Plaats: Ospel
Project begint met waarschuwingsfase
Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord
gaat de verkeersonveiligheid op de Klaarstraat -
O.L.Vrouwestraat - Lochtstraat aanpakken. Jarenlang blijkt de
snelheid van het verkeer, dat door de kern van Ospel rijdt,
aanleiding te zijn tot klachten van de aanwonenden. De gemeente
heeft al verschillende malen met verkeersremmende maatregelen
geprobeerd hierin verandering te brengen. Tot nu toe niet met
het gewenste resultaat. De politie zal de eerste dagen
waarschuwend te werk gaan door gele kaarten uit te delen. Na
deze fase wordt tegen verkeersovertreders ook verbaliserend
opgetreden.
De bewoners van de Klaarstraat - O.L.Vrouwestraat - Lochtstraat
klagen al jarenlang over verkeersonveiligheid, waarop de
gemeente als wegbeheerder in 1997 al wegaanpassingen
realiseerde. Desondanks bleven de klachten aanhouden, terwijl
de drempels nu ook voor trilling en geluidsoverlast zorgden.
Uiteindelijk heeft de gemeente in 2006, na rijp beraad met
partners op het gebied van verkeersveiligheid, een nieuwe
verkeerssituatie gecreëerd. Ondanks een positieve benadering
van de bewoners tegenover de ingevoerde maatregelen, bleven er
klachten, nu van subjectieve aard. Vooral over hoge snelheid
van het verkeer. Dit levert voor voetgangers en schoolgaande
kinderen een gevaarlijke situatie op. Het passerende verkeer
dat regelmatig harder rijdt dan de toegestane snelheid, geeft
grote kans op ongelukken.
Gevoelens van verkeersonveiligheid
Aan het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie
Limburg-Noord is vanaf 2005 een onderdeel toegevoegd dat de
aanpak van de subjectieve verkeersonveiligheid op zich neemt.
Het gaat daarbij om de gevoelens van verkeersonveiligheid die
niet objectief aantoonbaar gemaakt kunnen worden aan de hand
van bijvoorbeeld ongevallencijfers. Dit Team Subjectieve
Verkeersonveiligheid (TSV) wordt ingezet wanneer het ervaren
probleem minder goed objectief aantoonbaar is aan de hand van
analyses. Tevens wordt tegemoet gekomen aan de wens van
gemeentebestuurders om meer te controleren in 30, 50 en 60 km
gebieden. Inzetcriterium hierbij is onder andere de aard van de
klachten.
Gele kaarten
De gebiedsmentor van de basiseenheid Nederweert heeft het
signaal van de wijkraad en omwonenden opgepikt en doorgegeven
aan het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid (TSV). Met dit
team heeft de politie nu gelegenheid om dit probleem te gaan
aanpakken. De medewerkers van het TSV starten in de week van 18
t/m 23 juni op de Klaarstraat - O.L.Vrouwestraat - Lochtstraat
met het project. De eerste dagen delen ze waarschuwingen uit in
de vorm van gele kaarten aan elke automobilist die de
verkeersregels negeert. Na deze waarschuwingsdagen gaat de
controle door, maar dan wordt niet meer gewaarschuwd. Iedereen
die zich dan nog niet aan de regels houdt, krijgt een
proces-verbaal.