Gemeente Hoorn
Structurele impuls voor Hoornse economie door invoering
reclamebelasting
15 juni 2007 - Burgemeester en Wethouders kiezen voor de invoering van
reclamebelasting als instrument om een economisch stimuleringsfonds op
te richten. Op basis van een globale inschatting wordt voorlopig
uitgegaan van een netto opbrengst van ongeveer een miljoen euro per
jaar vanaf 1 januari 2008. Op 26 juni buigt de raadscommissie zich
over de uitgangspunten.
Directe aanleiding is de behoefte bij het bedrijfsleven aan extra
kwaliteit bovenop de kerntaken die de gemeente uitvoert. Nieuwe
initiatieven op bedrijventerreinen en in de binnenstad komen echter
moeilijk van de grond. Vanuit de ondernemerskant is de gewenste
bijdrage meestal niet te realiseren, omdat deze niet kan worden
afgedwongen. Dit veroorzaakt het zogenaamde free-rider gedrag. Mede op
initiatief van het bedrijfsleven is gezocht naar een oplossing van dit
probleem. Met de invoering van reclamebelasting kan de
free-riderproblematiek voor het grootste deel worden ondervangen. Bij
reclamebelasting is het mogelijk om elke reclame-uiting die zichtbaar
is vanaf het openbaar gebied te belasten. Bijna elke ondernemer maakt
reclame, via borden, op de gevels, op bouwplaatsen, enzovoort.
De opbrengst van de reclamebelasting wil het college aanwenden voor
een economisch stimuleringsfonds. Het georganiseerde bedrijfsleven kan
dit fonds benutten voor activiteiten op bedrijventerreinen
(parkmanagement), in de binnenstad (binnenstadsmanagement) en voor
promotie (strategisch marketingplan). Het college wil via
prestatieafspraken het bedrijfsleven de verantwoordelijkheid geven om
de organisatie en uitvoering van extra activiteiten ter hand te nemen.
Dit kan leiden tot het oprichten van een overkoepelende stichting
Stadsmanagement, waar alle initiatieven onder vallen. Het
bedrijfsleven kan deze verantwoordelijkheid nu ook nemen, omdat men
voor een aantal jaren een vast bedrag kan besteden. Wethouder van
economische zaken Jan de Boer: Op deze wijze kan de gemeente samen met
de ondernemers het economisch klimaat duidelijk verbeteren waarbij
elke ondernemer kan profiteren en waarbij elke ondernemer ook
meebetaalt.
Westfrisiaweg
Uitgangspunt van de gemeente is dat middelen uit het economisch
stimuleringsfonds niet worden aangewend voor infrastructuur. Een
uitzondering vormt de Westfrisiaweg. Het is voor Hoorn van groot
belang dat de Westfrisiaweg snel wordt opgewaardeerd. De kosten van
het totale project zijn geraamd op 350 miljoen euro. Gemeenten en
bedrijfsleven hebben zich verplicht 10% van deze kosten bij te dragen.
Daarnaast geldt een inspanningsverplichting van 15%. Op verschillende
manieren wordt dit geld opgebracht. Gedacht wordt aan een jaarlijkse
bijdrage per inwoner en een toeslag op nieuw uit te geven gronden voor
bedrijven en woningbouw. Om ook het bestaande bedrijfsleven een
bijdrage te laten leveren, wordt voorgesteld tijdens een periode van
vijf jaar een jaarlijkse bijdrage van 100.000 euro ten laste van het
economisch stimuleringsfonds te brengen.
Bedrijfsleven
De afgelopen maanden is regelmatig overleg geweest met
vertegenwoordigers van de Hoornse Ondernemers Federatie (HOF), de
Hoornse Ondernemers Compagnie (HOC), de Verenigiging Eigenaren
Commercieel Onroerend goed (VECO), de Vereniging Ondernemers
Binnenstad Hoorn (VOBH) en de Koninklijke Horeca Nederland afdeling
Hoorn over de invoering van reclamebelasting als instrument om extra
initiatieven te kunnen organiseren en te betalen. Het college en het
georganiseerd bedrijfsleven geven aan dat er nog vragen zijn. Zoals de
vraag of een deel van de belastinginkomsten voor andere zaken kan
worden gebruikt dan voor de stimulering van de lokale economie. De HOF
heeft aangegeven positief te staan tegenover de invoering van
reclamebelasting mits het geld, na aftrek van de inningskosten,
besteed wordt aan activiteiten die de economie direct versterken. Een
bijdrage van 100.000 euro per jaar, voor een periode van 5 jaar, voor
de Westfrisiaweg stuit vanuit hun kant niet op bezwaren. Wat wel op
bezwaren stuit is het voornemen van het college de huidige
gemeentelijke bijdragen voor het binnenstadsmanagement en voor
evenementen met een economisch karakter te laten vervallen.
Op 26 juni buigt de raadscommissie zich over de uitgangspunten.
Wanneer de raadscommissie in beginsel positief is, dan wordt het
komende halfjaar gebruikt om de uitgangspunten voor de invoering van
reclamebelasting grondig uit te werken.