Als Schiphol mag groeien hebben omwonenden en klimaat het nakijken
Schiphol houdt zich wéér niet aan de afspraken en weer wordt dat
gedoogd. Natuur en Milieu vindt dat onacceptabel, te meer omdat er ook
geen enkele garantie voor verbete-ring in de toekomst is. Schiphol
heeft de geluidbelasting het afgelopen half jaar in Am-stelveen en
Buitenveldert onnodig, aldus de Inspectie - uit de hand laten lopen en
zal de normen in die woongebieden de aankomende tijd overschrijden.
Natuur en Milieu vindt het onjuist dat Minister Eurlings zijn
verantwoordelijkheid om hier tegen op te treden heeft doorgeschoven
naar het zogenaamde Alders overleg. Dit overleg van bewoners,
overheden en Schiphol is ingesteld om geluidsbeperkende maatregelen
voor de toekomst te introduceren. In plaats daarvan stelt men nu voor
die overtreding te gedogen. Schiphol mag de komende jaren met zo'n
50.000 vliegtuigen groeien tot 480.000 per jaar, zonder dat daar
stevige garanties voor het terugdringen van de overlast in de
toekomst tegenover staan. Voor de zoveelste keer krijgt Schiphol zijn
zin zonder dat het zich hoeft te houden aan normen, die de bevolking
en het klimaat beschermen.
Stichting Natuur en Milieu heeft grote bezwaren bij deze gang van
zaken en ook bij de uitkomst ervan. In de eerste plaats omdat in het
Aldersoverleg welwillende amateurs (omwonenden) tegenover
professionele onderhandelaars (Schiphol) staan. Die
verantwoordelijkheid hoort gewoon bij de overheid te liggen. In de
tweede plaats leidt groei tot nog grotere klimaat- en
geluidsproblemen.
De Alderstafel gaat volkomen voorbij aan de enorme bijdrage van de
luchtvaart aan het klimaatprobleem.
Voor de politiek is er maar één reden te overwegen Schiphol toe te
staan toch de normen tijdelijk te overschrijden en dat is als er
spijkerharde garanties zijn dat omwonenden en het klimaat er in de
nabije toekomst op vooruit gaan. Die ontbreken nu volledig.
Publicatiedatum: 15-06-2007
Stichting Natuur en Milieu