AutoRai

Nieuwe Saab 9-3: vooruitstrevende techniek onder een dynamische huid

(6/15/2007)
De nieuwe Saab 9-3 zit zelfverzekerder dan ooit in zijn vel. Bovendien is de 9-3 de eerste Saab die profiteert van vele verbeteringen op het gebied van aandrijving, zoals de introductie van vierwielaandrijving en sterkere benzine-, diesel- en BioPower-motoren.

Het opvallende front van de 9-3 is geïnspireerd op de bekroonde Saab Aero X conceptauto en geeft de reeks een sportieve uitstraling. Dat nieuwe gezicht is de voorbode van een motorenaanbod dat bestaat uit onder meer een vooruitstrevende 1,9-liter dieselmotor met een tweetrapsturbo en 180 pk (132 kW), een tot 280 pk (206 kW) opgevoerde
2,8-liter V6 benzinemotor met turbo en een nieuwe BioPower-uitvoering op basis van de 2.0t met 175 pk (129 kW); in combinatie met E85-brandstof levert deze motor 200 pk (147 kW).

Saabs geavanceerde vierwielaandrijving â Saab XWD, ofwel âcross wheel driveâ â is exclusief voor de Aero-uitvoeringen van de 9-3 Sport Sedan en Sport Estate. XWD is innovatief door beter tractiemanagement van de afzonderlijke wielen en het gebruik van een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras.

De nieuwe 1,9-liter turbodiesel is de efficiëntste dieselmotor in zijn klasse en de eerste in zijn segment met een tweetrapsturbo.

Progressive design

* Dynamisch en coherent ontwerp met mooie details aan voor-, zij- en achterkant

* Front geïnspireerd op Aero X conceptauto
* âSchelpvormigeâ motorkap, strakke lijnen, achterlichten achter wit rookglas

De nieuwe 9-3 is uiterlijk te herkennen aan het compleet nieuwe plaatwerk vóór de A-stijl. Bij de Sport Sedan bijvoorbeeld is 70 procent van de onderdelen en plaatwerkdelen aan de buitenkant nieuw. Zowel voor als achter zijn nieuwe bumpers en lichtunits gemonteerd. De Sport Sedan en Sport Estate zijn voorzien van nieuwe deuren en deurgrepen. Dorpelverbreders zijn voortaan op elke uitvoering standaard. Samen zorgen ze voor een zelfverzekerde en krachtige uitstraling.

Saabs nieuwe designstrategie laat moderne en klassieke Saab-themaâs samenkomen in een vooruitstrevende en moderne uitdrukking van het onderscheidende karakter van het merk.

De jongste evolutie van de Saab-grille is dieper en prominenter; de Aero X conceptauto gaf al een voorproefje. De grille wordt vergezeld door nieuwe koplampunits met helder glas en met een dunne, wenkbrauwachtige lichtstrip die de 9-3 nog beter als Saab herkenbaar maakt. Deze lichtunits lopen rond de hoeken van de carrosserie en eindigen in een oplopende lijn â een verwijzing naar de 9-5 en het oermodel van de Saab 900. Het vleugelmotief van de grille, dat verwijst naar de historie van Saab als vliegtuigbouwer, is natuurlijk behouden gebleven.

Nog zoân herkenbaar Saab-designelement is de motorkap, die zich als een schelp over de bovenzijde van de voorschermen sluit. In de motorkap is, net als bij de Aero X, een vloeiend, U-vormig profiel gestanst. Deze benadrukt de ronding van de voorruit.

De lijnen aan de voorzijde worden benadrukt door de voorbumper en voorspoiler met een diepe, trapezoïde luchtinlaat; bij de Aero-uitvoeringen komt deze nog sterker tot uiting. De inlaat wordt geflankeerd door diepe, zwarte openingen die zijn afgewerkt met een lijst in mat chroom, net als de grille. Net als bij de Aero X verwijzen deze naar de luchtinlaten van een straaljager.

De achterzijde van de Sport Sedan en de Cabriolet zijn voortaan voorzien van lichtunits achter wit rookglas. De bumpers zijn voller van vorm, met mooie gebogen en ononderbroken oppervlakken. De kofferdeksels van alle varianten zijn getooid met een matchromen sierstrip met geïntegreerde badge, net als de Sport Estate Vector/Aero al had.

Door het weglaten van alle stootstrips van de bumpers en de deuren is de uitstraling van de 9-3 strakker, eenvoudiger en meer samenhangend. De nieuwe deurpanelen zijn simpeler en strakker, en zijn voorzien van nieuw ontworpen deurgrepen in de kleur van de carrosserie. De dorpelverbreders zijn zowel voor als achter optisch verbonden met de hoeken van de bumpers.

Door het monteren van plattere ruitenwissers is het windgeruis afgenomen. Er is keus uit nieuwe lichtmetalen wielen, waaronder een uitvoering in 18 inch diameter, die voor alle varianten â behalve de
1.8i â als optie leverbaar is. Twee nieuwe kleuren, waaronder het Snow Silver metallic van de Aero X, zijn toegevoegd aan het kleurenpalet.

Sporty â driver focus

* Saab's XWD betrekt de bestuurder beter bij het rijden
* Actief aandrijfsysteem voor de beste prestaties in zijn klasse
* Trekkracht kan voor 100 procent naar de achterwielen worden gestuurd

* Baanbrekende techniek: preventief ingrijpen en actief sperdifferentieel achter

* Nieuw subframe achter en gewijzigde ophangingsgeometrie

Saab XWD is een nieuw actief vierwielaandrijvingssysteem dat is ontworpen voor een optimaal weggedrag en betere stabiliteit in alle situaties. Het systeem is standaard in combinatie met de 2.8 V6 turbomotor met 280 pk (206 kW), die op zijn beurt leverbaar is in de Aero-uitvoeringen van de 9-3 Sport Sedan en Sport Estate. De trekkracht van de motor is met 15 procent toegenomen tot 400 Nm om de betere tractie volop te benutten. De V6 is te koppelen aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zesbak automatische transmissie. Saab XWD omvat twee noviteiten: het preventief inschakelen van de achterwielen voor optimale tractie en een actief sperdifferentieel achter (eLSD) dat een variabele verdeling van de trekkracht tussen de twee achterwielen mogelijk maakt.

Saab XWD is een volautomatisch systeem dat ingrijpt als het nodig is en tot 100 procent van de trekkracht naar de voor- of de achterwielen kan sturen. Het zorgt voor een veilig en betrouwbaar weggedrag op wegen met weinig grip en geeft de rijervaring in de Saab 9-3 Aero een extra sportieve dimensie op welke weg dan ook. Doordat de aandrijfkrachten heel nauwkeurig verdeeld worden tussen de voor- en achteras, hoeft het ESP minder gas- of remingrepen te verrichten. Daardoor is de bestuurder beter betrokken bij het rijden.

De aansturing van het systeem werkt in harmonie met de modules van de motor, de transmissie en ABS en ESP. De hardware bestaat uit een Power Take-off Unit (PTU) in de eindoverbrenging op de vooras, die trekkracht van de motor door een aandrijfas naar de Rear Drive Module (RDM) stuurt. Daarin is een Torque Transfer Device (TTD) en een optioneel elektronisch gestuurd Limited Slip Differential (eLSD) opgenomen. Zowel TTD als eLSD zijn natte meerplaatskoppelingen van Haldex.

Bij acceleratie vanuit stilstand wordt TTD ingeschakeld als de koppelingsplaten onder hydraulische druk samengedrukt worden â en daarmee het RDM inschakelen. Deze preventieve functie is een belangrijke verbetering ten opzichte van bestaande techniek en vereist de detectie van wielslip voordat TTD in actie komt. Het zorgt bovendien voor maximale tractie op het moment van wegrijden en een vloeiende, krachtige acceleratie vanuit stilstand.

Eenmaal op de weg verdeelt een in- en uitlaatklep in de TTD de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras door de druk op de natte koppelingsplaten op te voeren of te reduceren. Dat gebeurt continu en geheel schokvrij. Saab XWD zorgt in bochten voor betere en uitgebalanceerde rijeigenschappen. Daarbij maakt het systeem gebruik van de sensoren van ABS en ESP, die de wielsnelheden, de gierhoek van de auto en de stuuruitslag bijhouden. In combinatie met een zorgvuldige programmering zorgt Saab XWD voor aandrijfkrachten op de achteras om een goede balans te zoeken tussen overstuur en onderstuur.

Op de snelweg krijgen de achterwielen slechts 5 tot 10 procent van de trekkracht, omdat tractie of optimale grip hier niet van belang zijn. De bestuurder merkt dat alleen door de sterk verbeterde stabiliteit. Bovendien verbruikt de auto bij deze instellingen minder brandstof.

Ultiem aan Saab XWD is de optie eLSD. Het is de eerste keer dat een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras in een auto in dit marktsegment wordt toegepast. eLSD is naast de RDM geïnstalleerd en werkt volgens het principe van de grotere TTD. Het sperdifferentieel gebruikt de input van de sensoren in de achterwielen en kan tot 40 procent van de totale trekkracht naar het achterwiel sturen dat het meeste grip heeft. eLSD komt vooral van pas op gladde wegen, of in situaties waar de auto remt op ongelijke soorten ondergrond.

eLSD geeft de bestuurder meer controle over zijn Saab wanneer hij een bocht snel neemt of een manoeuvre op hoge snelheid maakt â door bijvoorbeeld van rijstrook te wisselen â door tijdelijk meer of minder aandrijving naar een van de achterwielen te sturen. Daardoor blijft de achterkant van de auto beter in het spoor van de voorwielen. Doordat het uitbreken van de achterkant wordt voorkomen, blijft de auto beter in balans en beter onder controle van de bestuurder, zonder tussenkomst van elektronische rijassistenten.

Een Saab met Saab XWD wordt uitgerust met een nieuw subframe achter, om plaats te creëren voor de RDM, de andere geometrie van de achterwielophanging en de aansluitingen van de wielen op de aandrijfassen. De driedelige aandrijfas draait door twee lagers voor een soepele overbrenging. De wielbasis en de spoorbreedte achter zijn ongewijzigd. Saab XWD is vanaf begin volgend jaar verkrijgbaar.

Andere verbeteringen aan het rijgedrag:

Standaard Sport Mode op automatische transmissies. Deze functie is inschakelbaar met een knop op het instrumentenpaneel en stemt de gekozen versnelling beter af op de intenties van de bestuurder. Als de bestuurder het gas even loslaat houdt de automaat de huidige versnelling vast om beter op de motor af te remmen en snel weer op te trekken als dat nodig is. Tijdens het remmen schakelt de automaat sneller terug, afhankelijk van de mate van vertraging.

Optionele bi-xenonkoplampen met bochtfunctie zorgen voor een beter zicht op de weg. De lampen zijn gekoppeld aan de besturing en draaien tot 15 graden links of rechts bij het maken van een bocht bij een snelheid boven 15 km/uur. Bij snelheden boven de 110 km/uur komt het dimlicht iets omhoog om de zichtwijdte te vergroten.

Responsible Performance

* Tweetrapsturbodiesel; de beste motor in zijn klasse
* Een nieuwe Saab BioPower-variant

* Meer vermogen voor de 2.8 V6 Turbo in combinatie met Saab XWD

Nieuwe 1.9 TTiD-motor

De 9-3 is nu verkrijgbaar met een nieuwe viercilinder dieselmotor met een unieke tweetrapsturbo, een wereldprimeur in het premiumsegment, die de motor nog efficiënter maakt. De 1,9-liter zestienkleppenmotor is TTiD gedoopt en produceert een vermogen van 180 pk (132 kW) en 400 Nm trekkracht. Dat is meer dan concurrerende autoâs in deze klasse kunnen leveren. Het gemiddelde verbruik van 5,9 liter per 100 kilometer (Sport Sedan) is eveneens ongeëvenaard, en dat terwijl de acceleratie tussen de versnellingen niet onderdoet voor die van de 2.8 V6 Turbo benzinemotor.

De turbocharger is geïntegreerd in het uitlaatkanaal en bestaat uit twee turboâs van verschillende afmetingen. De twee schoepenwielen zijn na elkaar gemonteerd, maar beide kunnen zowel elkaars in- en uitlaatlucht âontlopenâ als samenwerken. Op deze manier levert de auto altijd de beste prestaties: onmiddellijke trekkracht bij lage toerentallen â met dank aan de kleine turbo, die draait op een lichte toestroom van uitlaatgassen â en veel vermogen in het hoge toerengebied, als de grote turbo in actie komt.

Saabs tweetrapsturbo maakt gebruik van meerdere bypass-kleppen die de uitlaatgassen naar de twee schoepenwielen sturen of die juist van de compressors af leiden. Van stationair tot 1.500 toeren krijgt alleen de kleinste turbo lucht. Tussen 1.500 en 3.000 toeren wordt de lucht tussen beide turboâs verdeeld. Dit is de (vloeiende) aanzet naar 3.000 toeren en meer, wanneer alleen de grote turbo werkt.

Het compacte ontwerp is ruimtebesparender dan systemen die twee externe, in serie geschakelde turboâs gebruiken. Door het ontwerp is slechts een zeer klein aantal verbindingen en pakkingen nodig om de complexe aansturing en regulering van de uitlaatgassen aan beide kanten van de turboâs te realiseren.

De TTiD-motor is een belangrijke doorontwikkeling van de bestaande zestienkleps 1.9 TiD-motor met common-railinspuiting, ofwel directe en meervoudige brandstofinjectie. De motor werkt met een maximale inspuitdruk van 1,8 bar (1,4 voor de TiD) bij een lage compressieverhouding van 16,5:1 (TiD: 17,5:1). Het gietijzeren motorblok, de aluminium cilinderkop en alle inwendige onderdelen zijn versterkt om de hogere druk te kunnen weerstaan.

Het uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) kenmerkt zich door een extreem efficiënte koeling en is nu voorzien van een elektronisch aangestuurde bypass voor nog betere emissiewaarden. In combinatie met een onderhoudsvrije roetfilter zorgt de EGR ervoor dat de TTiD-motor naar verwachting aan de strenge toekomstige Euro5-emissienorm voldoet.

Andere technische verbeteringen zijn de grotere intercooler om de inlaatlucht beter te koelen, de efficiëntere voorverwarmingselementen in de cilinderkop voor een betere koude start, en de lichtere kunststof luchtinlaat.

De Saab TTiD-motor is het antwoord op een groeiende vraag van autobezitters naar een motor die meer prestaties levert zonder het verbruik geweld aan te doen. De prestaties van de TTiD zijn vergelijkbaar met die van een auto met een veel grotere motor, hetgeen Saab âright-sizingâ noemt: het combineren van topprestaties zonder de nadelen van een groter blok: extra gewicht, een hoger brandstofverbruik en meer inname van kostbare ruimte.

Omdat de TTiD prestaties levert die een Saab Aero waardig zijn, is hij ook in die uitvoering leverbaar naast de Vector. De motor is verkrijgbaar in alle drie carrosserievarianten van de 9-3. De 1.9 TiD met 120 pk (88 kW) en 150 pk (110 kW) blijft leverbaar en heeft standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische transmissie met zes versnellingen is optioneel op de 1.9 TiD 150 pk motor. De 1.9 TiD met 120 pk motor is alleen leverbaar in de Saab 9-3 Sport Sedan en Sport Estate.

Nieuwe 2.0t BioPower

Saab is met zijn unieke BioPower-concept koploper op de Europese markt voor flexfuel-autoâs. BioPower combineert de Saab-typische turbo met het gebruik van E85-brandstof, waardoor meer vermogen uit de motor wordt behaald en tegelijk de uitstoot van fossiele CO fors wordt verminderd. Saab introduceert tegelijk met de modelvernieuwing een nog sterkere BioPower-variant voor de 9-3 naast de al eerder geïntroduceerde 1.8t BioPower.

De nieuwe 2.0t BioPower levert 14 procent meer vermogen â 200 pk (147 kW) tegen 175 pk (129 kW) â en 13 procent meer trekkracht â 300 Nm tegen 265 Nm â bij het gebruik van E85, dat voor 85 procent uit bio-ethanol en 15 procent uit benzine bestaat. Voor de Sport Sedan betekent dat een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in 7,9 seconden en van 80 naar 120 in de vijfde versnelling in 10,0 seconden. Op benzine is dat respectievelijk 8,5 en 11,1 seconden.

E85 heeft een hoger octaangetal dan benzine, namelijk 104 RON tegen 95 RON. De brandstof maakt hogere turbodruk en een geavanceerdere ontsteking mogelijk dan met benzine het geval is. Dat zorgt voor betere prestaties zonder kans op schadelijk âpingelenâ van de motor.

Saabs 32-bit Trionic 8-motormanagement stuurt de gasklep, de ontsteking, de brandstofinjectie, de luchtmassa en de turbodruk aan. Het is een krachtige processor die het herprogrammeren van de software voor het gebruik van E85 mogelijk maakt. De enige wijzigingen aan de hardware van de aluminium motor zijn de kleppen en klepzittingen, die van materiaal zijn gemaakt dat beter tegen E85 bestand is. Datzelfde geldt voor het brandstofsysteem waar een andere tank, pomp en diverse leidingen en aansluitingen zijn gemonteerd.

Na elke tankbeurt houdt Trionic de kwaliteit van de getankte brandstof bij en maakt automatisch aanpassingen die nodig zijn om op elke denkbare mix van E85 en benzine te lopen. Dat betekent dat eigenaren van een Saab BioPower altijd benzine kunnen tanken bij gebrek aan een pomp die E85 verkoopt.

Sterkere 2.8 V6 Turbo

De bestaande 2,8-liter V6 Turbo met 24 kleppen is speciaal voor de nieuwe 9-3 Aero XWD opgevoerd tot 280 pk (206 kW) en 400 Nm. Daarvoor is de turbodruk verhoogd van 0,5 naar 0,8 bar. De 9-3 Sport Sedan trekt met deze motor vanuit stilstand in 6,3 seconden op naar 100 km/uur. Van 80 naar 120 in de vijfde versnelling kost 7,9 seconden.

De motor is licht van gewicht dankzij het aluminium blok en is voorzien van variabele kleptiming, een twin-scroll turbolader en uitlaatspruitstukken met roestvrijstalen voering en luchtinjectie voor een betere start bij lage temperaturen. In de uitvoering met voorwielaandrijving levert de motor 5 pk (4 kW) meer dan voorheen: 255 pk (188 kW).

Andere verbeteringen:

Tire Pressure Monitoring (TPM). Dit systeem waarschuwt de bestuurder als de spanning in een of meer banden onder de aanbevolen waarde zakt. Sensors in de ventielen sturen een radiosignaal door. In het instrumentenpaneel verschijnt dan een waarschuwing en wijst aan welk wiel met te lage bandenspanning doorrijdt. TPM is een optie op alle Aero-modellen.

Bose Centerpoint Surround Sound audio is een optie op alle uitvoeringen van de Sport Sedan en Sport Estate en geeft een perfect geluid van alle cdâs en mp3âs door vijf kanalen. De audio produceert zelfs surround sound als de cd daar niet voor is gecodeerd. Met elf (sedan) of tien (estate) speakers is het geluid optimaal voor elk passagierscompartiment.