Bacardi roept overheid op tot betere samenwerking
15.06.2007 / 10:13 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Burson-marsteller
Burson-marsteller
Persbericht
Bacardi roept overheid op tot betere samenwerking
Gouda, 15 juni 2007 - Alcoholconsumptie door jongeren onder de 16 jaar is een serieus
probleem dat om een effectieve oplossing vraagt. Bacardi ontplooit hiertoe diverse
initiatieven en roept de overheid op tot meer toenadering en samenwerking om gezamenlijk
de strijd aan te binden en om tot een nog effectievere aanpak te komen. Geen alcohol
onder de 16 jaar moet nationale norm worden.
Jongeren drinken te jong, te veel en consumeren een grote diversiteit aan dranken, die de
ouders meestal voor hun kinderen kopen. In de media wordt vaak gesuggereerd dat ze met
name premixen drinken. Echter, premixconsumptie onder jongeren daalt en vormt - volgens
toonaangevend onderzoek - een minderheid van alle soorten alcoholhoudende dranken die
jongeren onder de 16 drinken. Premixen zijn daarbij nog slechts een marginale categorie
die minder dan een half procent vormt van wat er totaal aan alcoholhoudende dranken in
Nederland wordt gedronken.
Bacardi neemt het probleem 'alcohol en jongeren' bijzonder serieus en verleent actief haar
medewerking aan het ontwikkelen van voorlichtingsactiviteiten. Bacardi heeft recentelijk
alle flesjes Bacardi Breezer in alle supermarkten in Nederland voorzien van halshangers
met een duidelijke leeftijdswaarschuwing: 'Geen alcohol onder de 16 jaar'. Een van de
eerdere initiatieven was de deursticker met leeftijdswaarschuwing die Bacardi door heel
Nederland in alle supermarkten heeft verspreid.
Bacardi is van mening dat overheid en bedrijfsleven de strijd tegen alcoholmisbruik
gezamenlijk met gericht beleid zouden moeten aanbinden om tot het meest optimale
resultaat te komen. 'Samenwerken, samen leven', luidt de titel van het regeerakkoord.
Hiertoe is in 2002 al een aanzet gedaan met het Platform Alcohol en Jeugd. Bacardi zal
ook in de komende tijd verschillende initiatieven aan de diverse betrokkenen voorleggen.
De norm dat onder 16 jaar geen alcohol gedronken moet worden, zal langdurig, duidelijk en
consequent onder de aandacht gebracht moeten worden. Bacardi wil daar een bijdrage aan
blijven leveren.
Bacardi blijft pleiten voor samenwerking en concrete maatregelen die tot een oplossing van
het probleem 'alcohol en jongeren' leiden. De symbolische maatregelen die tot nu toe zijn
voorgesteld, zoals bijvoorbeeld premixen uit de supermarkt verwijderen, leiden slechts
tot substitutie: jongeren kopen gewoon andere soorten alcohol. Soortgelijke maatregelen
in Duitsland hebben het tegenovergestelde effect laten zien. Concrete en gerichte
voorlichting aan jongeren en hun ouders en strafbaarstelling van de te jonge koper
leveren wel een stap in de goede richting.
Bacardi Nederland N.V. is het grootste premium spirits & wines bedrijf van Nederland
en is een volle dochter van multinational Bacardi Ltd. Bekende merken van Bacardi
Nederland N.V. zijn onder meer Bacardi Superior, Bacardi Limón, Bacardi Razz,
Bacardi Cóco, Bacardi Corto, Bacardi Breezer, Martini vermouth, Martini Asti,
Martini Prosecco, Fiero, Bombay Sapphire gin, Grey Goose vodka, Eristoff vodka, Eristoff
premixen, William Lawson's whisky, Dewar's whisky, D.O.M.Bénédictine
Liqueur, Jack Daniel's whiskey, Southern Comfort, Finlandia vodka, Offley port, Glen
Deveron whisky, Ypióca cachaça, Veuve Amiot en Mateus Rosé. Bacardi
Nederland N.V. opereert vanuit haar kantoor in Gouda. www.bacardi-nederland.nl
EINDE PERSBERICHT