Consument wil nú provisietransparantie


"Advios is vertragingstactiek van de NBVA beu"

UTRECHT, 20070614 -- De uitspraken van NBVA-voorzitter Rob Groenemeijer over de invoering van eigen NBVA-transparantiemodellen en het uitstellen van provisietransparantie tot 1 oktober 2009 zijn slecht gevallen bij Internettussenpersoon Advios.

"De NBVA is een belangenbehartiger welke een kleine groep traditionele tussenpersonen vertegenwoordigt, 72 procent van haar eigen achterban vindt transparantie over de beloningen een slecht tot zeer slecht idee. De NBVA kán vanwege deze positie geen voorstander zijn van provisietransparantie", aldus Ralph Geissen, directeur van Internettussenpersoon Advios.

Onze verwachting is dat de NBVA onder het motto "Wij met de billen bloot, dan jullie ook!" via de invoering van eigen transparantiemodellen extreem hoge transparantie-eisen zal neerleggen bij intermediaire verzekeraars. Zodra verzekeraars weigeren om aan deze eisen tegemoet te komen dan kan de NBVA hen de zwarte piet toespelen onder het motto "Jullie niet met de billen bloot, dan wij ook niet!" Wanneer wij nu niet goed opletten dan zijn we zo weer een jaar verder, aldus Geissen.

NBVA-voorzitter Rob Groenemeijer moet zich realiseren dat de 'Transparantiegeest' uit de fles is en niet meer kan worden teruggestopt. Op dit moment lijkt de NBVA weinig belang te hechten aan een sanering van de verzekeringsbranche. Consumenten, verzekeraars en moderne tussenpersonen zien het belang van een gezonde Nederlandse verzekeringsbranche gelukkig wél.

Volgens Geissen betaalt de Nederlandse samenleving momenteel miljoenen te veel aan provisies, "deze miljoenen belanden in de zakken van traditionele tussenpersonen welke niet efficiënt genoeg opereren." De verzekeringsbranche wacht in spanning af tot 1 januari 2008, vanaf dat moment is elke tussenpersoon wettelijk verplicht om de consument volledig inzicht te geven in de beloning. Het uitstellen van provisietransparantie tot 1 oktober 2010 zoals de NBVA voorstelt is volgens Geissen volstrekt onrealistisch.

Over Advios

Advios is een moderne Internettussenpersoon welke in 2006 door TaskForce Innovatie en het Ministerie van Economische Zaken is gecertificeerd als innovatieve financiële dienstverlener. Sinds 2001 geeft Advios de consument volledige openheid over haar eigen provisie-inkomsten, bovendien wordt de provisie gemaximeerd op een absoluut provisieplafond zodat provisiegerelateerd verkopen is uitgebannen en de consument kan vertrouwen op een volledig onafhankelijk hypotheekadvies".